احمدی نژاد ۱۶ میلیارد از ۲ هزار میلیارد را پس داد

نویسنده
نازنین کامدار

» ارقامی نجومی از کشور خارج شده اند

بیست روز پس از استقراردولت جدید در ساختمان پاستور، ماجرای آنچه که “تاراج” دولت احمدی نژاد نام گرفته کماکان موضوع داغ رسانه ها و محافل سیاسی است. در همین راستا برخی از اصولگرایان از جمله احمد توکلی از احمدی نژاد اعلام برائت کرده و از دیگر اصولگرایان هم خواسته اند که برای نجات آبروی این جریان سیاسی از وی اعلام برائت کنند و دزدی های روزهای پایانی دولت او را محکوم کنند.

همزمان با این جنجال، مجلس اسلامی نیز فاش کرده که پوستین دوز، عضو حلقه موسوم به “انحرافی” و از نزدیکان به احمدی نژاد که هم اکنون به دلیل اختلاس ۱۰ هزار میلیارد تومانی در شرکت ملی صنایع مس در بازداشت است، رقمی در حدود ۱۷۸۰ میلیارد تومان را از کشور خارج کرده و مقامات قضایی و اطلاعاتی در تلاش هستند که این مبلغ به کشور بازگردانده شود اما چندان امیدی دراین زمینه وجود ندارد.

در همین حال، یک نماینده مجلس از اختلاس ۱۷۰ میلیاردی مسعود زریبافان، از منصوبان و نزدیکان محمود احمدی نژاد در بنیاد شهید پرده برداشته است.

اما “تاراج” روزهای آخر در ساختمان پاستور از همه این موارد بیشتر با توجه رسانه ها مواجه شده و نقش اکبر ترکان در این زمینه برجسته شده است.

او دو شب قبل در یک برنامه تلویزیونی از کلمه “تاراج” برای توصیف دزدی های احمدی نژاد و اطرافیان اش استفاده کرد و خواستار برخورد قضایی با این تیم شد.

برجسته شدن ماجرای برداشت ۱۶ میلیارد تومانی در روز اخر دولت احمدی نژاد آنچنان با واکنش همراه بود که دانشگاه ایرانیان، دانشگاهی که احمدی نژاد این پول را با هدف راه اندازی آن از حساب دولت برداشته، پس از اطلاع از اقدام دادستانی در بلوکه کردن پول، اعلام کرد که پول را بر می گرداند.

به گزارش تابناک، دانشگاه ایرانیان با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است: “در عین استحقاق قانونی کامل دانشگاه برای استفاده از کمک مورد اشاره، به منظور پاسداشت از جایگاه والای تلاش مقدس علمی و جلوگیری از ایجاد کمترین شائبه و هر گونه بهانه‌جویی کمک مذکور به حساب نهاد ریاست جمهوری بازگردانده شده است”.پس از این بیانیه حمید بقایی معاون احمدی نژاد هم در نامه ای از ترکان خواسته است که درباره به کار بردن لفظ “تاراج” عذرخواهی کند.

به‌گزارش فارس، حمید بقایی در نامه اش نوشته است: “آقای ترکان! در مصاحبه‌ای با شبکه ۵ سیما اعلام کرده‌اید که ساختمان منطقه آزاد قشم برای دانشگاه ایرانیان واگذار شده است؛ از آنجا که این ادعا کذب محض و دروغ است، ضروری است سریعا ضمن پس گرفتن ادعاهای خود نسبت به عذرخواهی رسمی اقدام کنید. جنابعالی در این مصاحبه الفاظی از قبیل «ارث پدر» و «تاراج» به کار برده‌اید؛ با توجه به اینکه این الفاظ در نوع خود الفاظی سخیف و نوعی اتهام محسوب می‌شود، به کارگیری آنها در یک برنامه زنده تلویزیونی آنهم از سوی مشاور عالی رئیس‌جمهور غیرقابل توجیه است. چیزی قبل از مسئولیت شما از مناطق آزاد به تاراج نرفته است”.

اما رسوایی های مالی متعدد دولت قبل، با بازگرداندن این این پول از سوی احمدی نژاد تمام نشده و ابعاد تازه ای از خروج پول های تاراج شده توسط اطرافیان وی از کشور منتشر شده است.

به گزارش فرارو، محمدرضا پورابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است: “امروز شاهد شرایط بسیار بغرنجی در شرکت مس هستیم که اگر کمک های مجموعه وزارت اطلاعات و قوه قضائیه نبود شرایط این شرکت به مراتب بدتر می شد. شرکت هایی در خارج از کشور ثبت کردند و منابع شرکت ها به حساب شخصی در خارج از کشور انتقال دادند و بر اساس آن اقداماتی انجام دادند که غیرقانونی بود.مبلغ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان که برآورد عددی ماست در ماههای گذشته طی فروش های خارجی در حساب های خارجی نگه داشته شده است که البته با توجه به اقدامات خوب قوه قضائیه و وزارت اطلاعات، بخشی از آن به کشور برگشته است”.

فرارو نوشته است: “نعمت الله پوستین دوز آخرین مدیر عامل شرکت مس در دولت دهم بود که چندی پیش بازداشت شد. در همان زمان گفته شد بازداشت پوستین دوز در ارتباط با خروج وجوه نقد فراوان از کشور است. گفته می شود از دیگر اقدامات غیر متعارف پوستین دوز، دستور خرید چند دستگاه خودروی بسیار گران قیمت از محل دارایی های شرکت ملی مس و واگذاری آنها به افرادی خارج از شرکت بوده است”.

جعفرزاده ایمن‌آبادی،نماینده مجلس هم ابعاد جدیدی از اختلاس در بنیاد شهید در زمان ریاست زریبافان را فاش کرده و به افکار نیوز گفته: “علی‌رغم برخی ادعا‌ها مبنی بر بازگشت سرمایه از دست رفته بنیاد شهید در جریان اختلاس میلیاردی از آن، این پول قابل برگشت نیست. در جریان تحقیق و تفحص، یک پرونده جابه‌جایی مالی ۱۷۰ میلیارد تومانی کشف شده است که برخلاف ادعاهای موجود، این پول قابل بازگشت نیست چرا که از کشور خارج شده است”.