۲۵ هزار کودک؛ کار به جای مدرسه

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» "تجمع در باراندازها و مناطق جرم خیز"

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرده که ۲۵ هزار کودک در پایتخت به دلیل اشتغال به کار از تحصیل بازمانده‌اند. او گفته است این آمار، شامل کودکان و نوجوانانی در سن دانش‌آموزی می‌شود که بیرون مدرسه مشغول کارند.

اسفندیار چهاربند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفته است که بیشتر این کودکان در “در باراندازها و نقاطی از مناطق جرم‌خیز و آسیب‌پذیر تهران” زندگی می‌کنند و باید برای کاهش آسیب‌های اجتماعی به مدرسه بازگردانده شوند.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در ایران، سه‌میلیون و ۲۶۵‌ هزار کودک بازمانده از تحصیل وجود دارد که تعداد قابل توجهی از آن‌ها، کودکان کار هستند.

علی زرافشان، معاون وزیر آموزش و پرورش نیز مهرماه امسال به در مصاحبه با روزنامه شهروند گفته بود ۳۵ هزار نفر در دوره دبستان و ۱۸۰ هزار نفر در دوره متوسطه اول از تحصیل بازمانده‌اند.

روزنامه ابتکار به تازگی در گزارشی نوشته این تعداد کودک بازمانده از تحصیل نشان دهنده‌ی این واقعیت است که تحصیل کودکان در برخی منطقه‌های کشور به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی و اجتماعی خانواده‌ها و همچنین توزیع نابرابر امکانات آموزشی در جامعه با مانع مواجه شده است.

طبق اصل ۳۰ قانون اساسی دولت موظف است وسایل آموزش و پروش رایگان رابرای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل‌ تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان‌ گسترش دهد.

با این وجود به نوشته روزنامه ابتکار در برخی از نقاط کشور، به جای امکانات آموزشی، تنها مدارس کپری یا سوله‌ها دیده می‌شوند که دانش آموزان برخی از مناطق استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، کردستان، لرستان، کرمانشاه و… باید مقطع ابتدایی را در آن‌ها سپری کنند.

بر اساس این گزارش، آمار نگران کننده‌ی کودکان بازمانده از تحصیل نشان دهنده‌ی این واقعیت است که تحصیل کودکان در برخی از منطقه‌های کشور به دلیل اوضاع اقتصادی و اجتماعی خانواده با چالش‌هایی روبه رو است که حل آن نیازمند سیاست گذاری‌ها و برنامه ریزی‌های آموزشی و اجتماعی مناسب است.

برخی آمارها از وجود بیش از ۱۳ هزار کودک کار و خیابان، تنها در تهران، حکایت دارد. در کنار این ارقام، ۹۱۵ هزار کودک به عنوان کودک خانه‌دار به ثبت رسیده‌اند که از این تعداد ۹۸.۹ درصد دختر هستند.

کارشناسان با استناد به مطالعهای که حدود ۲ سال پیش روی هزار کودک کار و خیابانی در شهر تهران انجام شده، اعلام کرده‌اند که خودشان مواد مخدر مصرف کرده‌اند. ۴.۶ درصدشان هم گفته اند مواد تزریقی استفاده کرده‌اند.

اسفندیار چهاربند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در مصاحبه روز سه شنبه خود با فارس کاهش سن اعتیاد را تائید کرده اما توضیح داده که “این موضوع در جمعیتی که ترک تحصیل کرده یا به مدرسه نیامده‌اند، اتفاق می‌افتد.”