نوزدهمین روز از اعتصاب ۲۷ زندانی سیاسی در ارومیه

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» "از تلفن محروم شده‌اند"

تعدادی از زندانیان سیاسی زندان ارومیه امروز درحالی وارد هجدهمین روز از اعتصاب غذای خود می‌شوند که از دو روز پیش از تلفن محروم شده و تماس آنها با خارج از زندان قطع شده است. کمال حسینی، خبرنگار در آذربایجان غربی به روز می‌گوید زندانیان پیش از این به او گفته‌اند تا دست‌یابی به مطالباتشان به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.

۲۹ از زندانیان سیاسی زندان ارومیه که همگی در بند ۱۲ این زندان نگهداری می‌شوند، از ۱۷ روز پیش در اعتراض به عدم تفکیک زندانیان دست به اعتصاب غذا زده‌اند. سه نفر از آنها از شهروندان کرد ترکیه، یک نفر از زندانیان سیاسی سراسری و دیگران زندانیان سیاسی کرد هستند.

روز ۸ آذرماه منصور آروند، زندانی سیاسی محکوم به اعدام که جزو اعتصاب کنندگان بود، به زندان مهاباد منتقل شد و به تازگی نیز جعفر افشاری، دیگر زندانی سیاسی کرد به بند کارگری زندان ارومیه منتقل شده است.

کمال حسینی، خبرنگار مطلع از وضعیت زندانیان زندان ارومیه می‌گوید با انتقال این دو نفر در حال حاضر تنها ۲۷ نفر از زندانیان در اعتصاب غذا هستند.

به گفته این خبرنگار، برخی از خانواده‌های این زندانیان در پی ملاقات با بستگان خود، خبر از وخامت حال علیرضا رسولی داده‌اند.

آقای رسولی ۱۰ روز قبل از بقیه زندانیان، در اعتراض به خودداری مسولان زندان از انتقال او به بیمارستان خارج از زندان، دست به اعتصاب غذا زده بود.

این زندانی سیاسی وضعیت سلامتی مناسبی ندارد و پیشتر نیز در شهریور ماه یک بار دیگر در اعتراض به وضعیت پزشکی خود دست به اعتصاب زده بود. آنزمان مسولان زندان با انتقال او به خارج از زندان ملاقات کردند اما پیش از اتمام دوره طول درمان، بار دگیر او را به زندان بازگرداندند.

 علیرضا رسولی به سال و نیم زندان محکوم شده است. اتهام این زندانی همکاری با یکی از احزاب کرد عنوان شده اما بستگانش می‌گویند او به همراه چند نفر دیگر در تجمع حمایت از کودکان شینآبادی مقابل آموزش و پرورش مهاباد بازداشت شده است.

۲۷ اعتصاب کننده زندان ارومیه که آقای رسولی هم یکی از آنهاست، خواهان احداث یک بند ویژه زندانیان سیاسی در زندان ۱۵ بندی ارومیه هستند. ماموران زندان به آنها گفته‌اند که جای کافی برای چنین پروژه‌ای وجود ندارد، در برابر زندانیان خواهان جابه‌جایی زندانیان سیاسی و گردآوری آنها در همین فضای فعلی شده‌اند.

زندان ارومیه محل نگهداری شماری از زندانیان سیاسی سراسر کشور و به ویژه زندانیان سیاسی کرد است.

این زندان در سالهای گذشته نیز شاهد اعتصاب غذای گروهی زندانیان بوده است.