نهم دی در تبلیغات حکومتی، مانند قیام ملی ۲۸ مرداد

نویسنده
جلال یعقوبی

» مردم تبلیغات حکومتی را بی پاسخ گذاشتند

سال گذشته ابوالفضل قدیانی، زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین در اطلاعیه‌ای در آستانه نهم دی پیشنهاد داد “در فرهنگ مقاومت نهضت فلسطین، سالروز تاسیس اسراییل را نام «نکبت» نهاده‌اند و چه نیک است که ما طرفداران جنبش سبز نیز نهم دی ماه را که به تمامی نمایش دهنده حقارت و واماندگی استبداد در برابر خواست آزادی خواهانه ملت ایران است روز «نکبت استبداد دینی» نام نهیم و همواره به یاد داشته باشیم که حقارت جائران در این روز از جمله اموری است که هرگز نباید از یادها فراموش شود.”

روز نهم دی‌ماه امسال، تبلیغات حکومتی و هجوم به مخالفان سیاسی بیش از سال‌های گذشته بود. ناظران سیاسی معتقدند یکی از دلایل اصلی افزایش هیاهوی تریبون‌های رسمی، فشار افکار عمومی برای آزادی رهبران جنبش سبز پس از انتخاب حسن روحانی است. شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از برگزاری بیش از دو هزار مراسم به مناسبت روز ۹ دی در تهران و برخی شهر‌های ایران خبر داده بود.

 گروهی که خود را مدافعان “نظام” و هواداران “ولایت” می‌دانند، نوآوری‌های جالبی هم در این زمینه داشتند. حجت‌الاسلام مهدی طائب رئیس قرارگاه عمار به خبرگزاری تسنیم گفته بود: “آنها از مقدمات شروع کردند و به نماز و… حمله کردند و آخرین نقطه این بود که روز عاشورا بیایند و بگویند این حرف‌های مسخره! را جمع‌کنید و شال‌سبزی بیاندازند و آب‌جو بگذارند و بگویند که ایستگاه صلواتی است! یعنی شکستن این قضیه که البته همان‌روز سیلی اصلی را از مردم خوردند.”

طائب در همین گفتگو حکم میرحسین موسوی و کروبی را اعدام دانسته و گفته بود: “ما هم واقعا خوشحال نیستیم. آقای میرحسین موسوی، تاج‌زاده، بهزاد نبوی، کروبی و… این‌طور شوند. چرا باعث می‌شوند که انسان برای‌شان گریه کند؟! ممکن است در درون خود بگویند که ما توبه کردیم اما این توبه محسوب نمی‌شود. زمانی توبه واقع می‌شود که پشت‌تریبون بگویند.[…] قدر رأفت و درایت رهبری که دارند را بدانند. از دل این رهبری می‌خواهند به دل اوباما پناه ببرند؟ قرآن می‌گوید بعد از حق، جز گمراهی چیزی نیست. اگر شما این نظام و رهبر را خدای‌نکرده در ذهنتان مسلمان ندانید پس در دنیا دنبال چه‌کسی می‌گردید؟ […] تا نفس می‌آید، باید غنیمت بدانند و به حق برگردند. فرصتی که به این‌ها داده شد، رأفت الهی این بزرگان است؛ برگردید! دنیا کوتاه‌تر از این حرف‌هاست.”

عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما نیز در شهر ساری طی سخنانی با بیان اینکه “متاسفانه شبکه‌های استکباری از فتنه ۸۸ به عنوان اتاق جنگ برای تخریب ایران استفاده کردند” گفته بود: “این شبکه‌ها مثل آشپزی به مردم جهان آموزش بمب می‌دادند تا اغتشاش‌گران در خیابان‌ها بیایند. آیا با آموزش بمب اتم و ایجاد هیجان برای اغتشاش در خیابان‌ها پس از انتخابات ۸۸ می‌توان دم از حقوق بشر زد؟”

از طرفی به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله روح الله قرهی، در همایش “أین عمار” که با هدف بزرگداشت نهم دی برگزار می‌شد، گفت: “از باب روایات و آیات می‌گویم آنها که شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه سردادند، نطفه‌هایشان حرام و خراب بوده است.” او افزود: “اگر آنها پیروز می‌شدند حتی یک مسجد باقی نمی‌گذاشتند، می‌گفتند اسم‌ها هم نباید اسلامی باشد، البته این تخیل است، اینها تخیلات‌ قوی دارند، فیلم‌هایی دیدم که نمی‌توانم بیان کنم، گریه می‌کردم، گفتم جمعش کنید، بی‌شرم‌ها، بی‌حیاها، کثیف‌ها و بی‌همه چیزها به پرچم اباعبدالله(ع) ادرار می‌کردند.”

او در یک سخنرانی دیگر گفته بود: “ما قائل به این هستیم که فتنه ” را اگر تنها خود رهبری بودند نمی‌توانستند آن را مدیریت کنند؛ ایشان مهره امام زمان(عج) هستند و از آن حضرت دستور می‌گیرند که این فتنه مدیریت شد.”

همچنین آیت‌الله احمد جنتی در جمع ناظران شورای نگهبان “به روزه‌خواری علنی فتنه‌گران در ماه مبارک رمضان” اشاره کرده و گفته بود: “فتنه‌گران در روز عاشورا در خیابان‌ها ‌رقصیدند.” او تاکید داشت: “در سال ” انتخاباتی برگزار شد که بی‌سابقه بود و اگر مدعیان تقلب شکایت می‌کردند رسیدگی می‌شد، اما از راه قانونی وارد نشدند و فقط گفتند تقلب شده است و اینکه چه کسی تخلف و یا تقلب کرده بود را مشخص نکردند.” جنتی “جرم زندانیان فتنه‌گر را هزاران بار از سارقان مسلح و متجاوزان به عنف” بیشتر دانست و ادامه داد: “این امر شبهه ندارد.”

آیت‌الله سید محمدرضا مدرسی یزدی دیگر عضو شورای نگهبان نیز طی سخنانی در کرمان گفته بود: “از حرکات و رفتار فتنه‌گران معلوم است که قصد آنها برای فتنه انگیزی ادامه دارد. آنان هنوز هم توبه نکرده‌اند. هر وقت، در لفظ و درعمل اعلام کردند که توبه کرده‌اند، معلوم می‌شود که دیگر فتنه‌انگیزی آنان، ادامه ندارد.” او تاکید داشت: “ادعای تقلب از پیراهن عثمان و ادعای خون‌خواهی عثمان هم زشت‌تر ‌است. زیرا پیراهن عثمان، پس از آنکه عثمان کشته شد، بهانه خون‌خواهی قرار گرفت و آن را علم کردند. اما تقلب در انتخابات اصلاً وجود خارجی نداشت.”

از طرفی علی سعیدی، نماینده آیت‌الله علی‌ خامنه‌ای در سپاه پاسداران، در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تهران، رنگ سبز نماد معترضان را به شتر عایشه، همسر پیامبر اسلام، تشبیه کرد. اوهمچنین گفته بود: “در سیستم آمریکا هیچ یک از احزاب و کاندیداها و نمایندگان کنگره به ساختار لیبرال دموکراسی حمله نمی‌کنند. […] اما در انقلاب اسلامی ایران مشکل کجاست که افراد به خود اجازه می‌دهند ساختارشکنی کنند و به اصول حاکم بر جمهوری اسلامی ایران حمله کنند؟[…] انتقاد جای خود را دارد، اما حمله به ساختار نظام اسلامی و به اصول و حرکت در جهت براندازی و تغییر اصول قانون اساسی در برابر نرم‌افزاری که خداوند طراحی کرده است، به هیچ عنوان قابل قبول نیست. […]و به همین دلیل حضرت امام فرمودند که حفظ نظام از اوجب واجبات است.”

حمید رضا مقدمی‌فر، معاون فرهنگی سپاه پاسداران نیز در زنجان به آنچه “تلاش فتنه گران سال ۸۸ برای رفع حصر متولیان اصلی این حادثه” می‌نامید، اشاره کرده و “حصر خانگی این افراد را “لطف نظام اسلامی” به آنان خوانده بود.او معتقد بود: “این افراد حرمت نظام اسلامی را شکستند و نباید امروز انتظار داشته باشند که همچنان پایبند به جبهه‌گیری غیرموجه خود در سال ۸۸ بوده و بتوانند به مسوولیتی نیز در کشور دست یابند.” معاون فرهنگی سپاه، لازمه رفع حصر را “توبه آنان از اشتباهات گذشته” خوانده و گفته بود: “دغدغه امروز دلسوزان نظام اسلامی سوءاستفاده آنان پس از رفع حصر از موقعیت جدید ایجاد شده است.”

در حالی که خبر اظهارات مدافعان “ولایت” در خبرگزاری‌های منتشر می‌شد، خبری هم از تجمع حزب‌الله در میدان فلسطین تهران رسید که به مناسبت نهم دی برگزار شده بود. به گزارش خبرگزاری ایسنا “قرار بود سردار محمدرضا نقدی - رییس سازمان بسیج مستضعفین - در این مراسم سخنرانی کند اما وی در این مراسم سخنرانی نکرد. طبق گفته برگزارکنندگان این مراسم، سردار نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین در میدان فلسطین حضور یافت اما پس از مشاهده جمعیت شرکت‌کنندگان در میدان فلسطین ترجیح داد که سخنرانی نکند و تجمع را ترک کرد.”

هیاهوی مراسم نهم دی‌ماه امسال در رسانه‌های رسمی زیاد بود، صدا و سیما و روزنامه های حکومتی تمام سعی خود را به کار بردند تا مردم را به مراسمی برای محکوم کردن اصلاح طلبان بکشنند. تدارکی که به موفقیت نیانجامید و مردم استقبالی از این برنامه‌ها نکردند و صدا و سیما، کیهان و نشریاتی مانند وطن امروز و جوان مجبور شدند عکس هایی از راه پیمایی های سال های گذشته را زیب صفحات اول خود کنند.

در همین زمان گزارشی هم وجود ندارد که نشان دهد کسانی به دعوت ابوالفضل قدیانی، زندانی کهنسال جنبش سبز، پاسخ گفته باشند که سال گذشته در نامه خود نوشته بود: “این روز “نکبت استبداد دینی” همچنین علاوه بر آنکه نشانه‌ای است از عجز مستبدانه، حکایت از شکوه عظمت جنبش سبز ملت ایران نیز دارد؟ چرا که بی‌شک یکی از عوامل برپایی نمایش مضحک و رسوای نهم دی ۸۸ را باید در حسادت مستبد ایران نسبت به راهپیمایی ملی میلیونی هوادران جنبش سبز به ویژه روز ۲۵خرداد همان سال جستجو کرد. در واقع برگزارکنندگان مراسم نه دی که به خوبی از عدم اعتماد به نفس ولی‌فقیه خود آگاه بوده‌اند با ترتیب دادن این نمایش قصد داشتند به هر شکل ممکن عقده عمیق بخل و حسادت و کینه‌توزی خود را اطفاء نمایند که البته داغ جنبش سبز آن چنان است که برگزاری صد نه دی دیگر نیز علاج کار نخواهد شد.”

در مقام مقایسه در فضای مجازی برخی از چهره های مشهور سیاسی نوشته اند که نهم دی در نقشه سیاسی و تبلیغاتی جمهوری همان جایی دارد که ۲۸ مرداد در نقشه سیاسی حکومت سلطنتی داشت که هر سال با جمع آوردن عده ای قصد داشت روز کودتا علیه دولت مصدق را روز قیام ملی بخواند. رژیم پادشاهی در آخرین مرداد عمر خود عملا با تعطیل جشن قیام ملی، بعد از ۲۵ بی فایده بودند نام گذاری خود را اعلام داشت.