واکنش منفی ایران و آمریکا به لویزان۳

نویسنده
حسین محمدی

» "مجاهدین" از سایت هسته‌ای جدید می‌گویند

یک روز پس از کنفرانس مطبوعاتی شورای ملی مقاومت، شاخه سیاسی سازمان مجاهدین خلق، درباره سایت مخفی هسته‌ای در ایران، نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل این خبر را تکذیب کرد. هم‌زمان سخن‌گوی وزارت امورخارجه آمریکا نیز گفت این کشور نمی‌تواند اطلاعاتی را که توسط سازمان مجاهدین خلق ارائه شده، تایید کند.

بیانیه نمایندگی جمهوری‌اسلامی در سازمان ملل خطاب به روزنامه واشنگتن‌پست صادر شده که گزارش کنفرانس مطبوعاتی مجاهدین خلق را پوشش داده است. نمایندگی جمهوری‌اسلامی ادعای مجاهدین خلق را “بی‌پایه و اساس” و “دروغ و تکراری” توصیف کرده و دلیل ادعای آن‌ها را نیز چنین شرح داده: “گروه‌های تندرو و رادیکال که سرمایه گذاری سنگین و طولانی خود روی امنیتی کردن برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را ازدست رفته می بینند و شاهد انزوای روز افزون سیاست ایران هراسی در نتیجه رویکرد منطقی جمهوری اسلامی ایران نسبت به تحولات بین المللی هستند، با عصبانیت اقدام به دروغ‌پردازی و تبلیغات سیاه علیه برنامه کاملا صلح‌آمیز هسته‌ای ایران کرده‌اند”.

هم‌زمان خبرگزاری فارس نیز نوشت که جن ساکی،‌ سخن‌گوی وزارت امورخارجه آمریکا، گفته است که “آمریکا در حال حاضر هیچ اطلاعاتی برای تایید گزارش روز گذشته این گروه درباره برنامه مخفیانه هسته‌ای ایران ندارد”.

شورای ملی مقاومت - شاخه سیاسی سازمان مجاهدین خلق - روز پنج‌شنبه کنفرانسی مطبوعاتی در واشنگتن برگزار کرد و در آن مدعی شد که اطلاعات جدیدی از وجود یک “سایت مخفی” هسته‌ای در یک پادگان در شمال شرق تهران دارد. این سایت لویزان - ۳ نام دارد.

براساس آن‌چه سازمان مجاهدین خلق ادعا کرده، سایت لویزان - ۳ بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ ساخته شده و آزمایشگاه‌های زیرزمینی این سایت با تونل‌هایی با یک‌دیگر ارتباط دارند. این سازمان گفته است که حکومت ایران در این محل از “دستگاه‌های پیشرفته سانتریفیوژ” استفاده کرده.

این برای چندمین بار است که سازمان مجاهدین خلق مدعی کشف پایگاه‌های هسته‌ای در ایران می‌شود. این سازمان در سال ۲۰۰۲ برای اولین بار از وجود تاسیسات هسته‌ای نطنز و تاسیسات آب سنگین در اراک خبر داده بود. با این حال در سال‌های اخیر افشاگری‌های این سازمان درباره برنامه هسته‌ای ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته.

شورای ملی مقاومت چند ماه پیش نیز خبر از آن داده بود که “یک مرکز برنامه‌ریزی و تحقیق روی ساخت تسلیحات هسته‌ای در ماه ژوئیه به مکانی امن در یک مجتمع وزارت دفاع در حدود یک و نیم کیلومتری از محل سابقش انتقال یافته”. این مساله البته با تکذیب مقام‌های جمهوری‌اسلامی مواجه شده بود.

کنفرانس مطبوعاتی این سازمان در حالی برگزار شده که جمهوری‌اسلامی و اعضای گروه ۱+۵ مشغول مذاکره برای رسیدن به توافق جامع درباره برنامه هسته‌ای ایران هستند. دو طرف از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ایران، مشغول مذاکره درباره‌ی برنامه هسته‌ای هستند و توافق ژنو و سپس تمدید آن، بخشی از این تلاش برای رسیدن به توافق است.