مجازات جدید؛ ۳۰ سال محرومیت از روزنامه نگاری

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

محرومیت ژیلا بنی یعقوب از روزنامه نگاری و برگزاری آخرین جلسه دادگاه کهریزک از مهم ترین خبرهای روز گذشته بود.ژیلا بنی یعقوب، روزنامه نگار سرشناس ایرانی از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب به یک سال حبس تعزیری و ۳۰ سال محرومیت از حرفه روزنامه نگاری محکوم شد.

 دادگاه ژیلا بنی یعقوب دو هفته پیش در شعبه 26 دادگاه انقلاب برگزار و این روزنامه نگار به فعالیت تبلیغی علیه نظام متهم شد. مصادیق این اتهام، فعالیت های روزنامه نگاری وی و به ویژه تهیه گزارش از تظاهرات اعتراضی مردم درنخستین روزهای پس از انتخابات پرمناقشه ۲۲ خردادماه سال گذشته عنوان شده است.

تهیه گزارش از زنجیره انسانی حامیان سبز پوش میرحسین موسوی از میدان تجریش در شمال تهران تا میدان راه آهن در جنوب شهر در هجدهم خرداد و همچنین نوشتن مقالاتی در باره مبارزات انتخاباتی هواداران کاندیداها و همچنین بحث و گفت و گوهای مردم در خیابان های تهران در روزها و شب های قبل از انتخابات از دیگر مصداق های فعالیت تبلیغی وی علیه نظام جمهوری اسلامی ذکر شده است.

خانم بنی یعقوب یک هفته پس از انتخابات به همراه همسرش در خانه مسکونی شان بازداشت و 30 مرداد با سپردن وثیقه آزاد شد.

همسر او، بهمن احمدی امویی اکنون با حکم پنج سال حبس قطعی در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد.

ژیلا بنی یعقوب سابقه همکاری با بسیاری از روزنامه های کشور از جمله روزنامه های خرداد، صبح امروز، نوروز و یاس نو را در کارنامه خود دارد.دبیری سرویس اجتماعی و زنان روزنامه سرمایه نیز آخرین سابقه کاری وی در روزنامه های کشور محسوب می شود.

 

سه سال زندان برای مسعود نورمحمدی

همزمان مسعود نورمحمدی بر اساس حکم شعبه 28 دادگاه انقلاب به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.

براساس گزارش پارلمان نیوز، اتهام وی موضوع ماده 610 قانون مجازات اسلامی یعنی اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرائم ضد امنیت داخلی کشور ذکر شده است.

وی روز سی‌ دی ماه سال گذشته در فروشگاه لوازم رایانه‌ای محل کار خود بازداشت شده بود.
مسعود نورمحمدی در زمان بازداشت علت دستگیری‌اش را براساس آنچه به وی گفته بودند، ارسال ایمیل و اس ام اس اعلام و در عین حال در گفتگو با خانواده خود تاکید کرده بود که هیچگونه ایمیل یا “اس ام اس” غیرقانونی ارسال نکرده است.

وی برادر سعید نورمحمدی، از جوانان فعال اصلاح طلب است که بر اساس حکم دادگاه به یک سال حبس تعزیری، پنج سال حبس تعلیقی و 30 سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی محکوم شده است.

 

یک سال زندان برای کوهیار گودرزی

کوهیار گودرزی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، دادگاه این فعال حقوق بشر، ۱۲ خرداد در شعبه ۲۶ به قضاوت پیرعباسی برگزار شد. اتهامات گودرزی در این دادگاه “فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق همکاری موثر با سایت کمیته گزارشگران حقوق بشر و جمع‌آوری و انتشار اخبار جهت دار علیه نظام و انتقال این اخبار به عناصر سازمان تروریستی مستقر در خارج از کشور و مصاحبه با رسانه‌‌های بیگانه و نیز انتشار مقاله در سایت‌ها” عنوان شده بود.

مادر این فعال حقوق بشر، درخواست تبدیل قرار وثیقه وی به کفالت را به قاضی پرونده ارائه داده اما با آن موافقت نشده  است. پیش‌تر، قرار وثیقه ۷۰ میلیون تومانی برای گودرزی صادر شده بود.

کوهیار گودرزی، نزدیک به شش ماه است که در زندان اوین در بازداشت به سر می‌برد. وی چندی پیش پس از اعتراض به عمل کرد رئیس بند ۳۵۰ زندان اوین، به سلول انفرادی منتقل شده و دست به اعتصاب غذای خشک زده بود. او در نهایت پس از دست‌یابی به چهار خواسته‌ خود، اعتصاب غذا را شکست.

این فعال مدنی، در آبان ماه سال گذشته با فشار نیروهای امنیتی از دانشگاه صنعتی شریف اخراج شد.

 

برگزاری دادگاه بدرالسادات مفیدی و مجید سعیدی

دادگاه بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران که دو روز پیش با قرار وثیقه صد میلیون تومانی آزاد شده است، روز گذشته در شعبه 26 دادگاه انقلاب برگزار شد.

همزمان و در شعبه 28 دادگاه انقلاب نیز، دادگاه مجید سعیدی، عکاس سرشناس ایرانی برگزار شد. مجید سعیدی روز عاشورا بازداشت و با قرار وثیقه 150 میلیون تومانی آزاد شده بود.

 

بازداشت متصدی مزار سلطانی بیدخت

سایت مجذوبان نور نیز از بازداشت غلامعباس زارع حقیقی، از دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی و متصدی مزار سلطانی بیدخت خبر داده است.

براساس گزارش این سایت، آقای حقیقی، روز دوشنبه توسط نیروهای امنیتی و انتظامی در بیدخت دستگیر و برای تحمل 7 ماه حبس قطعی روانه زندان شد.

بنابراین گزارش، به دستور شورای تأمین شهرستان گناباد، این درویش نعمت اللهی گنابادی به بهانه حساسیتهای امنیتی، روانه زندان وکیل آباد مشهد شد تا دوران محکومیت خود را در آنجا سپری کند.

 

آخرین جلسه دادگاه متهمان کهریزک

آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان حوادث بازداشتگاه کهریزک روز گذشته برگزار شد که طی آن کیفرخواست مربوط به ۱۲ متهم این حادثه قرائت گردیده و قاضی نیز ختم رسیدگی را اعلام کرده است.متهمان این پرونده رده های مختلف نظامی از درجات سرتیپ، سرهنگ، تا ستوان، استوار و گروهبان را شامل می شوند.

بر اساس گزارش مهر، “قاضی دادگاه با صرف وقت و دقت زیاد پس از برگزاری ۸ جلسه مفصل ۵ تا ۶ ساعته و اخذ دفاعیات متهمان، ختم رسیدگی ها را اعلام کرده و قرار است طی یک هفته تا ۱۰ روز آینده احکام متهمان این پرونده را صادر نماید.”

بر اساس همین گزارش یکی از متهمان پرونده کهریزک، یک مقام سابق در نیروی انتظامی است. بخش مهمی از پرونده کهریزک مربوط به قضاتی است که حکم انتقال افراد را به بازداشتگاه کهریزک صادر کرده اند. این پرونده که نام یک مقام برجسته سابق قضایی در آن به چشم می خورد نیز جداگانه در حال رسیدگی است.