فضای دو در دو متری برای هواخوری ۳۲ نفر

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» وضعیت زندانیان زن در مصاحبه با خانواده ها

خانواده های 7 زندانی سیاسی زن در مصاحبه با “روز” اعلام کردند که اکثر آنان از مرخصی و ملاقات حضوری محروم هستند.خانواده های عاطفه نبوی، شبنم مددزاده، سوسن تبیانیان، هانیه فرشی، ریحانه حاج ابراهیم، فریبا کمال ابادی و مطهره بهرامی در این مصاحبه از آخرین وضعیت این زندانیان سیاسی سخن گفته و خواهان برخورداری آنها از حقوق قانونی مندرج از قانون برای هر زندانی شده اند.

در حال حاضر در بند نسوان زندان اوین تنها زندانیان سیاسی نگهداری می شوند و زندانیان عادی این زندان به زندان قرچک ورامین منتقل شده اند. در دهه 60 زندان اوین بندی مخصوص زندانیان سیاسی داشت اما طی 20 سال گذشته این بند برچیده شد و زندانیان سیاسی زن در بند عمومی و در کنار سایر زندانیان زن نگهداری می شدند اما پس از انتخابات مخدوش 22 خرداد که بازداشت فله ای فعالان سیاسی، مطبوعاتی، مدنی و معترضان به نتیجه این انتخابات را در پی داشت بار دیگر بند سیاسی زنان در زندان اوین راه اندازی شده است.

در حال حاضر بیش از 32 زندانی سیاسی زن در زندان اوین به سر می برند، فاطمه رهنما در زندان سپیدار اهواز، زینب بایزیدی در زندان زنجان، زینب جلالیان در زندان کرمانشاه، هانا عبدی و روناک صفارزاده  در زندان مشکین شهر در بازداشت هستند.

 

سوسن تبیانیان

سوسن تبیانیان، شهروند بهایی به اتهام تبلیغ علیه نظام و تشکیل گروه غیر قانونی به یک سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده و در زندان اوین به سر می برد.

آقای جابری، همسر خانم تبیانیان که روز گذشته با همسرش ملاقات کرده  در مصاحبه با “روز” درباره آخرین وضعیت او می گوید: مشکل بزرگ ما این است که مرخصی نمیدهند و این واقعا به بچه ها خیلی آسیب می رساند. من یک دختر 4 ساله و یک پسر 9 ساله دارم، دخترم در ملاقات کابینی که از پشت شیشه است واقعا از نظر روحی آزار می بیند و اصلا قبول نمیکند  از پشت شیشه مادرش را ببیند و نتواند او را بغل کند و…

او می افزاید: ما ساکن سمنان هستیم و هفته ای یکبار برای ملاقات کابینی به تهران می آییم و بر میگردیم. دسترسی مان خیلی کم است و نمی توانیم مدام به دادستانی مراجعه کنیم و پی گیر مرخصی یا ملاقات حضوری شویم و فرم پر کنیم.

همسر خانم تبیانیان در عین حال وضعیت فعلی همسرش را نسبت به سابق بهتر می داند و می گوید: وضعیت روحی همسرم خیلی عالی است و ما هم هر بار در ملاقات از او روحیه می گیریم و برای من واقعا باعث افتخار است؛ همسر من به خاطر اهداف بالایی زندان است و همین باعث می شود همه سختی ها را بتوانیم تحمل کنیم.

از آقای جابری درباره اتهامات و حکم همسرش می پرسم، می گوید: به اتهام تبلیغ علیه نظام، یک سال زندان و به اتهام تشکیل گروه غیر قانونی، 6 ماه زندان داده اند. در اصل همسر من مربی درس اخلاق بود؛در دیانت ما تعلیم و تربیت اجباری است و خانم من هم فضیلت های اخلاقی، صداقت و امانت و… درس میداد که بازداشت شد و الان 13 ماه است که در زندان است و 6 ماه دیگر محکومیت او تمام خواهد شد.

همسر خانم تبیانیان می افزاید: ما بهائیان هم همچون سایر هموطنانمان هستیم و امیدوارم روزی این سوتفاهمات تمام شود و بتوانیم در کنار هم در آرامش زندگی کنیم.

 

هانیه فرشی شتربان

هانیه فرشی، اهل تبریز، که در زندان اوین به سر می برد، به 7 سال زندان محکوم شده است. مادرش به “روز” می گوید وی هیچ فعالیت سیاسی نداشته و با هیچ گروه و حزبی هم ارتباطی نداشته و تنها به دلیل فعالیت های فیس بوکی اش بازداشت شده است.

مادر خانم فرشی می افزاید: هانیه را در منزلمان بازداشت کردند. فردی که برای بازداشت آمده بود گفت از تهران حکم بازداشت را اورده و بعد هانیه را به تهران منتقل کردند، بعد هم به اتهام توهین به مقدسات و توهین به رهبری، 7 سال زندان دادند که ما اعتراض کرده ایم و منتظر حکم دادگاه تجدید نظر هستیم.

او وضعیت روحی دخترش را خوب توصیف می کند : روحیه هانیه خیلی خوب است، هر بار هم می پرسم می گوید وضعیتش خوب است. می گوید “من جایم خوب است شما نگران من نباشید” اما خب زندان است دیگر و دخترم خیلی چیزها را به من نمی گوید که نگران نشوم. من از تبریز هر 15 روز یا 20 روز یکبار به تهران می روم و او را می بینم و برمیگردم الان 15 روز است که او را ندیده ام. هفته دیگر می روم ملاقات و باز تا آخر ماه رمضان نمی توانم بروم. تلفن هم که ندارد. تا زمانی که بند 209 بود هر هفته زنگ میزد اما از وقتی برده اند به بند عمومی تلفن ندارد و از هر ملاقات تا ملاقات بعدی از او بی خبر می مانم.

خانم فرشی می افزاید: بچه من اصلا سیاسی نبود. می گفتند ایمیل های توهین آمیز نوشته و فرستاده  که او هم بارها گفت این ایمیل ها را برای او هم فرستاده اند و او ننوشته. در اصل 8 نفر بودند که بازداشت شدند که تنها یکی از آنها را می شناختیم که خواستگار هانیه بوده و آزاد هم شده اما هانیه و بقیه زندان هستند.

او سپس به ناشتن مرخصی و ملاقات حضوری اشاره می کند و می گوید: تا به حال نه مرخصی داده اند و نه ملاقات حضوری. بارها دادستانی رفتم و فرم پر کردم اما متاسفانه خبری نشد. الان تمام امید من به دادگاه تجدید نظر است که دخترم را که نه فعالیت سیاسی داشته و نه به هیچ گروهی وابسته بوده تبرئه کنند و برگردد سر زندگی اش.

 

ریحانه حاج ابراهیم و مطهره بهرامی

ریحانه حاج ابراهیم اما به 15 سال حبس تعزیری محکوم شده و او نیز اکنون در زندان اوین به سر می برد.

او به گفته خانواده اش هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشته و تنها به دلیل نسبت فامیلی با مطهره بهرامی بازداشت شده است. مطهره بهرامی به همراه همسر و فرزندش، احمد و محسن دانش پور مقدم و همچنین خانم حاج ابراهیم و هادی قائمی در منزل خانم بهرامی بازداشت وبه اعدام محکوم شدند.سپس حکم خانم بهرامی و خانم حاج آبراهیم و آقای قائمی به حبس در تبعید تبدیل شد اما حکم اعدام محسن و احمد دانش پور مقدم در دادگاه تجدید نظر تایید شد.

حاج ابراهیم دباغ، پدر ریحانه حاج ابراهیم درباره آخرین وضعیت دخترش به “روز” می گوید: دیروز همسرم و دختر و پسرم موفق شدند به صورت حضوری با ریحانه ملاقات کنند. متاسفانه وضعیت جسمانی ریحانه خوب نیست و گلو و سینه و پا درد بدی دارد.  گفته  قرار شده در بهداری اوین اورا چکاب کنند تا ببینند مشکل چیست.

او می افزاید: از نظر تغذیه که وضعیت خوبی ندارند؛ ویتامین و پروتئین های لازم به بدن بچه ها نمی رسد. ریحانه می گفت قبلا با پول خودشان می توانستند از فروشگاه زندان خرید کنند اما مدتی است که خیلی از چیزها را فروشگاه نمی آورد و در اصل بچه ها اصلا گوشت و مرغ نمی خورند.  از نظر هواخوری هم واقعا مشکل دارند و اصلا آفتاب نمی بینند؛ یعنی یک جای کوچک دو در دو را برای هواخوری 32 زندانی تعیین کرده اند که خب یک موزائیک هم به هر کدام از بچه ها نمی رسد و در اصل چیزی به اسم هواخوری ندارند.

پدر ریحانه حاج ابراهیم سپس با اشاره به عدم موافقت با مرخصی دخترش می گوید: ریحانه از روز عاشورای 88 در زندان است و تاکنون یکبار نیز به مرخصی نیامده با اینکه خودش مخالف است اما به هر حال مادرش درخواست میدهد؛ تاکنون هم جوابی نداده اند. ریحانه در حالی از حقوق یک زندانی هم محروم است که واقعا هیچ جرمی مرتکب نشده. او تنها به خانم مطهره بهرامی، کامپیوتر یاد میداد که یکباره روز عاشورا ریختند منزل خانم بهرامی و همه را بازداشت کردند و بعد هم حکم اعدام دادند که واقعا هنوز هم یادآوری اش ما را دچار شوک میکند. پی گیری که می کردیم رسما به ما گفتند 22 بهمن اگر شرایط آرام نشود همه را اعدام می کنیم  اما بعد حکم ریحانه در دادگاه تجدید نظر شکست و او را به 15 سال زندان محکوم کردند.

آقای حاج ابراهیم می افزاید: ریحانه بی گناه در زندان است اما حداقل حقوق یک زندانی را باید داشته باشد، باید بتواند مرخصی بیاید، از نظر درمانی و تغذیه وضعیت درستی داشته باشد.. شما ببینید در تمام یک سال و نیم گذشته حتی یکبار نیز دندانپزشک برای ویزیت بچه هایی که مشکل داشتند به زندان نرفته، دکتر متخصص نیست و…خب اینها واقعا به بچه ها صدمه میزند.

میثم دانش پور مقدم، فرزند مطهره بهرامی نیز گفته های آقای حاج ابراهیم را تایید می کند : مادر من بیمار است و متاسفانه تاکنون با مرخصی او موافقت نکرده اند. وضعیت زندان را هم که میدانید.هواخوری در اصل نیست، از نظر درمانی هم پزشک متخصصی نیست، تنها امید به مرخصی است که بیایند و در بیرون درمان شوند که با ان هم مخالفت می کنند.

 

شبنم مددزاده

شبنم مددزاده، دبیر سیاسی پیشین انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران به اتفاق برادرش در سال 1387 بازداشت و به اتهام محاربه و اقدام علیه امنیت ملی، به پنج سال حبس همراه با تبعید، محکوم شد.

او اکنون در زندان اوین است و پدرش به “روز” می گوید: من 15 روز پیش شبنم را دیدم؛ وضعیت خوبی نداشت دیروز هم که خواهر شبنم با او ملاقات کرده می گفت وضعیت خوبی ندارد و از لحاظ بهداشتی و تغذیه مشکل دارند. 32 زندانی زن را یک اتاق نگهداشته اند و به هر حال فشارهای روحی و جسمی هم هست. از طرفی شبنم ملاقات حضوری ندارد. تلفن ها قطع است و تنها ارتباطش با ییرون از زندان، ملاقات کابینی است که اگر یک بار نتوانیم از تبریز تا تهران برویم هم او از بیرون بی خبر می ماند و هم ما از او.

عبدالعلی مددزاده می افزاید: هواخوری هم که ندارند و شبنم مدتهاست آفتاب را ندیده. درخواست مرخصی هم میدهیم مدام فرم پر میکنیم اما هیچ جوابی نمیدهند می گویند زیر فرم شماره تلفن بنویسید تماس می گیریم اما تاکنون دهها بار فرم پر کرده ایم و دریغ از یک تماس؛ هیچ جواب مثبت و منفی هم نمیدهند. دیروز باز خواهر شبنم رفته دادستانی و فرم پر کرده. می گوییم حداقل 24 ساعت به این بچه مرخصی بدهید اما خب نتیجه ای نمی گیریم.

پدر شبنم مددزاده سپس با اشاره به عدم پاسخگویی مسئولان می گوید: ما هم دیگر خسته شده ایم؛ دیگر چه بگوییم. هر چه هم می گوییم انگار نه انگار، اصلا توجهی نمی شود، فقط نشسته ایم انتظار می کشیم این روزها تمام شوند و بچه ها آزاد شوند باید بسوزیم و بسازیم. دیگر کاری از ما بر نمی آید.

 

فریبا کمال آبادی

فریبا کمال آبادی، عضو گروه 7 نفره یاران (رهبران جامعه بهایی ایران) است که به 20 سال حبس تعزیری محکوم شده و اکنون در زندان اوین به سر می برد.

شهلا کمال ابادی، مادر او به “روز” می گوید: وضعیت دخترم نسبت به زندان قرچک ورامین بهتر است. حداقل در اوین با زندانیان سیاسی است اما تلفن های او قطع است و امکان تماس گرفتن ندارد، تاکنون با تقاضای مرخصی او مخالفت کرده اند و می گویند از نظر قانونی نمی توانیم مرخصی بدهیم در حالیکه مرخصی حق قانونی یک زندانی است. نمیدانم اقایان چه فکری میکنند که چنین پاسخی میدهند. بخصوص اینکه فریبا دختر کوچک دارد و دخترش واقعا از نظر روحی به مادرش نیاز دارد اما خب از مرخصی محرومش کرده اند.

خانم کمال آبادی می افزاید: دو هفته پیش، فریبا با دخترش ملاقات حضوری داشت اما نگذاشتند با همسرش ملاقات کند. نوه ام می گفت جایی که فریبا و بقیه نگهداری می شوند برای 32 نفر کوچک است و یک حیاط بسیار کوچک برای هواخوری است که متاسفانه اصلا کفاف نمی دهد، کیفیت غذا هم بسیار بد است و ویتامین و پروتئین به آنها نمی رسد، اما با همه اینها نسبت به قرچک ورامین که فریبا و بقیه را برده بودند و وضعیت شان بهتر است. اینقدر انتظارات  ما را در این مدت پایین آورده اند که می گوییم اوین باشند و تقاضای دیگری نداریم.

مادر فریبا کمال ابادی می گوید که شرایط مهوش ثابت، دیگر عضو گروه یاران نیز همچون دخترش است و او نیز از مرخصی محروم است.

 

عاطفه نبوی

عاطفه نبوی، دانشجوی محروم از تحصیل از 25 خرداد 88 در بازداشت به سر می برد و به اتهام شرکت در تظاهرات همین روز به 4 سال حبس تعزیری محکوم شده است.

او در حالی در بازداشت به سر می برد که همسرش نیز که تازه از زندان به مرخصی آمده، روز گذشته موفق به ملاقات کابینی با او شده است.

سید علی اکبر نبوی چاشمی، عموی عاطفه نبوی درباره آخرین وضعیت او به “روز” می گوید: عاطفه تاکنون به مرخصی نیامده و با اینکه خانواده ها بارها تقاضای مرخصی داده اند اما با مرخصی او مخالفت شده است؛ملاقات حضوریهم که نمیدهند، همه ملاقات ها کابینی است.  با این حال روحیه عاطفه خیلی خوب است. روز گذشته هم همسر عاطفه که برای 5 روز به مرخصی آمده با او دیدار کرد.

 

نازنین حسن نیا

نازنین حسن نیا دیگر شهروندی است که در زندان اوین به سر می برد. او اما یک ماه پیش به مرخصی آمده بود و ده بهمن ماه محکومیت اش تمام خواهد شد.

نزدیکانش به “روز” می گویند وی از سوی دادگاه بدوی به 2 سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده بوداما دادگاه تجدید نظر حکم او را به یکسال حبس تعزیری تبدیل کرده است.

اتهام خانم حسن نیا، تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه امنیت ملی بوده که به گفته نزدیکانش، مصداق این اتهام ها، حضور در تظاهرات و فرستادن اس ام اس بوده است. خانم حسن نیا از سوی دادگاه تجدید نظر از اتهام تبلیغ علیه نظام و فرستادن اس ام اس تبرئه شده اما به اتهام شرکت در تظاهرات به یکسال حبس تعزیری محکوم شده و اکنون در زندان اوین در حال سپری کردن دوران محکومیت خود است.