5 نفر آزاد شدند بقیه در حال پرسش و پاسخ

نویسنده
آرش حسینی

» یک روز پس از هشدار بریتانیا و اتحادیه اروپا

حسن قشقاوی دیروز در حالی خبر از آزادی 5  تن از کارکنان بازداشت شده سفارت بریتانیا داد که وزیر اطلاعات دلیل بازداشت آنان را همکاری با “اغتشاش گران” عنوان کرده بود. اتهامی که واکنش شدید اتحادیه اروپا را به همراه داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی دیروز هنگامی که در برابر پرسش خبرنگاران پیرامون بازداشت نه تن از کارکنان ایرانی سفارت انگلستان در ایران قرار گرفت، خبر از آزادی 5 تن از آنان داد. حسن قشقاوی اما درباره چهار نفر دیگری که هنوز آزاد نشده اند،گفت: “آن ها در مرحله «پرسش و پاسخ» هستند.”

به نوشته خبرگزاری کار،سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در عین حال به مکالمه تلفنی وزرای امورخارجه ایران و بریتانیا اشاره و خاطرنشان کرد دیوید میلیبند به منوچهر متکی گفته است کشور متبوعش قصد دخالت در “امور داخلی” ایران را ندارد.

آقای قشقاوی سپس ادامه داد: “اگر در عمل چنین اراده‌ای موفق شود می‌توانیم شاهد رویه مثبت در تنظیم مناسبات ایران با کشورهای غربی باشیم.”

قشقاوی همچنین ضمن آنکه تاکید کرد تهران “بستن” سفارت و یا “کاهش” روابط دیپلماتیک با هیچ کشوری را در دستور کار خود ندارد  از قول وزیر اطلاعات گفت که هیچ یک از افراد بازداشت شده دیپلمات نیستند و لذا بازداشت آنان شامل کنوانسیون “حقوق دیپلماتیک” نمی شود. وی آنان را اتباع ایران معرفی کرد که وادار به اقدامات “خلاف قانون” شده اند.

 

محسنی اژه ای: کارکنان سفارت در ناآرامی ها بوده اند

اما از سوی دیگر غلامحسین محسنی اژه ای در توضیح علل دستگیری این افراد از نقش “بسیار سنگین” سفارت انگلیس در “اغتشاشات” اخیر سخن گفت.

وزیر اطلاعات ضمن اشاره به نقش “رسانه ها” و “نیروهای محلی” انگلیس افزود: “از جمله کارهایی که این سفارتخانه کرده، این بود که تحت پوشش نیروهای محلی‌، افرادی را بین اغتشاش‌گران فرستاد و مطالب مورد نظر خود را هم به آنها و هم به جامعه القا می‌کرد.”
به گزارش فارس اژه ای تاکید کرد وابستگان سفارت انگلستان با استفاده از “اغتشاش گران” به جمع آوری اخبار مشغول بوده اند. او حتی به این نکته نیز اشاره کرد که برخی از این افراد که به صورت “مشخص” در ناآرامی های اخیر بوده اند شناسایی شده اند و وزارت اطلاعات از آنها عکس و فیلم دارد. وزیر اطلاعات دولت احمدی نژاد سپس از سیر برخورد با این افراد سخن گفت و ادامه داد: “در نهایت، بعد از تحقیقات اولیه برخی از آنها آزاد و برخی هم نگهداری شده‌اند”

در همین حال منوچهر متکی نیز روز یکشنبه در گفتگو با صداوسیمای جمهوری اسلامی خطاب به وزیر امورخارجه بریتانیا گفت: “ اگر آقای میلیبند مطلع است چه کارهایی صورت گرفته است که بالاخره یک حالت دارد و اگر مطلع نیست، جای تاسف دارد”.

 

انتقاد غرب از ایران

این در حالی است که به گزارش رادیوفردا یک روز پیش از کنفرانس مطبوعاتی حسن قشقاوی آقای میلییند خواستار آزادی این 9 نفر بدون وارد شدن “صدمه ای” به آنها شده و بازداشت آنان را “آزار و اذیتی غیر قابل قبول” توصیف کرده بود.

همچنین وزرای اتحادیه اروپا روز یکشنبه در جریان نشست خود در یونان با بیان اینکه خواستار “آزادی سریع” بازداشت شدگان سفارت بریتانیا هستند،شدیدا هشدار دادند که “آزار و ارعاب” این افراد با پاسخ “شدید و جمعی” آن اتحادیه روبرو خواهد شد.