۵ دانشجوی مریوانی بعد از ۳۲ روز آزاد شدند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» اتهام همکاری با احزاب کرد و فعالیت دانشجویی تفهیم شد

قرار بازداشت پنج فعال دانشجویی کرد که از نزدیک به ۳۲ روز پیش در مریوان دستگیر شده بودند، روز شنبه، ۱۲ اسفند با سپردن وثیقه‌های ۱۰۰ میلیون تومانی از سوی دادگاه انقلاب به آزادی موقت تبدیل شد.

سوران دانشور، خالد محمدی، سامان محمودی، داوود قسیمی و محمد کهنه‌پوشی همزمان با حضار چند فعال دیگر روز سه شنبه ۱۰ بهمن‌ماه در شهر مریوان بازداشت شده بودند.

برخی از منابع خبری، همزمان با بازداشت این افراد از دستیگری فرد دیگری به نام “زانا معینی” خبر داده بودند که تا این لحظه وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.

نیروهای امنیتی در جریان بازداشت، منازل این افراد را مورد تفتیش قرار داده و کامپیو‌تر و وسایل شخصی آنان را با خود برده‌ بودند.

خانواده‌های این پنج دانشجوی زندانی که به گزارش روز برای مصاحبه با رسانه‌ها تحت فشار بودند، تا لحظه آزادی موقت موفق به ملاقات با بستگانشان نشده بودند.

منابع نزدیک به خانواده این پنج فعال دانشجویی، به روز گفته‌اند که در دوران بازداشت و بازجویی اتهام “همکاری با یک حزب کرد” به آن‌ها تفهیم شده اما در بازجویی‌های آن‌ها دست کم در یک هفته آخر در رابطه با فعالیت‌های دانشجویی بوده است.

در سالهای گذشته به ویژه سال گذشته، شماری از فعالان مدنی و دانشجویی کرد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند که بیشتر آنان عضو اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد بوده‌اند.

اسعد باقری، سوران دانشور، میلاد کریمی، مهدی دعاگو، آرمان زمانی، رحیم باجور و شیرزاد کریمی از جمله اعضای این اتحادیه هستند که طی سال گذشته سوی نیروهای امنیتی احضار و بازداشت شده‌اند.

اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد، سال ۱۳۸۴ توسط جمعی از دانشجویان کرد تأسیس شد.

تاکنون شماری از اعضای این اتحادیه از حق تحصیل محروم شده‌اند.

در میان بازداشت شدگان روز ۱۰ بهمن ماه، سوران دانشور، دانش آموخته رشته مسکن و شهرسازی از دانشگاه کردستان و دبیر کمیته هماهنگی اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کُرد است.

این فعال کرد بهمن ماه گذشته از سوی دستگاه‌های قضایی استان کردستان به اتهام “تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی” به یکسال زندان محکوم شد.

حکم آقای دانشور که در شهریور ماه سال ۹۰ بازداشت شده بود، به مدت دو سال به صورت تعلیق درآمده است.

بسیاری از دانشجویان ایرانی به ویژه در سالهای گذشته به خاطر فعالیت‌های دانشجویی بازداشت، احضار و زندان شده‌اند. نهادهای مدافع حقوق بشر در بیانیه‌های متفاوتی ایجاد فشار بر نهاد‌ها و فعالان دانشجویی ایرانی را محکوم کرده‌اند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر برای چندمین بار پیاپی، در چهارمین گزارش خود به مجمع عمومی سازمان ملل که روز ۲۸ فوریه امسال منتشر شد، نسبت به وضعیت دانشجویان ایرانی در زندان‌های جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده است.