۵ سال دیگرباید در زندان بمانند

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین وضعیت زندانیان سیاسی

در حالیکه برخی گزارش ها از برگزاری قریب الوقوع آخرین جلسه دادگاه معترضان به انتخابات 22 خرداد به صورت غیر علنی حکایت دارد، روز گذشته وکلای شهاب الدین طباطبایی و هدایت الله آقایی، خبر از صدور حکم 5 سال حبس تعزیری برای موکلان خود دادند. آقایی و طباطبایی به اتفاق محمد علی ابطحی ، محمد عطریان فر، مسعود باستانی و سایرفعالان سیاسی و مطبوعاتی دربند دو هفته پیش در دادگاههای نمایشی محاکمه شدند و از آن تاریخ به بعد در انتظار ابلاغ حکم خود بوده اند.

 

5 سال حبس تعزیری

فرزام اردلان، وکیل شهاب الدین طباطبایی اعلام کرد موکلش از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب به 5 سال حبس تعزیری محکوم شده است. شهاب الدین طباطبایی، رئیس ستاد 88 بود؛ این ستاد حامیان جوان میرحسین موسوی و سید محمد خاتمی درانتخابات را در بر میگرفت.

وکیل این فعال سیاسی به اینا گفته است: “حکم محکومیت موکلم به بنده ابلاغ شد و اینجانب در مدت قانونی به حکم صادره اعتراض خواهم کرد”.

وکیل طباطبایی همچنین از ارائه درخواست تبدیل قرار بازداشت شهاب طباطبایی به قرار وثیقه به قاضی پرونده خبر داده است.

علیرضا جعفریان، وکیل هدایت اله آقایی، عضو حزب کارگزاران سازندگی نیز اعلام کرد که موکلش به پنج سال حبس قطعی محکوم شده است.

این وکیل دادگستری خبر از ابلاغ حکم موکلش داده و به ایرنا گفته است : موکلم در ارتباط با چهار اتهام “اخلال در نظم عمومی از طریق بلوا و آشوب،‌ تحریک و تشویق مردم به شورش و اغتشاش، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق شرکت در تجمعات غیر قانونی، ایجاد شبهه جعل و تقلب در نتیجه انتخابات و سلب اعتماد عمومی نسبت به حاکمیت مراجع رسمی کشور و اقدام علیه امنیت کشور از طریق اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت عمومی” به پنج سال حبس قطعی محکوم شده است.

وکیل آقایی گفته: در مورد سایر اتهامات یعنی توهین و هتک حرمت به مسوولان نظام، پرداخت رشوه و تحصیل مال نامشروع، پرونده موکلم مفتوح است.
جعفریان درباره موکل دیگرش “موسی شاه کرمی” نیز گفته: وی نیز به 27 ماه حبس محکوم شده است.

 

تکذیب صدور حکم حجاریان

از سوی دیگر در حالیکه منابع نزدیک به سعید حجاریان، صدور حکم 5 سال حبس تعلیقی برای این فعال سیاسی را تایید کرده اند، روز گذشته خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از سعید آوایی، رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد”رای دادگاه درباره سعید حجاریان صادر نشده است”.

آوایی، اخبار منتشر شده درباره صدور حکم برای حجاریان را “حدسیات” برخی افراد عنوان کرده است.

این در حالیست که دکتر مرصوصی، همسر سعید حجاریان، روز شنبه به “روز” گفته بود: “آقای صلاحی، وکیل تسخیری آقای حجاریان، هفته گذشته در تماسی تلفنی به ما خبر دادند که 5 سال زندان تعلیقی برای آقای حجاریان صادر شده و قرار شد حکم را برای ما بیاورند اما تاکنون این حکم را نیاورده اند و ما نه حکم را دیده ایم و نه حکمی به ما ابلاغ شده است.”

 

آخرین جلسه دادگاه نمایشی

از سوی دیگر در حالیکه مرحله تحقیقات فعالان سیاسی و مطبوعاتی دربند، پایان یافته و به گفته خانم الهه مجردی، همسر محسن میردامادی، پرونده های این زندانیان از هفته گذشته در مرحله صدور کیفرخواست است، سایت نوروز گزارش داد  که پرونده این زندانیان در اختیار دادگاه قرار گرفته “اما از آنجا که اعضای بلندپایه جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب حاضر به پذیرش اتهامات نشده و بر مواضع خود پا فشاری می کنند، مسوولان پرونده تصمیم به برگزاری غیر علنی دادگاه گرفته اند تا مانع از اطلاع افکار عمومی از دفاعیات آنان شوند.”

در همین راستا دختر فیض الله عرب سرخی نیز به نقل از این عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی خبر داده که “اواخر هفته آینده یک دادگاه غیرعلنی خواهد شد و حکم همه چهره‌های سیاسی بازداشت شده بعد از انتخابات، بایدیکی باشد.”

خانم عرب سرخی که پس از صد روز موفق به ملاقات با پدرش شده است، روحیه این فعال سیاسی را خوب و اورامقاوم توصیف کرده اما اشاره کرده است که پدرش از نظر جسمی ، ضعیف و لاغر شده است.

وی به سایت پارلمان نیوز گفته است: پدرم گفت که به زمان آزادی فکر نمی‌کند و بیشتر منتظر است تا ببیند برای او و سایر بازداشت‌شدگان چه حکمی صادر خواهند کرد.

ساجده عرب سرخی همچنین به نقل از پدرش گفته که آخرین دفاعیات را تحویل بازجویش داده و منتظر برگزاری جلسه دادگاه است.

او همچنین از ملاقات دادستان تهران با پدرش و برخی دیگر از چهره‌های سیاسی خبر داده و گفته است: ما امیدوار هستیم هرچه زودتر تکلیف پرونده عزیزانمان معلوم و از حالت بلاتکلیفی خارج شود.

به گفته ساجده عرب سرخی، پدرش از انفرادی خارج شده و هم اکنون با محسن میردامادی هم بند است.

 

شکایت به مجلس

همزمان، جمعی از خانواده‌های نمایندگان ادوار مجلس که بعد از انتخابات بازداشت‌ شده‌اند در نامه‌ای به علی لاریجانی با اشاره به اصول متعدد قانون اساسی در مورد اصل برائت، منع دستگیری‌های بدون احکام قانونی، حق انتخاب وکیل، منع شکنجه برای گرفتن اقرار و منع هتک حرمت به کسانی‌که به حکم قانون دستگیر شده باشند، از تضییع کنندگان حقوق زندانیان سیاسی به کمیسیون اصل 90مجلس شورای اسلامی شکایت کردند.

خانواده های بهزاد نبوی، محسن میردامادی، صفایی فراهانی، ابراهیم امینی، داوود سلیمانی، علی تاجرنیا و مرتضی الویری در این نامه خطاب به لاریجانی نوشته اند: از جنابعالی و تمامی نمایندگان مجلس خصوصا کمیسیون اصل نود مجلس درخواست می‌کنیم نسبت به تضییع حقوق تمامی زندانیان سیاسی از جمله اعضای خانواده اینجانبان که از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره‌های مختلف بوده‌اند، پیگیری قانونی را انجام دهید و درخصوص نقض اصول مختلف قانون اساسی نظیر اصل نهم (تفکیک ناپذیری استقلال و تمامیت ارضی از آزادی های مشروع) اصل بیست و چهارم (آزادی مطبوعات) اصل بیست و ششم (آزادی احزاب) اصل بیست و هفتم (آزادی اجتماعات و راهپیمایی‌ها)اصل سی  و دوم (منع دستگیری‌ها بدون احکام قانونی)اصل سی و پنجم (حق انتخاب وکیل) اصل سی و هفتم (اصل برائت)اصل سی و هشتم (منع شکنجه برای گرفتن اقرار) اصل سی و نهم (منع هتک حرمت و حیثیت کسانیکه به حکم قانون دستگیر شده باشند) واکنش مقتضی نشان دهید.

نویسندگان این نامه توضیح داده اند: با توجه به اینکه قانونگذار در ماده 570 قانون مجازات اسلامی در خصوص مقامات و مامورین وابسته به نهادها و دستگا‌ه‌های حکومتی که برخلاف قانون آزادی شخصی افراد ملت را سلب کنند و یا آنان را از حقوق مقرر در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران محروم نمایند تعیین تکلیف نموده است پیگیری قانونی این مواد را طبق اصل نودم قانون اساسی از مجلس شورای اسلامی خواستاریم تا در خصوص حقوق مصرح در قانئون اساسی احقاق حق در پرونده اعضای خانواده اینجانبان صورت گیرد.

 

اعترافات حامد روحی نژاد

از سوی دیگر مینا جعفری وکیل حامد روحی نژاد که از سوی دادگاه به اعدام محکوم شده است خبر داد: روز گذشته حامد روحی نژاد که وکالت پرونده اش را با آقای سیف زاده به عهده داریم زنگ زد و گفت که هر چه را بعنوان اعتراف گفته تحت فشار بازجو بوده است و اتهامش فقط باید خروج غیرقانونی ازکشور باشد. بازجو به وی قول داده که اگر آنچه را که میخواهند بنویسد زود آزادش می کنند وچون به لحاظ جسمی به خاطر بیماری ام اس تحت فشار بوده آنچه را که از وی خواسته اند، پذیرفته است. الان هم هنوز به این زندانی دارو نرسیده و همچنان درنوبت میباشد تا پزشک او را ویزیت کند.

به گفته خانم جعفری، وکلای پرونده ، لایحه اعتراضی خود را امروز به دادگاه خواهند داد.

خانم جعفری که دیروز موفق به ملاقات با دیگر موکل خود، صالح دلدم شده است، گفت:این ملاقات که مجوز آن را سبحانی، بازپرس شعبه دوم دادسرای انقلاب صادر کرده بود،با حضور مامور صورت گرفت.

صالح دلدم که 23 سال دارد و در ستاد مهدی کروبی در شرق تهران مسوول بخش هنری بوده،نیمه شب 27 خرداد در خیابان توسط 4 مامور مسلح دستگیر و به اوین منتقل شده است.

به گفته خانم جعفری، از دو ماه پیش بازجویی های صالح دلدم تمام شده اما همچنان در بند 209 زندان اوین نگهداری می شود.