بازداشت ۵ خفاش شب مجازی

نویسنده
نازنین کامدار

» تکذیب شایعه تجاوز زنجیره ای به زنان

همزمان با افزایش تحرکات اجتماعی برای مقابله با حجاب اجباری که با واکنش تند رسانه های اصولگرا مواجه شده، تا جایی که سخن از “تجاوز به زنان بدحجاب از سوی مردان تحریک شده” رفته ، پلیس از دستگیری ۵ نفر خبر داد؛کسانی که شایعه قتل ۹۰ زن در استان های هرمزگان، فارس، بوشهر و خوزستان به دلیل بدحجابی و یا ربوده شدن ۱۰۰ کودک طی تعطیلات اخیر در شهرهای شمالی کشور را پخش کرده بودند.

به نوشته خبرگزاری مهر، کمال هادیانفر رییس پلیس فتای ناجا، در اینباره گفته است: “پنج تن که با خلق خفاش شب خیالی باعث ایجاد ناامنی در کشور شده بودند، دستگیر شدند. این افراد در صفحه اجتماعی خود عکسی از دختری کم سن و سال با دهانی دوخته شده منتشر کرده و مدعی شده بودند که خفاش شب او را از مقابل مدرسه‌اش در بوشهر دزدیده و پس از سوزاندن بدنش با سیگار و آزار و اذیت و تجاوز، او را به قتل رسانده و جسدش را در ساحل رها کرده است. این شایعه به سرعت در فضای مجازی منتشر شد و حتی دامنه آن به پیام‌های وایبری و دیگر وسایل ارتباطی هم رسید و نتیجه‌اش ایجاد احساس ناامنی در مردم این مناطق شد، به ویژه آنکه مردم بوشهر پیش‌تر شایعه قتل ۹۰ زن در استان هرمزگان، فارس، بوشهر و خوزستان یا ربوده شدن ۱۰۰ کودک طی تعطیلات اخیر در شهرهای شمالی کشور را شنیده بودند و احتمال می‌دادند که خفاش شب دوباره بازگشته است. با کسب این اطلاعات مشخص شد این شایعه از فضای مجازی آغاز شده که در این راستا پلیس فتا ضمن وارد عمل شدن؛ تیمی از کارآگاهان زبده پلیس سایبری را مسئول رسیدگی به این موضوع کرد و موفق شد پس از مدت کوتاهی ۵ نفر «خالق خفاش شب خیالی» را در هرمزگان و بوشهر مورد شناسایی و دستگیر و به مقامات قضایی تحویل دهد”.

او افزوده است: “هیچ کدام از عکس هایی که خفاشان شب خیالی در سایت شان قرار داده اند مربوط به هموطنان ما در کشور نیست و متهمان عکس ها را از سایت های خارجی برداشت کرده اند، هدف مجرمان دستگیر شده کاهش احساس امنیت عمومی، تشویش اذهان عمومی و اثر گذاری شبکه های بیگانه بوده است”.

به نوشته مهر، او در ادامه گفته: “مغرضانه عمل کردن برخی افراد ، عدم آگاهی برخی از هموطنان که از روی دلسوزی و برای آگاهی به سایر دوستان شان این خبر را منعکس کرده اند و انتشار خبر توسط موتورهای تولید محتوای وایبر که در اختیار رژیم صهیونیستی است و دوست دارند کشور را ناامن نشان بدهند از جمله عوامل تاثیر گذار بر انتشار «خبر کذب بازگشت خفاش شب» بوده اند”.

در دو ماه گذشته، شایعه قتل زنان و دختران در کرمان، اصفهان، بوشهر، فارس، مازندران و مشهد به شدت در فضای مجازی و برخی رسانه های غیر معتبر رواج داشت و نیروی انتظامی دستکم چندین بار این خبر را تکذیب کرد.

دو هفته قبل، خبرگزاری تسنیم به نقل از حسین حسین‌زاده، جانشین فرماندهی انتظامی استان اصفهان شایعات مطرح شده پیرامون رخ دادن قتل‌های سریالی در شهر اصفهان را تکذیب کرد و نوشت:“خبر قتل سریالی دختران در اصفهان از اساس شایعه بوده و هیچ قتل سریالی در اصفهان رخ نداده و اوضاع به طور کامل تحت کنترل است. این شایعه‌ 20 روز است که در نرم‌افزارهای ارتباطی و اجتماعی در تلفن‌های همراه منتشر شده و صحت ندارد. حتی دختر خود من هم که در شهرستان دانشجو است از من پرسیده که آیا این خبر صحت دارد یا خیر. این خبر به طور کامل شایعه بوده و در حال حاضر هیچ‌گونه قتل سریالی در اصفهان رخ نداده است. گفته می‌شود این خبر از شبکه‌ فارسی زبان bbc منتشر شده است”.

در اواخر اردیبهشت ماه نیز این شایعه در بندرعباس بالا گرفت و موجب شد تا رضا محمدی یگانه فرمانده نیروی انتظامی هرمزگان در نشستی خبری اعلام کند: “انتشار شایعاتی مبنی بر قتل ۹ زن طی هفته های اخیر در شهرستان بندرعباس صحت ندارد و با عوامل انتشار اینگونه پیام ها برخورد خواهیم کرد. عمده این پیام‌های شایع شده مبنی بر این است که سه نفر با یک دستگاه پژو بدون پلاک تاکنون اقدام به ربایش و قتل وحشیانه تعداد ۹ زن و دختر کرده‌اند. که این پیام ها از ریشه کذب است. بر اساس اطلاعاتی که توسط ارگان‌های پلیس و پزشکی قانونی در دست است، از تاریخ یک فرودین‌ماه تاکنون دو فقره قتل در استان رخ داده که یکی از این موارد مربوط به قتل یک فرد ۴۷ ساله در بندرعباس و یک مورد نیز مربوطه به قتل یک فرد ۳۵ ساله مینابی است که بر اثر اختلافات خانوادگی رخ داده است و در هر دو مورد هویت قاتلان مشخص شده است”.

این شایعات در حالی بود که خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه نیز ماه گذشته دختران و زنان را تلویحا به تجاوز و قتل در صورت بدحجابی تهدید کرده و به نقل از فردی به نام “هادی شریفی” نوشته بود: “برخی طرفداران کشف حجاب عنوان کرده اند که این حق زن است که به هر نحو و با هر پوششی که بخواهد در جامعه حاضر شود وکسی حق ندارد این حق را از او بگیرد.در پاسخ به این نکته باید گفت این حق حداقل در دین اسلام که مبنای اعتقادی جمهوری اسلامی ایران است و سایر ادیان الهی وحتی ایران قبل از اسلام بعنوان یک باطل و ظلم به خود و جامعه شناخته می شود پس برای اینکه این حق معنی پیدا کند باید آن را خارج از ورطه و محدوده دین بررسی کرد.در صورتی که خارج از محدوده دین حق عریانی برای زن را بررسی کنیم، با این مقدمه که زن از لحاظ خلقت و فطرت علاقمند به نمایش زیبایی های خود است و حق دارد هر آنگونه که بخواهد در جامعه ظاهر شود و زیبایی های خود را برای مردان آشکار کند بایدطبق منطق سست غربی متقابلا حق التذاذ مرد را هم در نظر بگیریم. آنچه که درغرب امروز که مرز دین را کنار زده، بعنوان حقوق بشر برای زن و عدم تجاوز به آن شناخته می شود نوعی ظلم در حق مرد است. و زندگی با این فرض گویی زندگی در جنگل است”.

انتشار این خبر در یک خبرگزاری وابسته به سپاه در کنار تشدید شایعه قتل و تجاوز در استان ها، منجر به نگرانی در شهروندان شد و برخی را به این فکر انداخت که بعید نیست عامل اصلی شایعه قتل و تجاوز به زنان بدحجاب، خودحکومت باشد که آن را در واکنش به افزایش اعتراضات به حجاب اجباری دامن زده است.

اما واکنش فعالان حوزوی به ادعاهای خبرگزاری تسنیم زیاد بود و از جمله حجت الاسلام غروی و حجت السلام فاضل میبدی این سخنان را محکوم کردند هر چند مراجع تقلید در اینباره سکوت اختیار کرده اند.

پلیس فتا اشاره ای به هویت افراد دستگیر شده به عنوان عاملان بروز این شایعه نکرده و این سئوال را بی پاسخ گذاشته که آیا با ترویج کنندگان تجاوز به زنان به بهانه بدحجابی نیز برخورد شده است یا خیر.