۶۰ هزار نیروی ایرانی و حزب الله در سوریه

نویسنده

» گزارش لا راسون از ادعای مخالفان اسد

به دنبال عملیات انجام شده علیه شهر القصیر، ائتلاف ملی سوریه امروز خواستار واکنش جدی اتحادیه عرب نسبت به مداخلات ایران و حزب الله در درگیری های سوریه شده است.

هیثم المالح، رییس کمیته قانونی ائتلاف ملی سوریه، در قاهره به خبرگزاری اسپانیا اعلام کرد از نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب، خواسته است در شورای امنیت سازمان ملل موضوع مداخلات متحدان دمشق در سوریه را مطرح کند و امکان توقف این مداخلات را به وجود آورد.

مالح پس از دیدار با العربی اظهار داشت که حزب الله نیروهای کمکی به القصیر اعزام کرده که امروز حداقل ۴۰ نفر در درگیری های آن کشته شده اند. وی همچنین گفت این گروه شیعه و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی بیش از ۶۰ هزار پیکارجو در سوریه مستقر کرده اند.

دخالت حزب الله در درگیری های سوریه ماه هاست که ازسوی مخالفان سوری گزارش شده و این درحالی است که حسن نصرالله، رهبر حزب الله، اخیراً اعلام کرده که در دفاع از لبنانی هایی که در سوریه ساکن اند تعلل نخواهد کرد.

مالح ابراز امیدواری کرد که این مسأله در نشست برخی وزرای خارجه کشورهای عربی که قرار است روز پنج شنبه در مقر اتحادیه عرب انجام شود مورد بحث قرار گیرد.

در این نشست که در تاریخ ۲۳ مه برگزار می شود، رؤسای دیپلماسی قطر، الجزایر، سودان، مصر، عراق و عمان حضور خواهند داشت.

احمد بن حلی، معاون دبیر کل اتحادیه عرب، امروز اعلام کرد که در زمان این نشست پیشنهادات ایالات متحده و روسیه دایر بر برگزاری کنفرانسی بین المللی در حضور نمایندگان حکومت دمشق و مخالفان سوری نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.

موضوع کنفرانس بین المللی امروز همچنین ازسوی محمد عمر، وزیر امور خارجه مصر، و لاجدار براهیمی، فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه، در قاهره مورد بحث قرار گرفت.

براهیمی ۸ مه اظهار داشت که کنفرانس پیشنهاد شده ازسوی ایالات متحده و روسیه درخصوص درگیری های سوریه “اولین خبر امیدوار کننده” پس از مدت ها برای این کشور است.

به گفته سازمان ملل، بیش از ۷۰ هزار نفر از ابتدای درگیری های سوریه در مارس ۲۰۱۱ در این کشور کشته شده اند و این درحالی است که سازمان نظارت بر حقوق بشر سوریه تعداد کشته شدگان را ۹۴ هزار نفر اعلام کرده است.

منبع: لا راسون، ۱۹ مه