۷ سال بدون مرخصی و ۳ سال بدون ملاقاتی

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در مصاحبه با خانواده و وکیل زینب جلالیان مطرح شد

خانواده زینب جلالیان در مصاحبه با “روز” خواستار انتقال این زندانی سیاسی از زندان کرمانشاه به زندانی نزدیک محل اقامت شان شده و گفته اند بیش از ۳ سال است نتوانسته اند با او ملاقات کنند. وکیل زینب جلالیان هم می گوید تاکنون با مرخصی موکلش موافقت نشده و پیش شرط هایی همچون مصاحبه تلویزیونی برای امکان استفاده از مرخصی گذاشته اند که از سوی زینب جلالیان رد شده است.

زینب جلالیان، زندانی سیاسی کرد از سال ۸۶ در زندان به سر می برد و سنگین ترین حکم محکومیت را در میان زندانیان سیاسی زن دارد؛ حبس ابد. او سال ۸۸ به اتهام خروج غیر قانونی از کشور به یک سال حبس تعزیری و به اتهام محاربه از طریق عضویت در پژاک به اعدام محکوم شده بود؛ حکمی که با یک درجه تخفیف و به گفته وکیل اش، با عفو رهبری نقض و تبدیل به حبس ابد شد.

این زندانی سیاسی کرد در زندان کرمانشاه زندانی است و از زمان دستگیری تاکنون امکان استفاده از مرخصی را نیافته. علی جلالیان، پدر زینب جلالیان که روز گذشته با او به صورت تلفنی صحبت کرده در مصاحبه با “روز” می گوید: زینب صبح زنگ زد و حرف زدیم. ما خیلی نگران بودیم چون گفتند در سایت ها نوشته اند زینب چشم هایش نمی بیند و نابینا شده. اما خدا را شکر این دروغ بود و واقعیت نداشت. صبح هم از زینب پرسیدم حالت چطور است گفت حالم خوب است اما خب شما هم می دانید که زندان است دیگر. هزار جور درد دارد. بیشتر از هر چیز هم بی ملاقاتی بودن است. ما ۳ سال است که نتوانسته ایم به ملاقات زینب برویم. فقط گاهی تلفن که می زند از وضعیت او خبردار می شویم. در زندان کرمانشاه است و خیلی دور است. ما نه قدرت داریم پولی برای او بفرستیم نه قدرت داریم برویم ملاقات کنیم. از اینجا تا برویم و برگردیم باید ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بدهیم که واقعا برای ما زیاد است و نمی توانیم. خواسته ما فقط این است که اورا نزدیک خود ما منتقل کنند، ارومیه یا خوی، که بتوانیم به ملاقاتش برویم.

به گفته آقای جلالیان، یک ماه قبل از اطلاعات کرمانشاه به زینب جلالیان گفته شده که به زندان ارومیه منتقل خواهد شد اما این امر محقق نشده است.

پدر زینب جلالیان از مخالفت اداره اطلاعات ماکو با انتقال فرزندش به زندان ارومیه یا خوی خبر می دهد و می گوید: ما فقط می خواهیم به اینجا منتقل کنند که بتوانیم با او ملاقات کنیم. پارسال هم تقاضا کردیم، پی گیری کردیم اطلاعات ماکو مخالفت کرد. ماکو زندان ندارد، ارومیه و خوی زندان دارند و آنها موافقت کردند ولی اطلاعات ماکو مخالفت کرد و نگذاشت.

درباره پی گیری های خانواده برای مرخصی این زندانی سیاسی سئوال می کنم و آقای جلالیان می گوید: تا به حال مرخصی نداده اند. یکبار خودشان گفتند سند بیاورید و ما از دوستان و آشنایان سند جور کردیم و گذاشتیم ولی باز قبول نکردند و گفتند مرخصی نمی شود. نمی دانم برای چه. جوابی هم ندادند.

محمد شریف، وکیل زینب جلالیان اما به “روز” میگوید که پیش شرط هایی برای مرخصی موکلش گذاشته اند که او حاضر به پذیرش آنها نشده.

او توضیح می دهد: برای اینکه زینب بتواند مرخصی بیاید همچنان پی گیر هستیم و تلاش می کنیم اما تاکنون که نتیجه بخش نبوده. البته تا به حال چندین بار به جای حساس رسیده ولی در نهایت مخالفت شده.

سئوال می کنم که چه دلیلی برای مخالفت عنوان می کنند؟ آقای شریف می گوید: یک شورایی است که باید این مساله را تصویب کند، یک نفر نیست که برای من دلیل بیاورد. من باید بروم با تک تک آنها صحبت بکنم ، موافقت می کنند اما در آخر می گویند مخالفت شده یا پیش شرط هایی می گذارند که زینب با آنها مخالف است.

می پرسم چه پیش شرط هایی؟ وکیل زینب جلالیان پاسخ می دهد: پیش شرط هایی که در این قبیل موارد می گذارند مصاحبه و هر چیز دیگریمی تواند باشد، که زینب هم مخالفت کرده و تا به حال مرخصی نداده اند.

از آقای شریف درباره وضعیت جسمانی موکلش سئوال می کنم.او هم همچون پدر زینب جلالیان شایعه نابینا شدن این زندانی سیاسی را رد می کند و میگوید: خبری منتشر شده بود که ایشان نابینا شده اند که من تکذیب می کنم. اما این همه سال زندان با توجه به اینکه مرخصی هم نداشته به هر حال آثاری دارد. بدیهی است که این همه سال برای دختری در این سن و حال آثار وخیمی داشته باشد، چه از نظر روحی و چه از نظر جسمی. ما امیدواریم پی گیری ها نتیجه دهد و او مدتی به مرخصی بیاید و از سوی دیگر مدت محکومیت اش کاهش یابد.

وکیل زینب جلالیان همچنین می گوید: بعد از تبدیل حکم اعدام به حبس ابد ما باز هم پی گیر کاهش محکومیت زینب بودیم. تقاضا دادیم و یکبار هم در فهرست هایی که برای عفو محکومان زندانی اعلام می شود نام زینب بود اما نمی دانیم چقدر از محکومیت او مد نظر بوده. تا به حال به زینب و من به عنوان وکیل او ابلاغ نشده با اینکه اسم اش در یک فهرستی هم در این زمینه آمد اما چیزی به خود او ابلاغ نشد و همچنان حبس ابد است. چون تا ابلاغ نشود آثار قانونی هم ندارد.

زینب جلالیان که ابتدا در زندان کرمانشاه زندانی بود اسفند ۸۸ به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و ۵ ماه بعد مجددا به زندان کرمانشاه بازگردانده شد. خانواده او ساکن ماکو هستند. برادر این زندانی سیاسی هم پیشتر در مصاحبه با “روز” گفته بود که خواهرش برای مصاحبه تلویزیونی تحت فشار است. خانم جلالیان به چنین مصاحبه ای تن نداد و حالا برای مرخصی مجددا با چنین پیش شرطی مواجه است؛ امری که نپذیرفته.