پاسخ جی-8 به اختلال در بازار جهانی نفت

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از بیانیه کشورهای بزرگ

آمریکا و سایر اعضای گروه هشت کشور صنعتی جهان موسوم به جی-8 گفتند آماده اند تا اختلال ناشی از تحریم خرید نفت ایران را در بازار جهانی جبران کنند.

رهبران این کشورها گفتند اختلال در تامین نفت جهانی «خطر بالقوه ای» را برای اقتصاد جهانی ایجاد می کند.

رهبران جهان به ایران در مورد سوء استفاده از انرژی هسته ای خود برای تولید سلاح هسته ای نیز هشدار داده و آن را غیر قابل قبول اعلام کردند.

ایران می گوید پیگیری فناوری انرژی هسته ای این کشور صرفا با هدف تولید برق دنبال می شود. لیکن خودداری این کشور از توقف غنی سازی اورانیوم به یک سلسله از تحریم ها برای فلج کردن صادرات نفت ایران منجر شده است.

در بیانیه گروه جی-8 در کمپ دیوید آمده است که “اختلالات متعددی در تامین نفت جهانی ایجاد شده است که برای بازار جهانی و رشد اقتصادی خطری جدی محسوب می شود. در پاسخ به این اختلالات منابع اصلی تولید نفت، میزان تولید خود را افزایش داده اند.”

“با توجه به تحریم های بیشتر که در راه است و انتظار افزایش تقاضا برای نفت در ماه های آینده، ما شرایط را با دقت زیر نظر داریم و آماده ایم تا با همکاری آژانس بین المللی انرژی، اقدامات پیشگیرانه در این زمینه انجام دهیم.”

آژانس بین المللی انرژی سازمانی است که سیاست های انرژی کشورهای غربی را تنظیم می کند.

منظور از اختلالات در این بیانیه ظاهرا تهدید هایی است که ایران نسبت به بستن تنگه هرمز در خلیج فارس انجام داده است که می تواند جریان نفت را به بازار جهانی مختل سازد. این تهدید ها قیمت نفت را برای مدت کوتاهی افزایش داد، ولی با افزایش حضور آمریکا در خلیج فارس و قول کشورهایی مانند عربستان سعودی به جبران کاهش نفت ایران ، این افزایش قیمت مهار شد.

مقامات آمریکایی گفتند که هدف این بیانیه بطور خاص ایران بوده است که اکنون هدف تحریم های عمده ای قرار گرفته است تا جمهوری اسلامی را وادار به پیروی از خواسته های جامعه بین المللی برای شفاف سازی برنامه هسته ای کند. اتحادیه اروپا نیز قرار است از ماه آینده تحریم های بیشتری را علیه ایران اعمال کند.

مایک فرومن، معاون امنیت ملی در سیاست های انرژی گفت: “زمانی که به اختلال های پیش آمده در بازار نفت در چند ماه اخیر نگاه می کنیم و در نطر بگیریم که تحریم های اروپا نیز از آخر ژوئن در مورد خریت نفت از ایران اعمال می شود، آنگاه پی می بریم که کشورهای جی-8 می باید سیاست های محکمی برای مقابله با هر گونه کاهش عرضه در مراحل بحرانی در پیش گیرند.”

کشورهای عضو گروه جی-8، “نگرانی” خود را در باره برنامه هسته ای ایران ابراز داشتند و گفتند به سیاست “دوگانه” تحریم و دیپلماسی متعهد هستند.

آنها از ایران خواستند تا زمینه مذاکرات سازنده با قدرت های بزرگ را در بغداد فراهم آورد و “با سیاستی گام به گام و بر اساس همکاری متقابل به راه حلی جامع برای بازسازی اعتماد بین المللی و برنامه هسته ای ایران، دست یابد.” مقامات آمریکایی در این اظهارات در باره معنی “متقابل” توضیح بیشتری ندادند.

اسرائیل خواهان ادامه فشار بر ایران تا توقف غنی سازی اورانیوم توسط این کشور و برچیده شدن تاسیسات غنی سازی فردو است.

دولت اوباما نیز از اسرائیل خواسته است از انجام هر گونه اقدامات نظامی علیه ایران خودداری کند و به دیپلماسی آمریکا امکان دهد تا از طریق تحریم ها و دیپلماسی به حل و فصل مساله برنامه هسته ای ایران اقدام کند.

منبع : واشنگتن پست – 20 مه