در سال ۸۸ تقلب نکردم

نویسنده
آرش معتمد

» تلاش نومیدانه احمدی نژاد برای دفاع از خود

رئیس دولت دهم، دیروز با دفاع از کارنامه اش در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، تقلب در انتخابات سال ۸۸ را رد کرد و همزمان از گفتمان “انکار هولوکاست” دفاع کرد. وی با توصیف نامه خود به رئیس جمهور پیشین ایالات متحده به مثابه “ اذهب الی فرعون”، آن را “غیر سیاسی” خواند.

کمتر از یک ماه دیگر قرار است کلید پاستور را به رئیس جمهور منتخب تحویل دهد، اما آخرین روزها را نیز برای دفاع از کارنامه خود غنیمت می شمارد. محمود احمدی نژاد که در هشت ساله گذشته به گونه ای سیاست ورزی کرده که جبهه ای رنگارنگ از مخالفان را در داخل و خارج کشور برای خود دست و پا کرده است، روز یکشنبه در سالن همایش های صدا و سیما به دفاع تمام عیار از کارنامه خود دست زد: “دولت از ابتدا با یک نظریه جامع و روشن، و یک برنامه عملیاتی کار خودش را شروع کرد. حتی یک روز، یک ساعت، در این هشت سال، برای من اتفاق نیفتاد که حس کنم حال چه کار باید بکنیم.”

رئیس دولت که از سوی کاندیداهای مخالف در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و میلیون ها شهروند جنبش سبز به “جابجایی گسترده آرا” به نفع خودش متهم است، در اظهارات روز گذشته خود تاکید کرده است که انتخابات ۴ سال پیش در “کمال سلامت” برگزار شده است.

میرحسین موسوی رهبر جنبش سبز روز ۲۳ خرداد سال ۸۸، اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات آن سال را “صحنه آرایی خطرناک” خوانده و تاکید کرده بود “تسلیم” آن نخواهد شد. میلیون ها شهروند نیز در اعتراض به انتخاب وی با پرسش “رای من کجاست” به خیابان ها رفتند اما از سوی احمدی نژاد “خس و خاشاک” نامیده شدند.

در چهار سال اخیر، مخالفان دموکراسی خواه احمدی نژاد مشروعیت وی را به شدت مخدوش توصیف و را به ندرت او را”رئیس جمهور” کشور معرفی کردند. با این حال وی هنوز ادعای تقلب در انتخابات را قبول ندارد : “در سال ۸۸ هم گفتم تک تک آرای مردم امانت است و اگر کسی تصمیم بگیرد کاری بکند من خودم برخورد می کنم. در انتخابات ریاست جمهوری به هیچ وجه جابجایی رای امکان پذیر نیست چون خود مردم نظارت دارند. “

محمود احمدی نژاد در اولین باری که در خرداد ۸۴ در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد ۵.۷ میلیون رای آورد، اما در سال چهار سال وزارت کشوری که وی چند بار مسئولان آن را قبل از انتخابات جا به جا کرد و فرماندارانش را نیز مرخص ساخت او را دارای ۲۴ میلیون رای اعلام کرد. رقمی که کمتر مورد قبول قرار گرفت.

 

دفاع از انکار هولوکاست

احمدی نژاد دیروز همچنین از کارنامه دیپلماتیک خود نیز به شدت دفاع کرد. همان چیزی که در مناظره های تلویزیونی انتخابات سال ۸۸، به شدت مورد انتقاد میر حسین موسوی و مهدی کروبی قرار داشت. آن ها تلاش های رئیس دولت اصولگرا برای “مدیریت جهانی” را زیر سوال بردند و جنجال های احمدی نژاد در سطح جهانی را موجب مخدوش شدن اعتبار بین المللی ایران دانستند.

یکی از بحث برانگیز ترین گفتمان های احمدی نژاد در سال های نخست ریاست جمهوری اش، افسانه خواندن قتل عام میلیونی یهودیان در زمان جنگ جهانی دوم توسط ارتش نازی بود. وی روز یکشنبه به حاضران گفت: “طرح موضوع هولوکاست ستون فقرات سرمایه‌داری را متلاشی کرد چرا که تنها امر قدسی در این مکتب بود. ”

محمود احمدی نژاد در سال ۲۰۰۵ ودر جمع مردم زاهدان هولوکاست را یک افسانه خواند. پیش از وی مهرماه سال۱۳۷۵ سعید امامی معاون امنیتی وقت وزارت اطلاعات در دانشگاه همدان اعلام کرده بود به کتاب‌هایی تاریخی دست یافته که نشان می‌دهد رقم 6 میلیون یهودی کشته شده در هولوکاست “جفنگ” است.

اظهارات احمدی نژاد از سوی جامعه جهانی، به ویژه کشورهای غربی “شرم آور” توصیف شد و محکومیت گسترده بین المللی را به همراه داشت. احمدی نژاد همچنین بار ها آرزوی “محو اسرائیل” از کره خاکی را مطرح کرد، امری که در کنار سیاست های هسته ای دولت وی باعث شد اسرائیل در عرصه بین المللی توجیه قدرتمندی برای فشار به متحدانش برای تحریم جمهوری اسلامی و یا حتی حمله نظامی به سایت های اتمی پیدا کند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر دست راستی اسرائیل بارها با اشاره به مواضع احمدی نژاد ادعا کرد، برنامه اتمی تهران، “موجودیت” کشور اسرائیل را به خطر انداخته است.

 

صهونیست ها رفتنی اند

ناظران می گویند فشارهای اسرائیل به غرب برای منزوی کردن تهران، نقش قابل توجهی در تحریم های قدرتمند دو سال گذشته علیه اقتصاد کشور داشته است. تحریم هایی که در کنار آنچه مخالفان “سو مدیریت دولت” می نامند، اقتصاد ایران را به لبه پرتگاه برد. اما دیروز احمدی نژاد خونسرد نسبت به این وقایع، بدون آنکه نشانه ای از پشیمانی نسبت به جنجال هایش نشان دهد، صرفا خاطرنشان کرد: “بارها گفته‌ایم که صهیونیست‌ها رفتنی هستند. بخواهند نخواهند رفتنی هستند. فلسفه وجودیشان را از دست داده‌اند. می گفتند ما جنگ طلب هستیم در حالی که ما میگوییم آنها فلسفه وجودیشان را از دست دادند.”

احمدی نژاد که در تمام سال های ریاست جمهوری اش اصرار زیادی برای “اصلاح جهان” داشت، روز گذشته همچنین به نامه مشهور خود به جورج بوش (پسر) – رئیس جمهور پیشین ایالات متحده- اشاره کرد و در توجیه آن گفت: “برای اصلاح جهان، باید اول از رئیسشان شروع کرد.”

 

با وضو به سوی فرعون رفتم

احمدی نژاد در سالن همایش های صدا و سیما با گفتن جمله مذهبی “اذهب الی فرعون” ادامه داد: “من نامه دادم به بوش. برخی فکر کردند کار ما صرفا سیاسی است ولی بخدا اینگونه نبود. من تمام آن نامه را با وضو نوشتم.”

رئیس دولت در ادامه توضیحاتش درباره آن نامه پر سر و صدا گفته است: “نیتم این بود که ای خدای بزرگ در این نامه هدایت قرار بده و اگر نپذیرفت، آنچه شایسته اش است، و البته نپذیرفت و دیدیم که چه شد. ”

احمدی نژاد در نامه ای که سال ۸۶ به رئیس جمهور وقت آمریکا نوشته بود به طور کلی جرج بوش را پند داده بود و نصیحت کرده بود که بهتر است که “راه انبیا” را برگزیند. نامه ای که در آن زمان احمد جنتی – دبیر شورای نگهبان- آن را از “الهامات خدا” خوانده بود کاخ سفید هیچ گونه واکنشی نسبت به آن نشان نداد. وی همچنین بارها بوش را دعوت به مناظره  کرد، اما همچنان با بی اعتنائی روبرو شد و جورج تنها احمدی نژاد را “آدم عجیبی” خواند.

 

۴۰۰ هزار کتاب چاپ شد

یکی دیگر از سایه روشن های سخنرانی دیروز احمدی نژاد، دفاع وی از عملکرد دولتش در انتشار کتاب بود. وی در این ارتباط گفت: “در هشت سال اخیر نزدیک به ۴۰۰ هزار کتاب در کشور چاپ شده است.”

حال آنکه اکثریت قریب به اتفاق اهالی ادب و فرهنگ ایران در هشت سال اخیر به شدت از به قهقرا رفتن صنعت نشر کشور انتقاد کرده اند.از سال ۸۴ به این سو دولت نهم و دهم کوشیده است با اعمال سیاست هایی همچنین سانسور و حتی دست بردن در محتوای کتاب ها، ندادن مجوز نشر، جمع آوری فله ای کتاب از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، خارج کردن کتاب های ممنوعه از کتابخانه های عمومی و دانشگاهی و همچنین حذف یارانه کاغذ، جریان انتشار و کتاب را در سیطره خود قرار دهد.

گفتنی است در دولت احمدی نژاد همچنین از سیاست پاکسازی کتابخانه ها نیز به عنوان حربه ای برای از دسترس خارج کردن کتاب هایی که با استاندارهای “اصولگرایانه” همخوان نیستند بهره گرفته شده است. در سال های گذشته بارها قفسه کتابخانه ها ـ به ویژه در دانشگاه های کشور ـ خالی از کتاب هایی شده که در زمان دولت های اصلاحات در آنها جای گرفته بود.

تابستان سال ۸۹ بود که محمود دولت آبادی از نویسندگان صاحب نام کشور نیز با انتشار یادداشتی در روزنامه شرق، از “ورشکستگی و تعطیلی” ناشران سخن گفت و سیاست های دولت را در آن دخیل دانست. وی تصریح کرده بود: “ بسیاری از ناشرانی که این روزها از تعطیلی انتشاراتشان حرف می زنند سابقه ای ۵۰ ساله و یا بیشتر دارند واکثر نویسندگان، شاعران ومتر جمان ومحققانی که کتابهایشان درارشاد مانده سالهاست نویسنده اند و می نویسند وکتابهایشان با تیراژ بالا به چاپ می رسد.”