واکنش گسترده به اعترافات تلویزیونی زندانیان

لیلا طیری
لیلا طیری

» مشارکت:

چهارمین جلسه محاکمه فعالان سیاسی و مطبوعاتی معترض به انتخابات با واکنش های متفاوتی مواجه شد. واکنش هایی که منعکس کننده شگفتی ناظران نسبت به آنچه که به عنوان دادگاه برگزار شد بود.

دانشگاه آزاد اسلامی و فرزند هاشمی رفسنجانی اظهارات مطرح شده در دادگاه را در حالی تکذیب کردند که خبرگزاری دولت خواهان برخورد و مجازات جاسبی و مهدی هاشمی شد. از دیگر سو وکیل سعید حجاریان استعفا کرد و جبهه مشارکت دادگاه دیروز را نمایشی برای مشروعیت بخشی به دولت برآمده از کودتا دانست. حضور محمد قوچانی و محمد رضا جلایی پور در دادگاه دیروز نیز، به جهت اینکه حکم آزادی انان صادر شده انتقاداتی را به همراه داشت و قدرت الله علیخانی، عضو فراکسیون خط امام مجلس این کار را غیرقانونی خواند.

 

نام این مراسم محاکمه نیست

غلامعلی ریاحی وکیل سعید حجاریان، از وکالت او کناره گیری کرد. این وکیل دادگستری که از پرونده روزنامه صبح امروز، وکیل حجاریان است پس از آنکه اطلاع یافت، وکیل دیگری به خواست سعید مرتضوی به عنوان وکیل تسخیری آقای حجاریان تعیین شده و پرونده او را مطالعه کرده است، از وکالت این عضو جبهه مشارکت انصراف داد. آقای ریاحی تاکنون موفق به مطالعه پرونده موکل خود نشده بود. از سوی دیگر محمد شریف، حقوقدان و وکیل احمد زیدآبادی، عبدالله مومنی و مسعود باستانی این دادگاه را یک “نمایش” خواند و گفت که حاضر به شرکت در آن نیست. وی همچنین تاکید کرد که حکم صادرشده در چنین دادگاهی یک حکم قضایی نخواهد بود.

وی روز گذشته به دویچه وله گفت:  چه در مورد موکلینی که قبلاً وکالتنامه را امضاء کرده بودند و چه در مورد موکلینی که هنوز وکالتنامه را امضاء نکرده‌اند، عملاً امکان ارائه‌ی وکالتنامه و گذاشتن‌اش روی پرونده فراهم نشده است.

آقای شریف تصریح کرد: حداقل موازینی که باید رعایت بشود تا وکیل بتواند به وظایفی که قانون برعهده‌اش گذاشته است عمل بکند، این است که پرونده مطالعه بشود، از پرونده یاداشت برداشته بشود و با موکل جلسه یا جلساتی، هر مقدار که لازم باشد، برقرار بشود. مطالب مندرج در پرونده با موکل درمیان گذاشته بشود تا امکان دفاع فراهم بشود. هیچ کدام از این موازین به هیچ ترتیب تحقق پیدا نکرده است. بنابراین بدیهی است که حضور یک وکیل در این شرایط در دادگاه هیچ نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت و مادامی که وضعیت بدین ترتیب باشد، من در هیچ محاکمه‌ای شرکت نخواهم کرد.

وی در باره مسعود باستانی که موکل اوست گفت: من امروز صبح متوجه شدم که موکلم در دادگاه حضور پیدا کرده است. براین اساس من به هیچ وجه برای اظهاراتی که ایشان در دادگاه بیان داشته‌اند ارزشی قائل نیستم و مدام که پرونده را نخوانم و با موکلم جلسه‌ای نداشته باشم، نام این مراسم را نمی‌توانم محاکمه بگذارم.

 

متن قرائت شده در دادگاه، نظرات حجاریان نیست

جبهه مشارکت با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: آنچه امروز شاهد آن هستیم فرو بستن چشم و گوش حاکمان بر انذارهای دلسوزان و عقده گشایی از تمامی دوران اصلاحات و بزرگان آن است که امروز بیش از هر زمانی درستی و ضرورت به فرجام رسیدن اهداف آن که جنبشی عمیق و اصیل بود آشکار شده است.

بر اساس بیانیه حزب مشارکت، کیفرخواست قرائت شده نه علیه متهمان حاضر در دادگاه که علیه احزاب و گروه هائی بود که سالهاست موی دماغ قدرتند. راست و دروغ های کنار هم چیده شده، همگی پاسخ های درخور دارند و اگر حاکمان اقتدارگرا صداقت دارند، اجازه دهند نه در پی دو ماه انفرادی و اعمال انواع فشارها و تضییقات و با وکیل تحمیلی بلکه در فضائی برابر و رسانه ای در برابر اتهامات عقیدتی و سیاسی که جای طرح آنها نه در کیفرخواست بلکه در فضای رسانه ای است، پاسخ خود را دریافت کنند.

جبهه مشارکت با تاکید بر اینکه متن قرائت شده در دادگاه دیروز، نظرات سعید حجاریان نیست نوشته است: سعید عزیز بزرگ منشانه خواسته تا بسیاری از اهرم های فشار بر حزب و خانه اش جبهه مشارکت را به دوش بگیرد، حال آنکه تک تک اعضای این حزب سرافرازانه در کنار هم و در کنار او از عملکرد پرافتخار 11 ساله خود دفاع می کنند و اگر نبود این عملکرد پرافتخار، کودتاچیان لازم نمی دیدند این حزب را در سیبل اصلی اتهامات ناروای خود قرار دهند و چه نیاز ی بود به اینکه در دادگاه مربوط به درگیری های پس از انتخابات، اسناد و تحلیل های داخلی حزب و مواضع برخی اعضا را درباره مسائل بدون ارتباط به دادگاه، چون مسئله هسته ای و غیره را به محاکمه بکشند.

این حزب در پایان ضمن محفوظ دانستن حق قانونی خود برای پاسخگوئی به اتهامات وارده در کیفرخواست ارائه شده، به جریان حاکم هشدار داد که به مسیر قانون، عدالت و اخلاق بازگردند و از “عقلای موثر بر رفتار جریان حاکم خواست تا عواقب این رفتار را به کسانی که مست قدرت خویشند گوشزد کنند”.

 

مهدی هاشمی و دانشگاه آزاد تکذیب کردند

مهدی هاشمی، فرزند هاشمی رفسنجانی مطالب مطرح شده در دادگاه را  در مورد او تکذیب کرد.

هاشمی در نامه ای به رئیس صدا و سیما خواهان اعلام این تکذیبیه از صدا و سیما شد. او در نامه اش اعلام کرده است که هرگز اعتقادی به هزینه تبلیغات انتخاباتی از محل بودجه بیت‏المال نداشته‏ است.

او با اشاره  به اینکه حمزه کرمی 70 روز در زندان انفرادی بوده و بدون وکیل به دادگاه  اورده شده گفت:  در ارتباط با سایت جمهوریت، اینجانب هیچ ارتباط ارگانیکی با سایت مذبور نداشتیم و هیچ مسئولیتی در آن سایت نداشتم.

هاشمی گفته است: این اقدام فرمایشی درست پس از آن انجام گرفته که شکایت خانواده آیت‏الله هاشمی رفسنجانی از آقای احمدی‏نژاد برای قوه قضاییه ارسال شده است.

دانشگاه آزاد اسلامی نیز در پی اظهارات 2 تن از متهمان چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده حوادث اخیر تهران با صدور اطلاعیه ای اظهارات آنان در خصوص دانشگاه آزاد اسلامی را تکذیب و اعلام کرد از اموال و سرمایه دانشگاه آزاد اسلامی له یا علیه کاندیدایی هزینه نشده است.

 

رضایت کیهان

اما در دیگر سو خبرگزاری دولتی ایرنا از زبان عباس سلیمی نمین و خبرگزاری نیمه دولتی فارس از قول حمید رضا ترقی خواهان احضار مهدی هاشمی و مجازات عبدالله جاسبی و مهدی هاشمی شدند.

این در حالیست که روزنامه کیهان که از برگزاری نمایش دیروز دادگاه  به شدت راضی بود در سرمقاله خود با عنوان “پرده ها افتاد” مدعی شد:   اعترافات متهمانی چون حجاریان، امین زاده و رمضان زاده به وضوح بر تحلیل هایی که سرشاخه های اصلی آشوبهای خیابانی پس از انتخابات را بیرون از مرزهای کشور جستجو می کرد و آرایش آشوب ها و روشهای آشوبگران را مطابق مختصات انقلاب های مخملی می شمرد، صحه گذاشت.

این روزنامه نوک پیکان را به سوی میرحسین موسوی نشانه رفته و مدعی شد: موسوی دنبال راه اندازی تشکیلات سیاسی است. تشکیلاتی که ظاهراً قرار است به منظور تحکیم اعتراضات با اتکا بر حوادث پس از انتخابات علم شود. تحلیل گران چنین تشکیلاتی را که فاقد دستور سیاسی مشخص و مدون بوده و طبعاً آینده ای مبهم برایش پیش بینی می کنند- جدای از آنکه اساساً قابلیت شکل گیری دارد یا خیر- آن را سپر بلای موسوی قلمداد کرده و مستمسکی برای مقابله با بازداشت وی ارزیابی می کنند.

روزنامه شریعتمداری خواهان بازداشت برخی خواص شده و نوشته است: اعترافات عوامل میانی و میدانی طی محاکمات گذشته به وضوح نقش محوری برخی از خواص -انشاءالله فریب خورده- را آشکار کرده است. سوالی که این روزها ذهن مردم را به خود مشغول داشته، آن است که چرا دستگاه قضایی و امنیت کشور اقدام به بازداشت و محاکمه عوامل اصلی اغتشاشات نمی کند؟