تغییرات در دولت؛
آری یا نه؟

نویسنده
مریم کاشانی

» ابهام در برنامه ترمیم کابینه

اظهارت حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی حسن روحانی که طی گفتگویی از احتمال تغییرات در کابینه سخن گفته بود، خبرساز شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسام‌الدین آشنا گفته است: “برخی از سفرهای استانی برای تیم رئیس‌جمهور روشن کرد که بر خلاف تصور اولیه بعضی از استانداران توانایی کافی برای اداره استان را ندارند لذا تغییرات در دولت هم در سطح وزرا و هم در سطح استانداران اتفاق خواهد افتاد.”

انعکاس گسترده این خبر و نگرانی راستگرایان از تغییرات جدید به سود اصلاح‌طلبان، واکنش مشاور فرهنگی رئیس جمهوری اسلامی را در پی داشت. او درباره سخنان خود به روزنامه اعتماد گفت: “تصمیمات دولت توسط سخنگوی دولت اعلام می‌شود و اظهارات من در گفت‌وگوی اخیرم یک تحلیل شخصی است و من به عنوان یک تحلیلگر سیاسی این موضوع را عنوان کرده‌ام و هیچ تصمیمی در دولت در این مورد گرفته نشده است.”

با اینهمه زمزمه تغییر کابینه توجه رسانه‌های داخلی ایران را جلب کرد. چند روز پیش هم حسن روحانی در گفتگو با خبرنگاران درباره احتمال تغییرات در کابینه این موضوع را بطور کامل تکذیب نکرده و گفته بود: “وزرای فعال کم نداریم اما در عین حال چنانچه کابینه نیاز به ترمیم داشته باشد انجام می دهیم اما امروز نیازی به این کار وجود ندارد.”

انتخاب چند روز پیش یکی از اصلاح‌طلبان نزدیک به سیدمحمد خاتمی به عنوان استاندار استان مرکزی نیز به نگرانی منتقدان دولت دامن زد. گفته می‌شود در صورت ترمیم کابینه، کسانی به دولت راه می‌یابند که نزدیکی بیشتری با اصلاح‌طلبان داشته باشند. بعد از انتخاب استاندار مرکزی نیز، راستگرایان تندرو نسبت به انتخاب یکی از عوامل فتنه، ابراز نگرانی کردند چرا که زمزمه تغییرات در کابینه به معنی کنارگذاشتن بیشتر اعضای راستگرای کابینه تلقی شده است.

بعد از انتخاب استاندار جدید استان مرکزی، سایت رجانیوز وابسته به جبهه پایداری در گزارشی از “کلید خوردن تغییرات استانداران و فرمانداران با انتصاب یک اصلاح طلب افراطی در استانداری مرکزی” نوشته و از “نگرانی از طراحی گسترده برای دخالت دولتی در انتخابات مجلس، پس از سخنان جهانگیری و آغاز روند تغییرات” خبر داده بود. در گزارش این سایت آمده بود: “تغییرات در بدنه دولت در حالی صورت میگیرد که فشار جریانات اصلاح طلب تندرو برای تغییرات گسترده در فرمانداری ها و استانداری های سراسر کشور به عنوان مجری انتخابات مجلس، در ماه های اخیر افزایش چشمگیری داشته و نگرانی ها را از احتمال یک طراحی گسترده برای دخالت دولتی در انتخابات مجلس به وجود آورده است.”

 نویسنده این سایت پرسیده بود: “تغییرات اخیر در وزارت کشور، به عنوان مجری انتخابات مجلس این سوال را پیش آورده است که مگر قرار است چه اتفاقی در این انتخابات بیافتد که از نزدیک به یکسال مانده به انتخابات چنین تدارک گسترده ای از سوی دولت در حال شکل گیری است؟”

در چنین فضایی انتشار سخنان حسام‌الدین آشنا درباره تغییرات احتمالی کابینه، نگرانی بیشتر راستگرایان را برانگیخته است. خبرگزاری آریا، نزدیک به حزب موتلفه اسلامی، در گزارشی با عنوان “تغییرات کابینه کلید خورد؛روحانی درخواست اصلاح طلبان را پذیرفت” نوشت: “در میان منتقدان کابینه، این اصلاح طلبان بودند که بیش از دیگر طیف های سیاسی خواهان تجدید نظر رییس دولت در انتصاب برخی مدیران شدند.این در حالی است که حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی حسن روحانی از آغاز تغییرات در دولت از وزرا گرفته تا استانداران خبر داده است.”

 نویسنده این گزارش اضافه کرد: “به نظر می رسد در آستانه انتخابات مجلس دهم باید منتظر تغییرات مهمی در کابینه دولت باشیم.از هم اکنون گمانه زنی برای اینکه چه کسانی از کابینه می‌روند و چه کسانی می‌مانند، آغاز می‌شود.”

سایت شیرازه، رسانه راستگرای استان فارس نیز در گزارشی نوشت: “هر چند مشاور فرهنگی آقای رئیس جمهور می‌خواهد خبر ترمیم کابینه را صرفا یک تحلیل شخصی عنوان کند برخی شواهد اما نشان دهنده عزم دولت برای تغییر برخی استانداران و ترمیم کابینه است.”

 این سایت اضافه کرد: “به نظر می رسد قطار چنین تغییراتی به استان فارس هم برسد، چون از زمانی که محمد احمدی استاندار فارس شد، برخی اصلاح طلبان افراطی که از عملکرد نسبتا اعتدالی وی رضایتی نداشته و ندارند، به هر بهانه ای متوسل می شوند تا با اعمال فشار زمینه برکناری وی را فراهم آورند. افراطیون در جدیدترین بهانه، حمله عده‌ای ناشناس به علی مطهری در شیراز را پیراهن عثمان کردند تا استاندار فارس برکنار شود. آنها وقتی احمدی برای خوش آمدگویی به هیات دولت در حرم شاهچراغ پشت تریبون رفت، شعار «استعفا استعفا» سر دادند.”

 رسانه‌های نزدیک به دولت اما از تغییرات احتمالی استقبال کرده‌اند. روزنامه آرمان در گزارشی که تیتر اول این روزنامه است، نوشت: “به نظر می‌رسد دلیل کلید خوردن پروژه تغییرات در دولت در این مقطع به آغاز فعالیت‌های انتخاباتی مربوط باشد چنانکه به تدریج تقویم انتخاباتی اعلام و به مرحله اجرا درمی‌آید. با انتصاب استاندار مرکزی اکنون نقصی در تعداد استانداران نیست اما تنها موضوعی که باقی می‌ماند، عملکرد استانداران دولت یازدهم از زمان انتصاب تا به امروز است که انتقاداتی به برخی از آنها مطرح می‌شود بدین معنا که نتوانسته‌اند خود را با برنامه‌های دولت تدبیر و امید وفق داده و در همان راستا حرکت کنند.”

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی از زمزمه‌های تغییر در پاستور خبر داده و تغییر استانداران را در اولویت دانسته است. نویسنده این روزنامه در گزارش خود آورده: “در شهرهای مختلف خبر از احتمال تغییر استانداران می‌آید و در مورد برخی از آنان جانشین‌های‌شان هم مشخص شده است. استاندار‌هایی که در ماه‌های اخیر در مواجهه با خودسرها کارنامه قابل قبولی نداشته‌اند در اولویت هستند. در میان وزرا هم هستند وزرایی که به نظر می‌رسد دولت در مورد جابه‌جایی یا تغییر آنان بی‌میل نباشد. در میان دولتی‌ها از معاون پارلمانی گرفته تا معاونان وزیر کشور همگی از احتمال تغییر استانداران یا وزرا ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند. در لابه‌لای خبرها اما زمزمه‌ها برای تغییرات زیاد است و عملیاتی شدن آنها هنوز مبهم.”