رکعت های احمدی نژادیs

سروش فرهادیان
سروش فرهادیان

با اضافه شدن “کاظم صدیقی” به خطیبان نمازجمعه “عبادی  سیاسی” تهران تعداد آنان به 5 نفر افزایش یافته است؛ یعنی اگر نوبت چرخش خطیبان جمعه تهران رعایت شود هر5 هفته یک بار هر کدام مجال خواهند یافت تا از این تریبون “رسمی” مواضع شان را اعلام کنند.البته باید به این نوبت، زمان هایی که مقام رهبری برای اقامه نمازمی آیند نیز اضافه گردد.

اگر تا پیش ازاین تغییر و تحول در نام و نوبت خطیبان جمعه تهران و مراکز استان ها بیشتر مورد توجه فعالان سیاسی قرار می گرفت اما با شرایطی که پس ازاعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دهم در کشورایجاد شده و وقایعی که پس ازآن اتفاق افتاده توجه به این آیین عبادی - سیاسی عمومی تر شده است.

پس ازنمازجمعه هر هفته مردم علاقه مندند که علاوه بر مواضع خطیب آن هفته، تعداد،عکس العمل وحتی نوع و رنگ پوشش نماز گزاران را بدانند.

این توجه نه به دلیل مواضع “احمد جنتی” و “احمد خاتمی” در حمایت شدید از دولت نهم،احمدی نژاد و یا حمله به تفکر، متفکران وعمل گرایان اصلاح طلب است، چه آنکه این مواضع پیش ازاعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دهم هم بوده، بلکه به دلیل آن ایجاد شده که هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه ای که  پس از یک بار رد شدن از نوبتش به دلیل حضور مقام رهبری  اقامه کرد حرف هایی را به زبان آورد ومواضعی را ازاین تریبون “رسمی” اعلام کرد که تا حدودی انتظارمردم معترض به نتیجه اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری دهم را بر آورده ساخت.

البته برخوردهای بی نظیر صورت گرفته با نماز گزاران سبز پوش هم مزید برعلت شده است.

هاشمی رفسنجانی آخرین باری که در 26 تیرماه نماز جمعه تهران را اقامه کرد وضع موجود را “بحرانی” نامید و اعلام کرد که برای برون رفت از این بحران پیشنهادهایی دارد که  با هم‌فکری با نمایندگان مجلس خبرگان و اعضای مجمع به ذهنش رسیده است؛ آزادی زندانیان سیاسی و دلجویی از آسیب‌دیدگان، آزاد گذاشتن رسانه‌ها طبق قانون، حرکت صداوسیما برای مطرح شدن مباحث هر دو طرف و دلجویی از مراجع و علمایی که در این جریانات دلگیر شده‌اند، مهم ترین پیشنهادات هاشمی رفسنجانی بودند.

پس از این نماز و در حالی که بسیاری از معترضان به نتیجه اعلام شده انتخابات و شرایطی که هاشمی هم “بحران”ی نامیده بود ازهمان جمعه انتظار جمعه 4 هفته بعد را می کشیدند  و هر روز بر شدت  عطش شان افزوده می شد هاشمی رفسنجانی نتوانست در روز20 مرداد ماه دومین نماز جمعه عبادی سیاسی تهران پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دهم را اقامه کند.

البته نباید ازتاثیر مواضع احمد جنتی و احمد خاتمی،خطیبان حامی احمدی نژاد بر افزایش شدت عطش معترضان غافل ماند.

اگر تا پیش از این دو احمد، یعنی خاتمی و جنتی در نماز جمعه تهران به مواضع اصلاح طلبان و معترضان به نتیجه اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری دهم می تاختند و شدت و سطح بر خورد با معترضان را گوش زد می کردند اینک نفر سومی نیز که سابقه یی روشن در حمایت از احمدی نژاد دارد به جمع آنان اضافه شده است.

چه آنکه کاظم صدیقی دو روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری دهم  رای به احمدی نژاد را همانند جهاد در راه خدا اعلام کرده و همچون جنتی و خاتمی خواستار برخورد با عوامل نا آرامی های انتخابات و حتی آنانی که درخواست آزادی زندانیان وقایع پس از انتخابات را دارند، شده بود.

به نظر می رسد موازنه نماز عبادی ـ سیاسی جمعه تهران که رنگ سیاسی تری به خود گرفته بیش از گذشته به نفع احمدی نژاد و دولت بر آمده از او شده است.

اگر معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دهم تا قبل از انتصاب کاظم صدیقی  باید هر 4 هفته یک بار منتظر فرصتی برای شنیدن مواضع نزدیک تر به خود از زبان هاشمی رفسنجانی می بودند اکنون ناچارند صبرشان را بیش تر کنند ؛شاید حتی 5 هفته یک بار هم فرصتی برای شنیدن مواضعی نزدیک به انتظار شان از تریبون رسمی نمازجمعه عبادی سیاسی تهران دست ندهد.

با آمدن صدیقی رکعت های احمدی نژادی نماز جمعه عبادی – سیاسی تهران بیشترازگذشته خواهد شد.