بی اعتنایی جمهوری اسلامی به جان اتباع ایرانی

نویسنده
شیرین کریمی

» با وجود گسترش خونریزی ها در سوریه

وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفته سوریه آرام است اما خبرگزاری های جمهوری اسلامی از کشته شدن هزاران نفر در سوریه خبر داده اند. از سوی دیگر مجلس خواستار یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه شده، اما نماینده آیت الله خامنه ای در مشهد سقوط رژیم سوریه را رد کرده است. در همین حال با وجود اینکه رجانیوز از روزنامه های اصلاح طلب شرق و اعتماد به دلیل نحوه پوشش اخبار سوریه انتقاد کرده، سایت دیپلماسی ایرانی از “سرکوب گسترده” شهروندان توسط حزب بعث سوریه نوشته است.

با آنکه درگیری ها در قلب دمشق به اوج خود رسیده است، اما دیروز وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد: “سوریه آرام است.” همچنین در حالیکه با وقوع خونریزی های شدید در پایتخت سوریه و دیگر شهرهای این کشور، بسیاری از دولت ها از شهروندان خود خواسته اند هرچه سریعتر این کشور را ترک کنند، علی اکبر صالحی می گوید: “نیازی نیست در مورد اتباع ایرانی ساکن در دمشق اقدامی صورت گیرد.”

منتقدان می گویند اهمیت روحیه بخشیدن به دولتمردان سوری چنان برای مردان نظام حائز اهمیت است که حاضرند جان شهروندان ایرانی را نیز برای عادی جلوه دادن اوضاع به خطر بیندازند.

برخلاف گفته های وزیر خارجه اما خبرگزاری های نزدیک به جناح راست نیز اخباری منتشر می کنند که از عمق خشونت ها در سوریه حکایت دارد. خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، دیروز با انتشار گزارشی از کشته شدن ۲۰۰۰ نفر طی ۷۲ ساعت گذشته و تنها در دمشق خبر داد. این خبرگزاری البته مخالفان کشته شده دولت بشار اسد را “تروریست” خوانده است.

بحران در سوریه زمانی به اوج رسید که روز چهارشنبه انفجاری انتحاری در جلسه شورای امنیت ملی سوریه به کشته شدن وزیر دفاع، دستیار رئیس جمهور، معاون وزیر دفاع و رئیس دستگاه امنیت ملی انجامید.

این انفجار چند روز پس از آن صورت گرفت که علی اکبر صالحی از “معارضان” بشار اسد دعوت کرده بود برای حل و فصل اختلافات با دولت بعث به تهران سفر کنند.

 

نشست ویژه در مجلس

همزمان روز گذشته ۲۳۲ تن از نمایندگان اصولگرای مجلس نهم با انتشار بیانیه ای از مجامع بین المللی خواستند تلاش های خود برای حل سیاسی “بحران اخیر” سوریه را دنبال کنند. این نمایندگان در هفده ماهی که از خیزش شهروندان معترض در سوریه می گذرد مواضع آیت الله خامنه ای را دنبال می کنند و مخالفان بشار اسد را “انحرافی” و اخیرا “سلفی های تروریست” می نامند.

در همین راستا حسین تقوی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز گفته است این کمیسیون فردا نشست ویژه ای به منظور بررسی رویدادهای اخیر سوریه با حضور نمایندگانی از وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار می‌کند.

گفتنی است بشار اسد در روزهای پس از انفجار در انظار عمومی حاضر نشده و شایعاتی مبنی بر احتمال خروج وی از کشورمنتشر شده است. رسانه های جمهوری اسلامی این اخبار را تکذیب کرده اند.

 

تکذیب تلویحی کشته شدن سردار سلیمانی

از سوی دیگر در روزهای پس از انفجار،برخی رسانه های اسرائیلی خبر کشته شدن فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی در جریان بمب گذاری مهیب روز چهارشنبه را نیز منتشر کرده اند؛ خبری که البته مسئول روابط عمومی کل سپاه روز شنبه آن را تلویحا تکذیب کرد. گفتنی است از روز چهارشنبه تاکنون تصویر یا اظهارنظری از سردار قاسم سلیمانی منتشر نشده است. در اظهارات روز شنبه سردار شریف، به طور علنی حضور قاسم سلیمانی در جلسه شورای امنیت ملی سوریه یا کشته شدن آن رد نشده است اما با آنکه خبرگزاری فارس تیتر “سپاه شهادت سردار سلیمانی در انفجار دمشق را تکذیب کرد” را برای اظهارات سردار شریف برگزیده وی در صریح ترین اظهارنظر خود تنها گفته است: “رسانه‌ها شایعات فراوانی را درباره ایران منتشر کرده‌اند، که از جمله آنها ادعای حضور سردار سلیمانی در سوریه و در محل انفجار اخیر ساختمان شورای امنیت ملی این کشور بوده است.”

وی سپس بدون اینکه صراحتا حضور فرمانده سپاه در سوریه یا مرگ وی را تکذیب کند افزوده است: “آنها تلاش می کنند تا آرزوها و امیدهایشان را با هدف منحرف کردن افکار عمومی مطرح کنند.”

 

غیبگویی علم الهدی

در همین حال دیروز نماینده ولی فقیه در شهر مشهد نیز در حمایت از حزب بعث سوریه گفت: “معارضین در سوریه می‌خواهند با زور اسلحه بر مردم حکومت کنند؛ ولی در هیچ دورانی بخصوص در زمان حاضر کسی نمی‌تواند به این صورت حاکمیت را به دست گیرد.”

احمد علم الهدی که از روحانیون افراطی نظام محسوب می شود پیش گویی محکمی هم کرده و گفته: “آنچه که مسلم است، سوریه سقوط نخواهد کرد.”

 تحولات سوریه فرصتی برای سایت های نزدیک به دولت به وجود آورده تا علاوه بر حمایت از دولتی که تاکنون بیش از شانزده هزار تن از مخالفانش را از پای در آورده، به انتقاد از جراید اصلاح طلبی هم بپردازند که علی رغم فشار های وزارت ارشاد و دستگاه قضائی کماکان می کوشند تصویری از خونریزی های دولت بشار اسد از زمستان ۸۹ تا امروز ارائه دهند.

 

انتقاد رجانیوز از شرق و اعتماد

دیروز سایت رجانیوز –ـ نزدیک به دولت ـ با این ادعا که “با توجه به ممنوعیت فعالیت خبرنگاران این رسانه‌ها در ایران، برخی خبرنگاران رسانه‌های اصلاح‌طلب داخلی به عنوان رابط اصلی این شبکه‌های ماهواره‌ای با تحولات داخلی کشور فعالیت می‌کنند” نوشت: “چند روز پیش نیز روزنامه انگلیسی گاردین صراحتا به این مساله اشاره و از اینکه خبرنگاران برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب در داخل ایران، به پیگیری مطالبات کشورهای غربی در زمینه‌های مختلف می‌پردازند، اعلام رضایت کرد.”

گاردین در مقاله ای به قلم سعید کمالی دهقان نوشته است: “برخی رسانه‌ها مانند روزنامه شرق و اعتماد دست به انتشار گزارش‌هایی در حمایت معترضین در سوریه می زنند و برخلاف چیزی که جمهوری اسلامی دنبال می‌کند، این سئوال را از مخاطبان خود می‌پرسند که آیا واقعا ایران طرف درستی را در این میان گرفته است؟”

 

جنگ سرد روسی؛ جنگ گرم سوری

خبر رسانی رسانه های اصلاح طلب در مورد سیاست های بشار اسد در قبال شهروندان مخالف البته تنها محدود به روزنامه های شرق و اعتماد نیست. روز گذشته سایت دیپلماسی ایرانی ـ وابسته به صادق خرازی سفیر سابق جمهوری اسلامی در فرانسه ـ مقاله ای از سفیر سابق ایران در لبنان و اردن منتشر کرد که از “سرکوب گسترده” مخالفات توسط دولت اسد سخن می گوید. محمد علی سبحانی در این مقاله با عنوان جنگ سرد روسی؛ جنگ گرم سوری از تصور اشتباه دولتمردان در دمشق مبنی بر حاکم بودن جنگ سرد سخن گفته و نوشته است: “مقامات سوریه بر این تصوربوده اند که اگر بتوانند همانند سال ۱۹۸۲ با سرکوب گسترده و در بازه زمانی مشخص درگیریها را پایان دهند می توانند حکومت خود را حفظ کنند و از معرکه جان سالم به در ببرند. در حالی که با مکانیزم جدید نظام جهانی چنین مسئله و اقدامی غیر ممکن است که پذیرفته و عملیاتی شود.”

گفتنی است در سال ۱۹۸۲ حافظ اسد خیزش مردم شهر حما علیه حکومت اش را برنتابید و با محاصره این شهر بین ۳۰ تا ۵۰ هزار نفر از شهروندان سوری را طی ۲۷ روز از پای در آورد. در آن زمان نیز جمهوری اسلامی که در جنگ با صدام و از حمایت اسد برخوردار بود، پیرامون قتل عام ده ها هزار نفری رژیم بعث سکوت کرد.