دروغ می گویند؛ دانشجویان درزندان هستند

نویسنده
روناک ادیب

» بر اساس گزارش منابع دانشجوئی و خانواده ها

به دنبال بیش از چهل روز بی خبری کامل از وضعیت ده ها دانشجوی بازداشت شده درتهران و چند شهر دیگر کشور،  دیروز منابع دانشجوئی، حقوق بشری و خانواده های تعدادی از دانشجویان،  با انتشار گزارش و نامه های سرگشاده ای،  از ادامه بازداشت در بی خبری کامل ده ها دانشجو، ابراز نگرانی کردند.

سایت امیرکبیر، پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان پلی تکنیک تهران روز گذشته با انتشار گزارشی ضمن تکذیب ادعاهای هفته های اخیر مسئولان وزارت علوم و سایر مسئولان دولت کودتا،  اسامی شماری از دانشجویان بازداشت شده را که دستکم چهل روز است در بازداشت بسر می برند،  اعلام کرد.

در این گزارش نام تعدادی از دانشجویان پلی تکنیک و چند تن از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران از جمله محمد رضا جلائی پور،  حسام سلامت و سمیه توحید لو به چشم می خورد. این سه تن با چند دانشجوی دیگر روز شنبه در بین صد تن از فعالان سیاسی بودند که در یک جلسه محاکمه نمایشی به آنان اتهامات سنگینی وارد شد.

وارد کردن اتهاماتی نظیر تلاش برای ایجاد انقلاب مخملی وارتباط با گروه های برانداز نظام به تعدادی از دانشجویان از یک طرف و از طرف دیگر شایعه پراکنی مسئولان دولت کودتا در خصوص عدم برخوردها و دستگیری های گسترده دانشجویان و مهمتر از آن بی خبری خانواده ها از وضعیت جسمی و روحی دانشجویان بازداشت شده بر دامنه موج نگرانی های گروه ها و تشکل های دانشجوئی و حقوق بشری در داخل و خارج از کشور در خصوص سرنوشت آنان افزوده است.

خبرنامه امیر کبیر یکی از منابع بازتاب دهنده اخبار مرتبط با دانشجویان و حوادث اخیر درابتدای گزارش خود می نویسد: در هفته های گذشته بارها مسئولین وزارت علوم و مسئولین نظامی کشور ادعا کرده اند هیچ دانشجویی در بازداشت به سر نمی برد و همه کسانی که در حوادث یک ماه و نیم گذشته در حیطه دانشگاه بازداشت شدند،  آزاد گشتند.اما مروری بر اسامی بازداشت شدگان نشان می دهد که تعدادی از دانشجویان در تهران و شهرستان همچنان در زندان هستند.

بر اساس این گزارش،  مجید دری،  ضیاء نبوی،  علیرضا خوشبخت،  زهرا توحیدی،  شیوا نظر آهاری،  حسام سلامت و پیمان عارف دانشجویان ستاره دار و محروم از تحصیلی هستند که در زندان اوین نگهداری می شوند. در متن کیفرخواست دادگاه روز شنبه اتهاماتی واهی به این دانشجویان نسبت داده شد بدون آنکه مدرکی برای این ادعا ارائه شود.

در ادامه این گزارش با اشاره به ادامه بازداشت سمیه توحید لو،  محمد رضا جلائی پور و علیرضا عاشوری که تنها جرمشان فعالیت در ستاد میرحسین موسوی بوده آمده است: سمیه توحیدلو دانشجوی دکترای جامعه شناسی دانشگاه تهران و محمد رضا جلایی پور دانشجوی دکترای جامعه شناسی دانشگاه آکسفورد از دیگر بازداشت شدگان هستند که صرفا به دلیل همکاری در ستاد میرحسین موسوی بیش از 40 روز است که در زندان اوین به سر می برند. همچنین علیرضا عاشوری یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه تهران نیز به دلیل فعالیت های انتخاباتی،  پس کودتای انتخاباتی کشور بازداشت شده است. آدرین جلالی دیگر دانشجوی کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر دانشگاه تهران با حمله نیروهای امنیتی به منزلش در 24 خرداد بازداشت شد

امیر حسین استیری فعال دانشجویی دانشگاه امیرکبیر و از اعضای ستاد میرحسین موسوی نیز از اواخر خرداد بازداشت شده است.

در عین حال عزت تربتی از دانشجویان پردیس ابوریحان دانشگاه تهران هم که ترم گذشته به کمیته انضباطی احضار و از تحصیل محروم شده بود،  در حمله لباس شخصی ها به کوی دانشگاه تهران بازداشت شد و در حال حاضر در بند قرنطینه زندان اوین زندانی است.

در ادامه این گزارش به وضعیت چند تن دیگر از دانشجویان دربند اشاره شده و آمده است: محمد پور عبدالله از دانشجویان طیف چپ دانشگاه تهران از تاریخ 24 بهمن ماه سال 87 بازداشت و پس از یک ماه انفرادی به زندان قزل حصار منتقل شده است. برای او بارها وقت دادگاه تعیین شد،  اما تاکنون تشکیل نشده و در 20 مهر 88 وقت جدیدی برای دادگاه او تعیین شده است.شبنم مددزاده از دانشجویان دانشگاه تربیت معلم کرج و از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه از اول اسفند 87 بازداشت شده و در اوین نگهداری می شود. برای وی قرار وثیقه 50 میلیون تومانی صادر شد اما نیروهای امنیتی از آزاد کردن او خودداری کردند. پرونده مددزاده به شعبه 28 دادگاه انقلاب فرستاده شده است و دادگاه وی که قرار بود در تاریخ 22 تیرماه تشکیل شود،  برگزار نشد

در بخش دیگری از همین گزارش در خصوص دستگیری دانشجویان دانشگاه تبریز و دانشگاه صنعت نفت اهواز و ادامه بازداشت آنان می خوانیم:در دانشگاه تبریز احسان نجفی،  آیدین خواجه ای و فراز زهتاب برای دومین بار در 18 تیرماه امسال بازداشت شدند. این دانشجویان در تابستان 87 یک بار دستگیر شده و در پاییز 87 پس از گذراندن بیش از 100 روز حبس آزاد شدند. از دانشگاه صنعت نفت اهواز نیز طی هفته های پس از انتخابات بیش از 10 دانشجو به دلیل اعتراض به نتایج انتخابات بازداشت شدند.اکثر این دانشجویان به خواست سپاه پاسداران بازداشت شده اند. سجاد طاهرزاده،  سهند بختیارپور،  مصطفی منفرد،  مهدی کریمی،  حسین رحیمی،  امین نیک زاده،  سعید شجاعی زاده،  خسرو موسی وند و مصطفی آهوخٌش از جمله دانشجویان بازداشت شده دانشگاه صنعت نفت اهواز هستند که برخی از آنان آزاد شدند.

در پایان همین گزارش به ادامه بازداشت شش دانشجوی دانشگاه همدان و یکی از دانشجویان فعال در ستاد مهدی کروبی نیز اشاره شده: محمد صیادی دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه همدان که پس از انتخابات 22 خرداد همراه سیاوش حاتم،  مهدی مسافر،  حجت بختیاری،  پویا شریفیان و رضاجعفریان از اعضای انجمن اسلامی همدان بازداشت شده بود،  جهت اجرای حکم حبس دو ساله به زندان الوند شهر همدان منتقل شد. حکم او در دادگاه تجدید نظر دو سال حبس تعزیری و چهار سال و نیم سال حبس تعلیقی اعلام شده است.ناصح فریدی،  دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم کرج و از فعالین ستاد انتخابات مهدی کروبی نیز با طرح اتهاماتی واهی از تاریخ 24 خرداد بازداشت شده و در زندان اوین نگهداری می شود.

 

نامه خانواده ها

در همین حال در چند روز گذشته خانواده های بسیاری از دانشجویان بازداشت شده با انتشار نامه های سرگشاده ای خطاب به مسئولان قضائی و همچنین در گفتگو با منابع خبری نسبت به وضعیت جسمی و روحی فرزندان شان ابراز نگرانی کرده اند. بسیاری از خانواده های دانشجویان حتی از مکان نگهداری فرزندان شان هم اطلاعی ندارند.قابل ذکر است که در همین ارتباط روز دو شنبه هفت نشریه مستقل داشجوئی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با انتشار بیانیه ای، ضمن اعتراض به سرکوب های اخیر دولت کودتا علیه مردم معترض و دانشجویان،  خواستار رفع اتهام و آزادی هر چه سریع تر همه دانشجویان دربند،  به ویژه محمد رضا جلائی پور،  حسام سلامت و سمیه توحید لو سه دانشجوی دانشکده علوم اجتماعی شدند.