‫اعتراض اتحادیه اروپا به حکم ستوده

لیلا طیری
لیلا طیری

» در نامه به کاترین اشتون مطرح شد

سی و سه نماینده اتحادیه اروپا با انتشار نامه ای، محرومیت نسرین ستوده از حرفه وکالت را، تصمیمی خودسرانه و غیرقانونی اعلام کردند. آنها در این نامه که خطاب به کاترین اشتون، نماینده عالی و مسئول سیاست خارجی پارلمان اروپا و لامبرینیدیس، نماینده ویژه در امور حقوق بشر نوشته اند، خواستار اقدام در مورد پرونده نسرین ستوده در ایران شده اند.

دادگاه انتظامی وکلا، نسرین ستوده را به مدت سه سال از حرفه وکالت محروم کرده است. اینک نمایندگان اتحادیه اروپا در نامه خود نوشته اند “این اولین بار پس از چند دهه است که کانون وکلا عضوی از اعضایش را ممنوع الوکاله می کند. از نظر ما، تصمیم به منع خانم ستوده از انجام حرفه خود، تصمیمی خودسرانه و غیرقانونی است”.

آنها توضیح داده اند که “نسرین ستوده وکالت چندین پرونده معروف حقوق بشر را به عهده داشته و از روزنامه نگاران و کنشگران دفاع نموده است. در سال ۲۰۱۲، نسرین جایزه آزادی اندیشه ساخاروف را به عنوان پیام هم بستگی و هم صدایی با وکیلی که تسلیم ترس و تهدید نشده است، از پارلمان اروپا دریافت کرد”.

سی و سه نماینده اتحادیه اروپا از کاترین اشتون و لامبرینیدیس خواسته اند که “موضوع نسرین ستوده را نزد مقامات ایران در بالاترین سطوح مطرح” کند و نگرانی جدی آنها را از نقض حقوق بشر و موازین عدالت به اطلاع آنها برسانند.

 این نامه به امضای نمایندگان ائتلاف لیبرال ها و دموکرات ها، ماریچه اسخاکه، پتراس آوستره ویسیوس، هانس فان بالن، ژرارد دپرز، گربرن- یان گربراندی، خوان کارلوس گیرواتا ویدال، ماریان هارکین، پتر یزک، رادوس خوزو، فرناندو مائورا باراندیاران، گِسینه مِیسنر، ماتِیس فان میلتنبورگ، آنژلیکا ملینار، اولریکه مولر، خاویر نارت، گروه محافظه کار و اصلاح طلب اروپا، باس بلدر، هانس اوفال هنکل، سبزها و ائتلاف آزاد اروپایی،

 بودیل سبالوس، هِیدی هائوتالا، ژان لامبرت، باربارا لوخ بیهلر، اولریکه لوناچک، ارنست ماراگال، گروه چپ متحد وچپ سبز اروپای شمالی، کوستاس کریسوگونوس، مالین بیورک، کرنلیا ارنست، دنیس دیونگ، حزب مردم اروپا، سانتیاگو فیساس آیکسلا، تونه کِلام، یانوس لِواندووسکی و ائتلاف پیشرو سوسیالیست ها و دموکرات ها، آنا ماریا گومس، اِوا کایلی، جو لِینن رسیده است. 

نسرین ستوده، عضو کانون مدافعان حقوق بشر و از وکلای سرشناس ایرانی است که از روز سه شنبه در مقابل ساختمان کانون وکلا تحصن کرده. او اخیرا از سوی شعبه دوم دادگاه انتظامی وکلا از وکالت محروم شده؛ محرومیتی که ۳ ساله است اما در تاریخ کانون وکلا چه پیش از انقلاب و بعد از انقلاب سابقه نداشته است. نسرین ستوده پیش از تحصن به “روز” گفته بود که به جای درخواست تجدیدنظر خواهی نسبت به حکم دادگاه انتظامی وکلا که مرجع رسیدگی کننده در مرحله بعدی، دادگاه انتظامی قضات است، ترجیح می دهد در مقابل کانون وکلا تحصن کند و اعتراض خود را این گونه اعلام کند.

تحصن نسرین ستوده روزی ۳ ساعت از ۹ صبح تا ۱۲ در روزهای کاری کانون وکلا است. او پیش از آغاز تحصن اش در مصاحبه با “روز” گفته بود که که حکم شعبه دوم دادگاه انتظامی وکلا، تحت فشار دادستانی صادر شده و این اولین بار است که در تاریح کانون وکلا، یک وکیل تحت فشار و از سوی دادگاه انتظامی وکلا از وکالت محروم می شود: این حکم تحت فشار صادر شده است: آقای وثوقی و نائب رئیس کانون جداگانه به من بارها اعلام کردند که تحت فشار هستند. البته این حرف درست بود به دلیل اینکه ماه گذشته چهار تن از مدیران کانون وکلا به دادسرای مستقر در زندان اوین احضار و برخی تفهیم اتهام و با وثیقه آزاد شده بودند به همین دلیل من در نامه ای با ذکر این مسائل و اینکه این فشارها علیه کانون می تواند در صدور حکم من تاثیر گذار باشد از کانون خواسته بودم تا رفع فشارهای قانونی از صدور حکم برای من خودداری کند و واقعا متعجب ام چرا کانون برای حفظ شرافت و آبروی خود اینکار را نکرد. به هر حال این حکم از نظر من در کل تعجب برانگیز بود چون شعبه اول دادگاه انتظامی حکم به تبرئه من داده و حتی تعلیق پروانه من را قبول نکرده بود. کانون وکلا همواره برای صدور حکم تعلیق پروانه برای وکلای مستقل تحت فشار بوده چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب اما تا امروز زیر بار چنین فشاری نرفته بود. حالا به هر دلیلی شعبه دوم دادگاه انتظامی وکلا این کار را کرده.

او می گوید که تا تحقق خواسته هایش به تحصن ادامه می دهد و لازم باشد تحصن اش را به جلو مجلس یا جلوی قوه قضائیه انتقال خواهد داد.

نسرین ستوده، از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر و وکیل بسیاری از فعالان دانشجویی، مدنی، سیاسی و مطبوعاتی زندانی، ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ بازداشت و به تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور و عضویت در “کانون مدافعان حقوق بشر” متهم شد. او از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۱۱ سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از وکالت و همچنین ۲۰ سال ممنوع الخروجی از کشور محکوم شده بود. این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۶ سال حبس تعزیری و ۱۰ سال محرومیت از وکالت تغییر یافت. خانم ستوده در زندان بارها در اعتراض به رفتارهای غیرقانونی با او و خانواده اش دست به اعتصاب غذا زد و شهریور ۹۱ از زندان آزاد شد.

این حقوقدان روز شنبه هم در جریان تجمع اعتراضی مردم نسبت به حادثه اسیدپاشی به زنان اصفهان، بازداشت و پس از ساعاتی آزاد شد.