اوباما در مورد ایران اشتباه می کند

نویسنده
فاکس نیوز

» نظر جولیانی در باره توافق هسته‌ای

[](http://www.foxnews.com/opinion/2014/05/07/team-obama-keeps-miscalculating-iran-change-under-rouhani-is-mirage/)

مذاکرات هسته ای میان ایران و غرب از جمله مهمترین مباحث سیاست خارجی دولت اوباماست. بنا بر ارزیابی خود دولت آمریکا، ایران پشتیبان تروریسم دولتی است.

رژیم این کشور به طور فعال در کار بی ثبات سازی در خارج و سرکوب حقوق و آزادی های مدنی در داخل کشور است. به این دلایل حیاتی است که مانع توسعه فناوری هسته ای ایران شویم.

این کار مستلزم توقف کامل هر نوع توسعه فناوری هسته ای است نه تنها محدودیت کوتاه مدت غنی سازی و کنترل هایی از این دست. ایران باید دسترسی بدون قید و شرط به کلیه سایت های هسته ای خود را تضمین کند.

با این وجود مذاکرات هسته ای و چشم انداز سیاست آمریکا در قبال ایران به دلیل اشتباه محاسبه استراتژیک دولت اوباما رو به شکست می رود.

نمونه ای از جوانب کمتر منتشر شده از سیاست نادرست دولت اوباما نسبت به ایران رفتار آمریکا با گروه مخالف دولت ایران، سازمان مجاهدین خلق است. 

این سازمان از جمله سازمان یافته ترین گروه های مخالف دولت ایران است که رژیم نیز از آن هراس فراوانی دارد. 

سازمان مجاهدین و متحد آن، شورای مقاومت ملی ایران، به رهبری مریم رجوی، چشم انداز کاملا متفاوتی از ایران عرضه می کنند که باید مورد توجه ما قرار گیرد: ایرانی سکولار، دموکراتیک و غیر هسته ای.

گزارشات متعددی حاکی از آن است که سازمان مجاهدین خلق اطلاعات ذیقیمتی از فعالیت های هسته ای ایران در اختیار جامعه بین المللی قرار داده است. درست است که سازمان مجاهدین خلق سال ها قبل در عملیات خشونت آمیز شرکت داشته اند ولی همواره جزو دشمنان رژیم دینی ایران بوده اند.

این سازمان سیزده سال پیش استفاده از روش های خشونت آمیز را طرد کرد و سلاح خود را بر زمین گذاشت.

این اقدام سازمان مجاهدین خلق تا حدی بر اساس وعده آمریکا برای حمایت از آن ها صورت گرفت. 

در حال حاضر حدود ۳۰۰۰ عضو سازمان مجاهدین خلق در زندانی در عراق که نام “اردوگاه آزادی” بر آن گذارده اند، محبوس هستند. ما بطور ناخودآگاه از تعهدات خود برای حمایت از آن ها سرباز زده ایم وعملا آن ها را به طعمه ای برای ملاها تبدیل کرده ایم.

این گروه مخالف از سال ۲۰۰۹ بارها توسط نیروهای نوری المالکی، نخست وزیر عراق، که در خدمت ایران است، مورد حمله قرار گرفته است. حداقل ۱۱۶ نفر از آن ها کشته و ۱۳۳۰ نفر دیگر زخمی شدند و هفت نفر، از جمله شش زن، به گروگان گرفته شده اند.

دولت آمریکا تعهد حقوقی دارد تا از این افراد حمایت کند؛ از نظر اخلاقی هم چنین تعهدی قابل تصور است. لیکن دولت در این کار بوضوح شکست خورده است و باعث کشته شدن این مبارزان آزادی شده است. دولت می بایست بلافاصله آن ها را از عراق خارج می کرد.

شاید دولت ایران تصور می کند با سرکار گذاشتن حسن روحانی می تواند چهره ای “میانه رو” را به نمایش بگذارد و آمریکا و متحدان آن را قانع کرد که از سرکوب مجاهدین خلق چشم پوشی کنند و حمایت ایران از قتل عام مردم در سوریه و همچنین نقض حقوق بشر در داخل کشور را نادیده بگیرند.

از این می ترسم که آن ها در این کار موفق شده باشند. دولت ما معمولا امتیازات خطرناکی را داده است تا به توافقی با ایران دست یابد. این نه تنها نشانه ساده لوحی است بلکه یک اشتباه اشتراتژیک واضح و پشت کردن به تعهدات انسانی ما در قبال مردمی است که قول داده ایم از آن ها محافظت کنیم.

روشن است که روحانی یک میانه رو نیست. او سال ها درقلب حکومت روحانیون حضور داشته است. او مذاکره کننده هسته ای ایران در سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ بوده است و بعدها در مورد گول زدن غرب در این مذاکرات سخنرانی کرده است.

در زمینه حقوق بشر هم یک گروه حقوق بشر سازمان ملل اخیرا اعلام کرده است که در دوره روحانی میانه رو افزایش چشمگیری در اعدام ها در ایران اتفاق افتاده است. ارسال محموله موشکی ایران به حماس نیز ادامه دارد که توسط اسرائیل رهگیری شد. حمایت ایران از سوریه هم همچنان ادامه دارد.

تا زمانی که دولت فعلی ایران بر سر قدرت است، ایران باید خارج از جامعه جهانی باقی بماند. آمریکا و متحدان آن باید از دستیابی ایران به بمب هسته ای و اعمال تسلط بر منطقه به هر قیمتی جلوگیری کند.

مردم ایران لایق حکومت بهتری هستند که به حقوق بشر پایبند باشد و از دموکراسی در داخل و خارج معتقد باشد و تغییری واقعی در جامعه ایجاد کند. 

منبع: http://www.foxnews.com/opinion/2014/05/07/team-obama-keeps-miscalculating-iran-change-under-rouhani-is-mirage/فاکس نیوزhttp://www.foxnews.com/opinion/2014/05/07/team-obama-keeps-miscalculating-iran-change-under-rouhani-is-mirage/ -، 7 مه