ویتنام و کامبوج؛ مقصد نخستین سفیر کرد و اهل سنت

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ورود کردهای اهل سنت به پست‌های مدیریتی هموار می‌شود؟

برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی یک کرد اهل سنت به عنوان سفیر در کشورهای خارجی انتخاب شد. در پی این انتخاب استاندار کردستان اعلام کرد که مفاد بیانیه ده ماده ای روحانی در مورد اقوام و مذاهب “یکی بعد از دیگری در حال اجرایی شدن است.”

به گزارش خبرگزاری دولت، صالح ادیبی، رئیس بنیاد نخبگان استان کردستان و عضو هیات علمی دانشگاه کردستان به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در دو کشور ویتنام و کامبوج انتخاب شده است.

 ایران و کامبوج سفیر مقیم در پایتخت های یکدیگر ندارند و سفرای آنها از دیگر کشورها، تحت عنوان “سفیر اکریدیته” هدایت روابط را به عهده می‌گیرند. به این دسته از سفرا “سفیر اکردیته” گفته می‌شود.

طی ۳۷ سال گذشته کردهای اهل سنت نتوانسته‌اند به عنوان وزیر به کابینه راه یابند یا به عنوان سفیر در نمایندگی‌های خارج از کشور منصوب شوند.

در قوانین جمهوری اسلامی جز برای سمت‌های کلیدی مانند ریاست جمهوری، شرط “مذهب” لحاظ نشده اما طی سه دهه گذشته کردهای اهل سنت ایران از راهیابی به کابینه یا به هرم نمایندگی‌های وزارت خارجه باز مانده‌اند.

حسن روحانی روز یکشنبه، ۴ مرداد ماه طی یک نشست خبری در سنندج ادعا کرده بود که در ایران اهل سنت علاوه بر سمت‌های فرماندارای، معاونانت استانداری به عنوان “سفیر” هم حضور دارند. نمایندگان سابق مجلس و فعالان سیاسی کرد که پیشتر دارای سمت‌های رسمی بوده‌اند این ادعا را تکذیب کردند.

صالح ادیبی که به عنوان نخستین وزیر کرد و اهل سنت برگزیده شده، بعد از انتخاب خود به این سمت، با اشاره به اینکه فرایند سفیر شدن او “قبل از سفر رییس جمهوری به کردستان در جریان بوده” گفت: “از آنجاییکه کار هنوز تمام نشده بود رییس جمهوری در سفر به کردستان از اعلام آن خوداری کرد تا کار به اتمام برسد.”

او از با استقبال از اقدام دولت در بکارگیری نیروهای کرد و اهل سنت افزوده: “دکتر روحانی با این اقدام تحقق وعده‌های خود به مردم کردستان را ثابت کرد.” ادیبی همچنین ابراز امیداواری کرده با این انتخاب روند ورود نیروهای کرد اهل سنت در پست های مدیریتی کشور هموار شود.

به کارگیری و انتخاب مسئولان کلان حکومتی از میان اهل سنت و دیگر اقلیت‌های مذهبی همواره یکی از اصلی‌ترین بحث‌های چند سال گذشته فعالان جوامع اقلیتی بوده است. در زمان دولت محمد خاتمی، اهل سنت اجازه یافتند برای اولین بار به عنوان فرماندار انتخاب شوند اما پیروان سایر مذاهب و ادیان ایران کماکان از حضور در مدیریت های خرد و کلان کشور محروم هستند.

حسن روحانی، در زمان کارزار انتخاباتی خود با انتشار بیانیهای ده ماده‌ای وعده داده بود که در جهت “مشارکت عمومی فارغ از زبان و مذهب در مدیریت‌های کلان کشور و اجرای اصل شایسته‌سالاری در همه سطوح سیاسی-اداری” به گونه‌ای عمل خواهد کرد که “تمامی شهروندان و هم‌میهنان در شرایط یکسان امکان مشارکت و تصدی در کلیه سطوح تا عضویت کابینه را داشته باشند.”

استاندار کردستان اخیرا با یادآوری این بیانیه [گفته](http://kurdpress.ir/Fa/NSite/FullStory/News/?Id=90772#Title=%273 %27F/%271%20%A91/3 %27F:%20EA%27/%20(%CC%27F%CCG%20%27BH%27E%201H-%27F%CC%201%20-%27D%20%27,1%27%CC%CC%204/F%20%273 ) است: “خوشبختانه مفاد این بیانیه یکی پس از دیگری در حال اجرایی شدن است.”

عبدالمحمد زاهدی روز سه شنبه در ششمین جلسه شورای اداری استان کردستان گفته بود: “امروز علاوه بر تصویب تدریس زبان و ادبیات کردی در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی استفاده از نخبگان اقوام نیز در دولت تدبیر و امید در پست ها و مدیریت های کلان عملی شده است.”

زاهدی با اشاره به امضای استوار نامه صالح ادیبی، رئیس بنیاد نخبگان استان کردستان برای گرفتن پست سفارت در کشورهای کامبوج و ویتنام، ابراز امیدواری کرد که کادرهای توانمند کرد و اهل سنت منبعد نیز در پست های کلان مدیریتی بکارگرفته شوند.

در بهمن‌ماه سال ۹۴ سردار محمدرضا نقدی، فرمانده بسیج مستضعفین بحثها پیرامون ورود وزیر اهل سنت به کابینه دولت را “از مصادیق مهم تفرقه میان ملت ایران” خوانده بود.

 بحث ورود وزیر اهل سنت به کابینه در مناقشات قبل از معرفی کابینه دولت روحانی مطرح شد و بسیاری با استناد به بیانیه ده ماده‌ای روحانی این اقدام را از جمله وعده‌های او خواندند اما در نهایت رئیس دولت از معرفی وزیر سنی مذهب به کابینه خودداری کرد.