توافق پنهانی اقلیت مجلس و دولت

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» تهدید سران قوا توسط خامنه‌ای

چند روز پس از برگزاری نشست های مشترک مجلس و دولت، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، خبر از “هشدار” رهبر جمهوری‌اسلامی به سران قوا داد. هم‌زمان نمایندگان مجلس با اعتراض نسبت به این جلسات گفته‌اند که این نشست‌ها و توافق‌های صورت گرفته در آن‌ها، بدون اطلاع اکثریت نمایندگان رخ داده است.

محسن رضایی، دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت که آیت‌الله خامنه‌ای از اختلاف میان سران قوا ناراضی است و در جلسه‌ای به آن‌ها گفته که “گر این مسائل ادامه پیدا کند، من برخورد می‌‏کنم”. دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام، همچنین اختلاف میان سران قوا را “خیانت” نامید.

روزهای گذشته، حمید رسایی، از نمایندگان حامی احمدی‌نژاد در مجلس نیز خبر داده بود که رهبر جمهوری‌اسلامی یک روز پیش از حضور احمدی‌نژاد در مجلس، برخی از اعضای دولت و همچنین هیات رییسه مجلس را احضار کرده و نسبت به بروز درگیری میان آن‌ها هشدار داده بود: “مهم‌ترین عامل این بی حاشیه‌‌بودن، به تذکرات شب قبل رهبر معظم انقلاب خطاب به تیم اقتصادی مجلس، نوّاب و رئیس مجلس و همچنین تذکرات ایشان به رئیس دولت و تیم اقتصادی وی بر می گشت؛ پیش از این نیز البته به صراحت تمام، رهبر معظم انقلاب کشاندن اختلاف قوا به درون جامعه را عین خیانت دانسته بودند. بر اساس آنچه رؤسای برخی کمیسیون‌های اقتصادی نقل کردند، یک شب قبل از جلسه علنی هفته گذشته مجلس، رهبر معظم انقلاب که یکی از دغدغه‌هایشان کاهش تنش میان قوای سه گانه است، در جلسه مذکور از مجلس و دولت می خواهند که یکدیگر را تحمل کنند و روند همکاری بین دو قوه را به سمت و سوی تعامل بیشتر ببرند”.

این برای چندمین بار در ماه‌های گذشته است که رهبر جمهوری‌اسلامی چنین تذکری خطاب به روسای قوای سه‌گانه‌ی جمهوری‌اسلامی می‌دهد. وی حدود دو ماه پیش و پس از درگیری لفظی میان احمدی‌نژاد با برادران لاریجانی، گفته بود: “از امروز تا روز انتخابات، هرکسی که بخواهد اختلاف ها را به میان مردم بکشاند و از احساسات آنها در جهت اختلافات استفاده کند،‌ قطعاً به کشور خیانت کرده است”.

تهدید رهبر جمهوری‌اسلامی باعث شد که دولت و مجلس جلساتی را با یکدیگر برگزار کنند که بنا بر اعلام رسانه‌های اصول‌گرا “با هدف نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌های دو قوه برای حل مسائل و مشکلات اقتصادی موجود” قرار است “همچنان و به طور مرتب بین مجلس و دولت برگزار شود”.

با این حال برگزاری این جلسات و تصمیم‌هایی که در آن گرفته شده ـ از جمله توافق دولت و مجلس برای برداشت ۲ میلیارد دلار از حساب صندوق توسعه ملی برای تامین سبد حمایتی اقشار کم درآمد ـ با اعتراض نمایندگان مجلس روبه‌رو شده است.

محمد جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی، درباره این جلسات، گفته است: “این حق نمایندگان مجلس است که بدانند در نشست مشترک هیات دولت و مجلس در محضر رهبر معظم انقلاب چه گذشت، چه تعهداتی دادید و چه کسانی قرار است که از طرف جمع در این نشست های مشترک حاضر شوند”. وی با اشاره به اینکه‌ “بعضی از مسایلی که شنیدیم جای نگرانی دارد”، به نقل از علی لاریجانی، رییس مجلس نهم، گفته است که قرار نبوده برگزاری چنین نشستی علنی شود.

از سوی دیگر نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن نیز، نسبت به توافق‌های احتمالی در این جلسات هشدار داده و گفته است: “اگر شما در جلسات مشترک قول می‌دهید ما نمایندگان اعلام می‌کنیم همچنان مخالف اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها هستیم چرا که نمی‌خواهیم بنزین یک شبه به دو یا دو هزار و ۵۰۰ تومان تغییر قیمت دهد”.

در پاسخ به انتقادهای نمایندگان، محمد حسن ابوترابی فرد، که ریاست مجلس را بر عهده داشت، بدون آنکه توضیحی درباره جلسه مشترک میان مجلس و دولت در حضور رهبر جمهوری اسلامی دهد، گفت که هیچ توافقی در این دیدارها صورت نگرفته و برای تصمیم‌گیری نیز “نظر دوستان در کمیسیون‌های تخصصی باید اجرا شود.ملاک ما در تصمیم‌گیری‌های مشترک دولت و مجلس، تصویب در کمیسیون‌های تخصصی و صحن علنی مجلس است”.

ابوترابی همچنین اضافه کرده که این جلسات “از ماه‌های نخست سال جاری با توجه به افزایش سطح تحریم‌ها در عرصه اقتصادی” آغاز شده: “محور گفت‌وگوها آن است که نگاه جامعی به مسائل مهم اقتصادی مانند رشد اقتصادی، تورم، اشتغال، توزیع درآمدها، تنظیم سیاست‌های اقتصادی، نگاه ویژه به اولویت‌گذاری در سیاست‌گذاری‌ها و بررسی شرایط کنونی اقتصاد کشور به لحاظ تحریم‌ها و نیز ضرورت مقابله همه‌جانبه با این تهدیدات تاکید شده و اشتراک نظر دستگاه‌های اقتصادی به اولویت دادن مهار تورم وجود داشته است”.

از جمله درخواست‌های رهبر جمهوری اسلامی در جلسه مشترک با برخی اعضای دولت و هیات رییسه مجلس، به گفته حمید رسایی، بحث هدف‌مندی یارانه‌ها بوده است: “ایشان بر استمرار اجرای هدفمندی یارانه‌ها در راهکاری مشترک و توافقی بین مجلس و دولت تاکید می کنند به طوری که نه مطالبه «صفر» برخی نمایندگان باشد و نه مطالبه «صد» دولت، در حقیقت ایشان نه سیاه‌نمایی برخی نمایندگان را درست می دانستند و نه اصرار دولت بر پنج برابر کردن یارانه‌ها”.

این در حالی است که تاکنون نمایندگان مجلس بارها اعلام کرده‌اند که مخالف اجرای فاز دوم هدف‌مندی یارانه‌ها در شرایط فعلی هستند و اجرای آن را باعث افزایش نرخ تورم در کشور می‌دانند.