هم واکسن، هم ویروس

هوشنگ اسدی
هوشنگ اسدی

http://houshangassadi.com/home/jeld-farsi/

 

یک روزنامه نگارانگلیسی رهبر جمهوری اسلامی را در نقش دو گانه ویروس ـ- واکسن می بیند. سلطان بلامنازع تاریخ ایران که مدام به جامعه ویروس تزریق می کند و گاه از جیب عبای مبارک آمپول واکس را هم بیرون می آورد.

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی از “مراجع تقلید قم ” که سالیان سال، زره مالی ـ– امنیتی ضد ویروس

 ” نظام مقدس جمهوری اسلامی” بر تن دارد، از حاصل ویروس تزریقی “آقا” یش بر سیاست خارجی خبرمی دهد:“دشمنان دور کشور ما حلقه زده اند و ما در وسط میدان مین قرار داریم.”

هاشمی رفسنجانی هم همین نظر رادارد: “کشور از سوی قدرت‌های استکباری مورد هجوم قرار گرفته است.”

نیرومندترین “دشمنان” که در راس “ قدرت های های استکباری” هم قرار دارد، در اینجا با مقامات کلیدی “نظام” هم رای می شود: “ایران به کشوری منزوی تبدیل شده است.”

 تصویر منطقه حرف جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا را تائید می کند: همسایگان همه دشمن، جز روسیه و پاکستان

هفته ای است که مذاکرات فروش تهاتری گندم با پاکستان فعلا دوست هم به بن‌بست می رسد. بخاطر تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی، معامله تهاتری- معاوضه کالا به کالا -مورد توافق قرار گرفته است. حالا “نظام” می خواهد هرتن گندم را۲۷۵ دلار بخرد، پاکستانی ها از تنی ۳۱۲ دلار پائین نمی آیند.

بیزنس لاین تحت عنوان” عراق جای متحد خود را پر می کند”ازهمسایه های دیگر خبرمی دهد: “عربستان و امارات قول داده اند کمبود نفت کره جنوبی را جبران کنند.”

 همسایه های جنوبی هم سخت مشغولند. با آغاز انتقال نفت از خط لوله ۳۶۰ کیلومتری، “سلاح” تنگه هرمز هم از چنگ جمهوری اسلامی درمی آید.پروژه احداث خط لوله استراتژیک “حبشان- فجیره” امارات متحده عربی به پایان می رسد.این خط لوله تماما آماده بهره‌برداری است و تا سه ماه آینده با ظرفیت اولیه انتقال روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام عملیاتی خواهد شد.

سفیر “نظام” از رییس پارلمان افغانستان می خواهد تا توافقنامه همکاری‌های استراتژیک میان کابل و واشنگتن را تایید نکنند و با”واکنش محکم مقام‌های افغان “ روبرو می شود.مجلس سنا و وزارت خارجه افغانستان به اظهارات “دخالت‌گرانه” و “غیرمسوولانه” مقام‌های جمهوری اسلامی در امور داخلی افغانستان اعتراض می کنند.

کمی دورتر از همسایه های دیوار بدیوار، هند هم به تحریم نفتی می پیوندد. خانم کلینتون، هنگام بازگشت ازدهلی درحالیکه دست هایش را بعلامت تشکرهندی بهم چسبانده توافق خود با مقامات هندی را باطلاع رسانه ها می رساند.

 وزیر خارجه آمریکا حرف جرج بایدن معاون اوباما راهم تکرار می کند: “آمربکا «با هر وسیله ای» از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته ای جلوگیری می کند. نگرانی اسراییل در صورت دستیابی ایران به سلاح هسته ای قابل توجیه است. ایران با سلاح هسته ای خطری بزرگ برای امنیت آمریکا نیز به شمار می رود.”

تا نشست تازه بر سر مساله اتمی دو هفته بیشترنمانده وهمه راهها به بغدادختم می شود. گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان در جمع یهودیان واشنگتن، وضعیت هسته‌ای ایران را “خطری عظیم” می خواند و با صراحت تمام می گوید: “ما نخواهیم گذاشت ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد. ما خواستار ضمانتی قابل تأیید و اساسی از سوی ایران هستیم تا ثابت شود که جمهوری اسلامی به دنبال تولید تسلیحات اتمی نیست.”

اتحادیه اروپا و آمریکا از جمهوری اسلامی می خواهند تا از فرصت مذاکرات آتی با گروه ۱+۵ در بغداد و با آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین استفاده کند و نگرانی های بین المللی را در خصوص برنامه هسته ایش برطرف سازد.

آمریکا خواهان “گام های عملی فوری” جمهوری اسلامی برای اعتمادسازی می شود.رابرت وود، نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین می گوید: “ما همچنان نسبت به پافشاری ایران در مورد عدم پایبندی به تعهداتش در مورد توافقنامه منع گسترش سلاح های هسته ای نگران هستیم.”

پنج عضو دایم شورای امنیت، خواستار همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می شوند.ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین در بیانیه خود تاکید می کنند که این کشورها از اینکه ایران همچنان درعمل به “الزامات” قطعنامه‌های شورای امنیت و شورای حکام آژانس، از خود “کوتاهی” نشان می‌دهد، نگران هستند.

وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌و گو‌های دو روزه استراتژیک آمریکا ـ چین، همکاری پکن در مهار فعالیت‌های هسته‌ ای جمهوری اسلامی را در راس موضوعات قر ار می دهد.

کا‌ترین اشتون، “در سفری استثنایی” به تل آویو می رود. هدفش به نوشته نشریه هاآرتص “تسکین اسرائیل” در آستانه مذاکرات بغداد است.

نخست وزیر، وزیر دفاع، وزیر خارجه و رهبر حزب کدیمای اسرائیل که قرار است وارد دولت ائتلافی شود، در دیدار با رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور دارند. مقامات اسرائیلی “پیشرفت در مذاکرات” را به صراحت معنا می کنند: “توقف کامل غنی سازی اورانیوم، انتقال کل اورانیوم غنی شده در ایران به خارج و برچیدن تاسیسات زیر زمینی هسته ای فوردوی قم بر اساس جدول زمانی معین.”

واکنش رامین مهمان پرست- سخنگوی وزارت امورخارجۀ جمهوری اسلامی از استمرار سیاست “مقاومت با لحن آرام” خبر می دهد. اوسفرهای خانم اشتون به اسرائیل، دیدار خانم کلینتون ازلبنان و هند، را سازماندهی اعمال فشار بر ایران پیش از مذاکرات هسته ای در بغداد ارزیابی و به این کشورها هشدار می دهد که تهران اجازه نمی دهد به حقوق ایران کوچک ترین خدشه ای وارد شود.

بیانیه آژانس بین المللی انر|ژی اتمی منتشر می شود: “اولویت در مذاکرات با ایران دسترسی به «پارچین» است.”

گزارش تازه “موسسه علوم و امنیت بین‌الملل” علت تعیین این اولویت را روشن می کند:“تصاویر ماهواره‌ای جدید نشان می‌دهد فعالیت‌های تازه‌ای در تاسیسات نظامی پارچین ایران در جریان بوده است.تصاویری که در اختیار این موسسه است نگرانی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد وجود فعالیت‌های گزارش‌نشده در تاسیسات پارچین را تایید می‌کند.”

و هفته سوم فصل گل می گذرد. ایران در محاصره: حلقه مخوف ترین سلاح ها بر گردش و ویروس هولناک بحران اقتصادی بر جانش.

هاشمی رفسنجانی در عروج تدریجی دیگر باره خود، ویروس های دیگر تزریقی توسط “معظم اله” را بر می شمارد: “گرانی، فشارهای اقتصادی، بیکاری و برخی معضلات فرهنگی و اخلاقی…”

بهمن اخوان نماینده تفرش، آشتیان، فراهان و خنجین در مجلس می گوید: “امروز آنقدر مشکلات کشور را فرا گرفته که حتی اعتراض مراجع نیز به گوش می رسد.”

لس آنجلس تایمز می نویسد: “مردم زیر فشار گرانی ها به فغان آمده اند.”

 خبرنگار “کوریر” که به تهران رفته از “تأثیر شدید تحریم ها” گزارش می دهد.

هفته‌نامه بریتانیایی اکونومیست، فضای ویروسی ایران تحت سلطه علی خامنه ای را چنین می بیند: “برای اکثریت مردم ایران واقعیت شرایط امروزی کشور فقط درماندگی، اضطراب، بی‌ثباتی و ناامنی اقتصادی و البته برگشت خوردن تعداد بیشتری از چک‌های بانکی است.”

 هفته پیش همه جا سخن از “باسن معظم اله” بود، این هفته بازجویان کیهان تهران برایش دستمال تازه ای پهن می کنند تا “ثبت ۲۰ هزار عکس از آقا در ۴ دقیقه” در تاریخ چاپلوسی ثبت شود.

و چون چنین “رهبر فرزانه” ای دور ازهر نوع خطاست، باید همه کاسه کوزه ها را سر کسی شکست. حالا نوبت دولت و احمدی نژاد است که لوموند از “غروب سیاسی” اش خبرمی دهد و می نویسد: “کسی که گفته می شد مانند «پسر» رهبر است، مانند دیگر فرزندان انقلاب بلعیده شد.”

علی لاریجانی رئیس اکثریت مجلس بانگ بر می دارد:“دولت می‌خواهد بنزین دو هزار تومان شود.”

 وقدرت اله علیخانی عضو فراکسیون اقلیت مجلس فرمایش می فرماید: “با توجه به قیمت افسانه ای نفت در دولت نهم و دهم مردم امروز در شرابط بد اقتصادی قرار دارند. یکی از شعارهایی که دولت در اوایل کار خود سر می داد این بود که پول نفت را سر سفره مردم می آورد، گوشت کیلویی ۲۵۰۰۰ تومان پول نفت است؟”

و اکثریت و اقلیت، در کمیسیون تلفیق افزایش ۷۰ درصدی قیمت سوخت راتصویب می کنند و “موج تازه جهش قیمت ها” را کلید می زنند.

“واردات ایران، از دسته بیل اندونزیایی تا هفت سین چینی” چنان بازار را از کالاهای بنجل انباشته که روزنامه شرق در پی یافتن پاسخ این سئوال بر می آید: “اقتصاد ایران چگونه وابسته به کالاهای خارجی شد؟” وجواب حیرت آور است. در یک عبارت: “۰ ۸ درصد درآمد نفت صرف واردات شده است.” و با اندکی تفصیل: “در ۳۱ سال گذشته حدود ۷۷۰میلیارد‌دلار از ذخایر ارزی کشور صرف واردات شده است که این میزان نزدیک به ۸۰ درصد درآمدهای نفتی کشور را شامل می‌شود. سهم دولت‌های نهم و دهم از کل واردات انجام شده در این ۳۱سال، حدود ۲/۳۴۷ میلیارد‌دلار است.”

و تا دولت احمدی نژاد با توصیه و امضای زمان برکشیده می شود “هدفمندی یارانه‌ها هم که کنار این پازل قرار گرفت، موجب افزایش نرخ تورم شد. تورمی که به خاطر رکود در سال‌های ۸۸ و ۸۹ رو به کاهش گذاشته بود. حالا باز هم تورم به ۵/۲۱ درصد رسیده است.”

ویروسی است که دو ولی فقیه بر اقتصاد ایران تزریق کرده اند تا “استقلال اقتصادی” و “خودکفائی” معنای تازه ای پیداکند: نابودی تولید ملی که تنها منتظر یک تیر خلاص است. ظاهرا این یکی را هم محموداحمدی نژاد برعهده گرفته که درایام شباب مشق این مهم در زندان اوین کرده است: ۴ ۲ میلیارد دلار واردات؛ امری که کمال اطهاری–ـ اقتصاد دان-ـ به “سوزاندن در برای گرم کردن خانه” تشبیه اش می کند.عباس رجایی، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، می گوید: “تیر خلاص به کشاورزی کشور.”

و در متن هولناک دشمن بر در و اقتصاد بر دار، “مقام معظم” اندکی واکسن آزادی مرحمت فرموده اند در حد “جنگ گرگها”. بازی موش و گربه میان مجلس و احمدی نژاد. یارگیری برای ریاست مجلسی که تعداد راه یافتگان به آن کامل شد و باید منتظر روشن شدن چراغها ماند تا ترکیبش از تاریکخانه سر بر کشد.

 اولین گزارش ها حاکی است ۱۹۶ نماینده مجلس هشتم به مجلس جدید راه نیافته اند.هر دو جریان جبهه متحد اصولگرایی و جبهه پایداری، چهره‌های خود را در مجلس دارند و می‌توانند موثر باشند.

صادق زیباکلام، وضعیت “اصلاح طلبان” و “ گروه بندی احمدی نژاد ” را چنیین می بیند: “نامزدهایی که خود را بعنوان اصلاح طلبان معرفی کردند رأی نیاوردند چون مردم آنها را بعنوان اصلاح طلب نپذیرفتند. مجموع آرا برای دولت از یکصد کرسی نیز بیشتر خواهد بود. برخلاف آنچه که اصولگرایان سنتی می گویند احمدی نژاد در این انتخابات موفق بوده و در حقیقت احمدی نژاد از قدرت برخوردار خواهد بود.”

شکست سنگین مؤتلفه،  و رای نیاوردن محمدنبی حبیبی، دبیرکل و اسدالله بادامچیان، قائم مقام این حزب که از نمادهای موتلفه به شمار می آیند، بسیار مهم و قابل توجه است.

ترکیب مجلس هر چه باشد، به نوشته نیویورک تایمز “میزان کنترل آیت‌الله خامنه‌ای بر مسائل مهم داخلی و سیاست خارجی ایران ” باز هم زیادتر می شود. برنامه تزریق ویروسی به مجلس باید اساس راه را برای برکشیدن دو “غلام خانه زاد” هموارکند، یکی به نام رئیس مجلس و دیگری با عنوان نخست وزیر یا رئیس جمهور.

 و ولی فقیه دوم، همچنان به جامعه ویروس های جدید تزریق می کند. یک هیات بلند پایه دیپلماتیک از مصر وارد ایران می شود تا برقراری روابط ایران و مصر را بررسی کند. مذاکره با این هیات را بیت رهبری در اختیار می گیرد و علی اکبر ولایتی طرف گفتگو با آنها می شود. همه باید بدانند: “هدایت رابطه با مصر دراختیار بیت رهبری است.”

در مسجدها مهد کودک دایر می‌کنندو ویروس زدگان “نظام” را که “شیطان” و قاچاقچی مواد مخدر از کار درآمده اند به دار می کشند. این هفته تعدادشان چهارده نفر است. خبر اعدام قریب الوقوع عامل ترور یکی از “دانشمندان” اتمی را هم می دهند.

نرگس محمدی در زندان دچار فلج عضلانی می شود. او یکی از دلاورزنان بند ۳۵۰ اوین است. مهسا امر آبادی روزنامه نگار را هم به اوین می برند؛ جائی که همسرش مسعود باستانی هم آنجاست. شاید مهسا هم حالا در همین بند باشد.

تصویر یکی ازاتاق های بند را امیر مهدی کوچولو(نه ساله) کشیده و روزنامه نگاری دیگر، ژیلا بنی یعقوب در صفحه فیس بوکش گذاشته است و من نگاه هفته را با آن زینت داده ام.

اردیبهشت هم دیگر به هفته سوم می رسد. سیاست ویروسی سیدعلی خامنه ای، تصویر جامعه ایران را چنین در آئینه نشر یات جهان نشانده است: “رژیم جمهوری اسلامی در فساد مالی و اداری و ناکارآمدی غوطه‌ور است. رهبران و نهادهای حکومتی مشروعیت خود را در میان مردمی که بر آنها حکومت می‌کنند از دست داده‌اند. تمام این ضعف‌های ساختاری محصول خودکامگی آیت‌الله خامنه‌ای است. در نظام سیاسی حاکم بر ایران رهبر هم نقش واکسن را دارد و هم نقش ویروس را.”

هولناک ترین این ویروس ها پافشاری بر مساله اتمی و کشاندن ایران به دامان جنگ است. نماینده تفرش می گوید: “شخص احمدی نژاد نه تاریخ مطالعه کرده، نه قانون اساسی و مشروطه را، که اگر مطالعه می کرد، می توانست از سرنوشت پادشاهان و روسای جمهوری که قانون را رعایت نمی کردند درس بگیرد و عاقلانه تصمیم گیری کند.”

ایکاش شهامت داشت و بجای احمدی نژاد می نوشت “شخص علی خامنه ای” و این خبر را هم ضمیمه گفته اش می کرد: “وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، معتقد است آمریکا می‌تواند در عرض سه هفته صف نظامی ایران را درهم بشکند. به گزارش روزنامه واشینگتن پست، وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، در حال حاضر ایجاد تغییراتی در برنامه‌های جنگی خود را در دست بحث دارد و در این میان مسئله «احتمال» حمله به ایران یکی از مهم‌ترین سناریوهای مورد مطالعه این وزارتخانه است.”

واگر واکسن صلح برای درمان ویروس جنگ کارآ نشود، در پایان این سه هفته، دیگر حتی دیواری نیست که بشود بر آن تکیه داد و غزل حسین منزوی را به آوای حزین خواند:

از زمزمه دلتنگیم، از همهمه بیزاریم

نه طاقت خاموشی، نه میل سخن داریم

آوار پریشانی‌ست، رو سوی چه بگریزیم؟

هنگامه حیرانی‌ست، خود را به که بسپاریم؟

تشویش هزار “آیا”، وسواس هزار “اما”

کوریم و نمی‌بینیم، ورنه همه بیماریم

دوران شکوه باغ از خاطرمان رفته‌ست

امروز که صف در صف خشکیده و بی‌باریم

دردا که هدر دادیم آن ذات گرامی را

تیغیم و نمی‌بریم، ابریم و نمی‌باریم

ما خویش ندانستیم بیداریمان از خواب

گفتند که بیدارید؟ گفتیم که بیداریم

من راه تو را بسته، تو راه مرا بسته

امید رهایی نیست وقتی همه دیواریم