جنگ زمان

نویسنده
مرضیه حسینی

سه جنگ ادبی فارسی  در سه کشور اروپایی

نگاهی به شماره های تازه ی کارنامه و باران و جنگ زمان

سه جنگ ادبی، در سه کشور مختلف منتشر شده اند. باران به همت مسعودمافان در سوئد، زمان باتلاش منصور کوشان در نروژ و کارنامه به کوشش شارل هانری دفوشه کور و علی شریعت کاشانی در فرانسه.

ایرانیان اهل اندیشه و قلم دراین تلخ سالهای هجوم بر فرهنگ ایران زمین، در گوشه و کنار جهان، هنر را زنده نگه می دارند. این سوخت های بر کشیده از جانهای شیفته است که به خرمنی مبدل می شود و درگرمای خود جان و روح ایرانی را زنده نگه می دارد. در این صفحه نگاهی گذرا خواهیم داشت به این سه شماره ی تازه از مجموعه جنگ های ادب فارسی.

شماره هفتم کارنامه

 

علی شریعت کاشانی، سردبیر کارنامه، در پیش گفتار می نویسد:” نشریه دوزبانه کارنامه( چاپ پاریس) پس از یک ایست هشت ساله، ولی همزمان باآغازیدن سال خورشیدی 1388، ا زنو به چاپ می رسد.کمبوددفترهای فرهنگی و پژوهشی مرجع و بویژه خودگردان و نیز حسن نیت و پافشاری اندیشمندانه مدیر وهمکار کارنامه استاد هانری دو فوشه کور( کارشناس زبان و ادبیات فارسی فارسی در فرانسه) وخواست شمار فراوانی از خوانندگان درون مرزری وبرون مرزی، ما را بر ان داشت تاچاپ وپخش این دفتر را ازسر گیریم.”

کارنامه دو بخش دارد:

مقاله ها وگزارش ها – سروده ها  ودر برگیرنده آثار متعدد از نویسندگان و شاعران فارسی زبان.

برخی از این آثا رهم به فرانسه برگردانده شده ودر بخش فرانسوی جنگ آمده است.

کارنامه رامی شود با این نشانی دریافت کرد و یا مشترک شد:

 

شماره ی بیست و چهار و بیست و پنجم باران

 

شماره های تابستان وپائیز باران با هم منتشر شده اند و باروی جلدی متفاوت: تصویری تمام قد از هرتا مولر برنده نوبل ادبی 2009.

خانم هرتامولرچنانکه مسعود مافان در “ چندنکته” همیشگی خودمی نویسد:” نویسنده ای تبعیدی است و زندگی و تجربه هایی که داشته، شباهت های بسیار ی دارد با تجربیاتی که نویسندگان و روشنفکران تبعیدی ایرانی پشت سر گذاشته اند.”

سردبیر این شماره باران بهروز شیدا ست. او “خیلی خیلی کوتاه” می نویسد:” بارانی که پیش روگشاده اید، گردموضوع نقد و پژوهش ادبی تنظیم شده است. می گویم تنظیم شده است، چه واژه ای جز تنظیم برای ارتباط مطالب این نشریه با یکدیگر نمی یابم.

مطالب این نشریه در هشت قسمت تقسیم شده اند: از چشم منتقدان، از گفت وگوها، از چشم شاعران، از چشم داستان نویسان، از چشم دیگران، خارج ا زمتن، موضوع نقد، نوبل ادبیات.”

باران رابه این نشانی ها می توان دریافت کرد یامشترک شد:

info(at)baran.st;)

www. Baran.st

 

شماره چهارم جنگ زمان

 

شماره 4 جنگ زمان، زمستان 1388 در دسترس همگان است. منصور کوشان، سردبیر جنگ زمان برپیشانی شماره  تازه اش” پیش خوانی” دیگری دارد پر بار؛ هم در باره تاریخ دراز جدال برای آزادی در ایران، هم در باره حقوق بشر وهم در باره دشواریهای کمر شکن انتشار یک نشریه د رغربت.

فصل های جنگ زمان باتصاویری از جانباختگان آزادی بیان اندیشه آغا زمی شود.  نخست سعیدسلطان پور است. بعد احمدتفضلی، احمد میر علایی، غفار حسینی، محمدمختاری، محمدحعفر پوینده، علی اکبر سعیدی سیرجانی، حمیدحاجی زاده، مجیدشریف، ابراهیم زال زاده.

جنگ زمان هم مطالب ادبی د ارد در نقد و نظریه و داستان وشعر و هم نگاهی به اوضاع روز ایران، هرچند کمتر از شماره های پیشین. هرچند مطلب خواندنی نسیم خاکسارجبران کمیت را می کند.

جنگ زما ن را می شود با این نشانی دریافت کردو یا مشترک شد:

Jong-zaman(at)hotmail.com;)