موسوی:اعتراض حق مردم است

جلال کیهان منش‏
جلال کیهان منش‏

» در گیری ها خیابان به خیابان ادامه دارد

یک روز پس از راهپیمایی اعتراضی ایرانیان سراسر کشور که در تهران حجم وسیع تری داشت، و کشته و مجروح شدن چند نفر در این تظاهرات، مردم همچنان به حرکت های اعتراضی خود ادامه دادند.دیروز در حالیکه برنامه مشخصی برای راهپیمایی اعلام نشده بود، مردم در نقاط مختلف شهر حضور یافتند و درگیری هایی نیز بین آنان و نیروهای امنیتی ـ انتظامی روی داد.این در گیری ها به ویژه در میدان انقلاب، خیابان نصرت، میدان هفتم تیر، میدان آزادی و میدان جمهوری روی داد.یکی از اعضای مجلس جمهوری اسلامی نیز به روز خبر داد که برخورد خشونت بار نیروهای امنیتی ـ نظامی با راهپمایان روز شنبه، موجی از مخالفت را در درون نیروهای بسیجی و سپاهی موجب شده و برخی از فرماندهان مخالف نیز در حصر خانگی قرار گرفته اند.

این در حالیست که مهندی میرحسین موسوی نیز دیروز با صدور ششمین بیانیه خود، وقایع روز شنبه را محکوم و مردم را به خویشتنداری دعوت کرد. در بیانیه مهندس موسوی آمده است: “خبر دلخراش شهادت گروهی دیگر از معترضان به وقوع تقلب گسترده در انتخابات اخیر، جامعه ما را در بهت و سوگ فروبرده است. تیراندازی به مردم، پادگانی شدن فضای شهر، ارعاب، تحریک و قدرت نمایی همگی فرزندان نامشروع قانون گریزی شدیدی است که در معرض آن قرار داریم و عجبا که بانیان چنین شرایطی دیگران را به این خطا متهم می کنند. به کسانی که مردم را به خاطراظهار نظر قانون شکن نامیده اند خبر می دهم که بی قانونی بزرگ عدم اعتنا و نقض صریح اصل 27 قانون اساسی از سوی دولت در عدم صدور مجوز برای اجتماعات مسالمت آمیز است. آیا مردمی انقلابی که با مشابه همین اجتماعات ما و شما را از فراموشخانه های تاریخ ستم شاهی بیرون آوردند مورد ضرب وجرح قرار گیرند و تهدید به زورآزمایی شوند؟ “

موسوی در ادامه این بیانیه ضمن دعوت مردم به«خویشتنداری» خطاب به آنان نوشته است:“کشور متعلق به شماست. انقلاب و نظام میراث شماست. اعتراض به دروغ و تقلب حق شماست. به احقاق حقوق خود امیدوار باشید و اجازه ندهید کسانی که برای ناامیدی و ارعاب شما می کوشند خشمتان را برانگیزند. در اعتراضات خود همچنان به پرهیز از خشونت پایبند بمانید و چون پدران و مادرانی دل شکسته با رفتارهای نامتعارف فرزندانتان در قوای امنیتی برخورد کنید. در عین حال از نیروهای نظامی و انتظامی انتظار دارم نگذارند خاطرات این ایام لطمه های جبران ناپذیر به روابط آنها و مردم بزند. این که نام و نشان شهیدان، مجروحان و بازداشت شدگان به خانواده آنها اطلاع داده نشود و آنان در سرگردانی قرار گیرند هیچ سودی در برقراری آرامش ندارد و تنها احساسات را جریحه دار می کند. همچنین است دستگیری های فله ای که تنها موجب هتک پرهیزها و برداشته شدن رعایت ها میان فرزندان نظامی و انتظامی ملت و بدنه جامعه می شود.”

در گیری ها ادامه دارد

کشور اما دیروز هم روز پر التهابی را پشت سر گذاشت.در همین راستا دیروز در خیابان آزادی و حوالی میدان آزادی تعداد زیادی از جوانان کفن پوش به راهپیمایی پرداختند. اعتراض های مشابهی نیز در شهرک غرب و آریا شهر انجام شد.راهپیمایان شعارهایی در مورد کشته شدگان راهپیمایی دیروز و از جمله دختر جوانی که فیلم جان دادن وی جهان را تکان داد، می دادند.

درگیری های دیروز تا آخرین ساعات غروب ادامه یافت و سپس مردم برای هشتمین شب متوالی خود را به پشت بام ها رساندند تا با تکرار الله اکبر، اعتراض به کودتای انتخاباتی رابه گوش حامیان دولت برسانند.

بر اساس گزارش های مختلف راهپیمایی های دیروز اگر چه منجر به درگیری های محدود و تیر اندازی هوایی شد، اما خبر دقیقی در مورد کشته و یا زخمی شدن افراد گزارش نشده است.

به گزارش منابع رسمی، درتظاهرات روز شنبه 10 نفر جان خود را باختنداما شاهدان عینی که در میدان جمهوری، هفتم تیر، ستارخان، میدان توحید و خیابان آزادی حضور داشتند تعداد کشته شدگان را بسیار بیشتر تخمین می زنند.

علاوه بر این پس از درگیری های شنبه، از شنبه شب و نیز دیروز نوع شعارها کم کم تغییر کرده و مردم خواسته های دیگری را مطرح می کنند. از جمله شنبه شب برخی از مردم در فریاد شبانه به جای گفتن الله اکبر، فریاد می زدند: “مرگ بر دیکتاتور” و “مرگ برخامنه ای”.

در راهپیمایی های پراکنده دیروز تهران هم که ده ها هزار نفر در آن حضور داشتند شعارهایی همچون “مرگ بر دیکتاتور” و “وای اگر موسوی حکم جهادم دهد” مطرح شد.

اما خیابان های تهران دیروز هم مانند روزهای گذشته همچنان باحضور ماموران ضد شورش و نیز نیروهای لباس شخصی و بسیجی رنگی غیرعادی داشت.نیروهایی که به گفته شاهدان عینی، بیش از پیش خسته و عصبانی به نظر می رسیدند. در همین راستا گزارش هایی مبنی بر درگیری بین چند تن از نیروهای واحد” بسیج ویژه مالک اشتر” منتشر شده که مقام های رسمی آن را تایید نکرده اند.

 

وضعیت مجروحان

از سوی دیگر همزمان با درگیری های شنبه در تهران در تمام بیمارستان ها ماموران لباس شخصی، بسیجی و انتظامی مستقر شده اند و پذیرش تمام زخمی ها منوط به اجازه آنها شده است. این ماموران برای هر زخمی، به هر علتی که منجر به مجروحیت شده باشد، فرم مخصوصی تعیین کرده اندو همه مجروحین پس از بهبود بازداشت می شوند؛مگر آنکه ثابت کنند در درگیری ها حضور نداشته اند.

این ماموران همچنین به تشخیص خود اگر احساس کنند زخم افراد عمیق نیست، بلافاصله آنها را بازداشت وبه زندان منتقل می کنند.این در حالی است که به علت تعداد زیاد بازداشت شدگان، چندین مدرسه از سوی وزارت آموزش و پرورش جهت زندانی کردن این افراد اختصاص یافته است.

 

بیانیه خاتمی

سید محمد خاتمی نیز دیروز با صدور بیانیه ای ضمن همدردی با خانواده شهدا و نیز مجروحین خواستار تجدید نظر در نتیجه انتخابات شد و تاکید کرد که هنوز راه بازگشت همچنان وجود دارد.

برخی از ناظران سیاسی ، بیانیه روز گذشته خاتمی را روشن ترین موضع گیری وی در طول چند سال اخیر تلقی کرده اند، چرا که او در این بیانیه هشدار داده “فرصت ها به سرعت می گذرد و به تهدید تبدیل می شود، در حالی که بر این باورم که هنوز راه رهایی از این وضعیت آشفته بسته نیست و نیازی به امنیتی کردن و نظامی کردن فضا ندارد”.

او در ابتدای این بیانیه نیز نوشته بود: “در ایران انتخاباتی برگزار شده است و انبوهی از مردمان بزرگوار که آن حماسه حضور را آفریدند نتیجه اعلام شده را باور ندارند و به آن معترض اند. اعتماد عمومی در این زمینه لطمه دیده است و بستن راه اعتراض مدنی به روی مردم به معنی گشودن راههای خطرناکی است که خدا می داند به کدام سرانجام برسد”.

علاوه بر این آیت الله صافی گلپایگانی نیز خواستار توجه به خواست مردم شده است.

علی لاریجانی رئیس مجلس  جمهوری اسلامی هم که از سیاستمداران نزدیک به علی خامنه ای محسوب می شود، شنبه شب، ساعاتی پس از درگیری های تهران و کشته شدن چندین نفر در گفت و گو با صدا و سیمای جمهوری اسلامی، این نکته را مورد تاکید قرار دادکه “اکثریتی از مردم ایران نتیجه این انتخابات را قبول نکرده اند”. البته او صبح دیروز در مجلس صحبت هایش در تلویزیون را تصحیح کرد؛ هر چند به گفته فعالان سیاسی او فقط کمی از زهر حرف هایش کاست و کلیت مساله انتخابات را همچنان زیر سوال برد.

 

چراغ روشن، هفتم تیر

در چنین فضایی و در حالی که ارتباط مردم با مهندس موسوی، کروبی وخاتمی عملا قطع است، از گوشه و کنار تهران خبر می رسد که تجمع های اعتراضی مردم  همچنان ادامه خواهد یافت. اولین تجمع و راهپیمایی، فردا در در تهران و از میدان 7 تیر، به سمت میدان بهارستان خواهد بود.

ستاد مهندس میر حسین موسوی هم از مردم خواسته است امروز به نشانه اعتراض چراغ اتومبیل های خود را روشن کنند.سایت خبری “کلمه” وابسته به مهندس موسوی در این مورد نوشته: “نشدن مجوز برای تجمع و راهپیمایی و نیز سرکوب شدید تجمعات مسالمت آمیز  مردمی، مردم را به خلق شیوه های جدید تر اعتراض واداشته است”.

به گزارش این سایت “مردم تصمیم گرفته اند روز اول تیرماه ـ امروز ـ  از ساعت 5 تا شش بعد از ظهر و به نشانه ی اعتراض و نیز همدردی با شهدای شنبه سی ام تیر ماه چراغ های اتومبیل خود را روشن کنند.”

این در شرایطی است که دیروز برای چند بار سایت قلم نیوز که سایت رسمی میر حسین موسوی است ابرای مدتی ز دسترس خارج شد. گفته می شود تیمی از سوی سپاه پاسداران مسئولیت هک کردن سایت های مخالف دولت را بر عهده دارد.