دستگیری فله ای مادران عزادار

نویسنده
بهروز ثمره

» مقابله ده ها نیروی امنیتی با زنان سالخورده

گروه مادران عزادار که هر شنبه در پارک لاله دور هم جمع می شوند تا یاد کشته شدگان حوادث بعد از انتخابات را زنده نگه دارند، این شنبه گذشته به محض ورود به پارک لاله با حمله ماموران امنیتی مواجه شده و 23 نفر از آنها بازداشت شدند.

یک منبع به روز گفت: از تعداد 29 مادر عزاداری که در پارک لاله دستگیر شدند، شش نفر آنها که مسن تر بودند آزاد شدند اما 23 نفر دیگر همچنان در بازداشتگاه وزرا به سر می برند.

وی همچنین در تشریح اتفاق روز شنبه می گوید: روز گذشته مادران عزادار مانند هر شنبه دیگری برای ورود به پارک لاله از جهت های مختلف وارد پارک می شدند. اما دیروز برخلاف هر هفته پارک مملو از نیروهای امنیتی و انتظامی بود. تعداد آنها که دو اتوبوس و چندین ون و ماشینهای دیگر پلیس را با خود به همراه آورده بودند، حداقل دویست نفر بود. در حدی که بسیاری از مردم عابر از هم می پرسیند مگر دشمن به پارک حمله کرده؟!  اما با وجود این همه تجهیزات امنیتی و فضای رعب آوری که ایجاد شده بود،  مادران همه تلاش خود را می کردند که وارد پارک شوند. اما آنها به محض ورود توسط نیروها شناسایی و دستگیر شده و راهی ون می شدند که به این ترتیب 29 نفرشان دستگیر شدند. اما 6 نفر به خاطر سن بالا آزاد شدند.

آخرین خبرها از ایران از انتقال این زنان به بازداشتگاه وزرا و بی خبری خانواده هایی که روز گذشته برای پی گیری وضعیت آنها به این بازداشت گاه مراجعه کرده بودند حکایت دارد. گروه مادران عزادار با اعلام این خبر گفته است روز شنبه به خانواده های بازداشت شدگان گفته شد که یک شنبه صبح برای پی گیری مراجعه کنند. اما آنها در روز یک شنبه نه تنها پاسخی از طرف قاضی کشیک نشنیدند، بلکه به آنها حتا نام قاضی مسوول پرونده گفته نشد و تنها اظهار داشتند که به دلیل عید غدیر ، دادگاه تعطیل است و آنها باید روز دوشنبه به دادگاه مراجعه کنند. این گروه همچنین اعلام کرده است که خواهان پایان دادن به شیوه های غیر قانونی برخورد با مادران عزادار است.

یکی از مادران عزا  نزدیک شدن به روز دانشجو را یکی از عوامل این برخورد امنیتی شدید عنوان کرده و گفت: مردم همه روزها حتا روزهایی که حکومت آن را برای تثیبیت هویت خودنامگذاری کرده بود مثل روز قدس و 13 آبان را مصادره و از آن خود کردند. چه رسد به 16 آذر که همیشه روزی غیر حکومتی بوده و طبیعی است که دولت از روزی که حتا نامش از آن او نیست وحشت زده است. و هر تدبیری برای رهایی از این وحشت می اندیشد.

وی که از نتیجه بازداشت 23 مادر عزا اظهار بی اطلاعی می کند می گوید: همان اتفاقی که برای دیگران افتاد برای آنها هم رخ خواهد داد. اما این مهم نیست. مهم این است که این صدا خاموش نشود. ما هر هفته به پارک آمده ایم و بعد از این هم خواهیم آمد.

برخورد شدید انتظامی و امنیتی با مادران عزادار در شرایطی صورت می گیرد که سرکوب فعالان زن در کمپین یک میلیون امضا نیز همچنان ادامه دارد. مهرنوش اعتمادی از فعالان کمپین در اصفهان همچنان در بازداشت به سر می برد و هایده تابش فعال دیگر این کمپین نیز روز گذشته بازداشت شده است. گزارشها حاکی از افزایش برخورد سرکوبگرانه نهاد های حکومتی با فعالان جنبش زنان دارد.

گفتنی است برخی از سایتهای خبری تعداد مادران عزادار دستگیر شده دیروز را 15 نفر اعلام کرده بودند. تلاش خبرنگار روز در واپسین ساعات دیشب خبر از آمار 23 نفره این مادران می داد. با این وصف شاهدان عینی در مورد تعداد دقیق دستگیر شدگان تردید دارند.