حرف روز

نویسنده
یوسف محمدی

جایزه جهانی معتمد آریا و خشم حکومت

 

 

در شب سردپاریسی،فاطمه معتمد آریا ، در حاشیه جشنواره ی جهانی فیلم “ونسن” در فرانسه، جایزه جهانی “هانری لانگ لوا” را دریافت کرد.

این جایزه که به یادبود پدر “سینما تک”، “هانری لانگ لوا” نامگذاری شده است؛ هرساله به یک هنرمند فعال و متعهد در عرصه ی سینما اهدا می شود و امسال یک بازیگر زن ایرانی مستحق دریافت آن شناخته شد؛ چنان که در بیانیه‌ ی اعلام اهدای این جایزه به فاطمه معتمدآریا نیز چنین ذکر شده است : “این جایزه به پاس تلاش‌های فاطمه معتمدآریا در راستای ارتقای حرفه سینما، تعهد و حفظ حرمت هنر و تلاش‌های فرهنگی به این بازیگر سینمای ایران تقدیم می‌شود.”

دوشنبه شب، مصادف با سی ام ژانویه ی 2012 طی مراسمی که در شهر ونسن فرانسه، برگزار گشت ، این جایزه به این بازیگر ایرانی اهدا شد. جایزه ای که سال پیش در دستان “رومن پلانسکی”، کارگردان نامدار جهان، درخشیده بود.

معتمد آریا پس از آنکه جایزه ی خود را از “مارینا ولادی” بازیگر مطرح سینمای فرانسه، دریافت کرد طی سخنانی گفت: “همه ی ما امشب دلیلی مشترک برای با هم بودن داریم. بی آنکه بیاندیشیم به چه زبانی حرف می زنیم و در کدام کشور زندگی می کنیم و از کجای جهان به اینجا آمده ایم. بی آنکه بگوئیم در سرزمین مان سیاست مداران چه چیز را بین خودشان بده بستان می کنند”

او سپس صحبتهای خود را اینگونه ادامه داد : “ما صلح، آرامش و زیبایی را بین خودمان تقسیم می کنیم و سهم خودمان را هم بر می داریم. سینما به ما عشق ورزیدن، محبت کردن و تقسیم این عشق را آموخته است. برای این‌که یادمان نرود ما انسان‌ها یکدیگر را دوست داریم؛ با هر زبان و با هر رنگ و هر مذهبی که داریم و ما به این دوستی مفتخریم.”

 

اما این سخنان به مذاق رسانه های حکومتی خوش نیامد، آنها که از “ کنایه ” ی نهفته در این اظهارات به خشم آمده بودند، با درج مطالبی این هنرمند را به باد انتقاد گرفتند، خبر گزاری هایی چون فارس، و جهان نیوز با درج مطلبی مشابه و به نقل از سایت باشگاه خبرنگاران چنین اظهار نظر کرده اند:

“فاطمه معتمدآریا بازیگر سینمای ایران که طی سالهای اخیر با اقدامات و نظرات پرحاشیه خود توانسته بود نظر سینماگران غرب را به خود جلب کند، جایزه «هانری لانگ لوا» فرانسه را دریافت کرد.”

 در این مطلب که با تیتر “ فاطمه معتمد آریا هم خودش را ارزان فروخت” منتشر شده در ادامه نوشته شده است :

“وی که چندی قبل مشکل سینمای ایران را نداشتن برخی صحنه های و اتفاقات خاص (!) همچون بوسیدن زن و مرد توسط یکدیگر دانسته بود، بعد از بوسیده شدن توسط مجری مرد مراسم واکنشی جالب از خود نشان می دهد تا ظاهرا تاکید کند، مشکلات سینمای ایران در حال حل شدن است.

پس از اتفاقات مختلف چون دست دادن بازیگر زن ایرانی با مدیران شرکت های خارجی جلوی دوربین ها در تهران و این اتفاقات عجیب دیشب، باید به حال فردای سینمای ایران گریست.”

فاطمه معتمدآریا، متولد ۱۳۴۰ در تهران و فارغ‌التحصیل بازیگری از دانشسرای هنر است. او از سال ۱۳۶۴ وارد سینما شد و فیلم “جدال”، اولین تجربه ی او درعرصه ی بازیگری سینما بود. معتمدآریا تا کنون در نزدیک به چهل فیلم سینمایی نقش‌آفرینی کرده است. وی به خاطر بازی توانمند و استعداد خاصش در ارائه کردن نقشهای متفاوت، موفق به دریافت جوایز متعددی شده است، او در سال 2011 برنده جایزه ی بهترین بازیگر زن از جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال کانادا برای بازی در فیم “اینجا بدون من ” گشت. معتمد آریا همچنین برنده ی چهار سیمرغ بلورین از جشنواره ی فیلم فجر است. او تسلط خود را در بازیگری هم در فیلم های کمدی نظیر “ زیر درخت هلو” و “تحفه ها” و هم در آثاری درام چون “روسری آبی” و “ گیلانه” به نمایش گذارده است.

معتمد آریا که سال پیش در هنگام شرکت در جشنواره ی کن، در مقابل دوربین عکاسان بی حجاب و با دستبند سبز حضور یافته بود، از خرداد 1389 ممنوع التصویر شد. وی هم چنین در جریان انتخابات ریاست جمهوری در سال 1388 با حمایت از میر حسین موسوی در فیلم تبلیغاتی او شرکت کرد. این بازیگر هم چنین در مهر ماه 1388 زمانی که با گروهی از سینماگران ایرانی برای شرکت در یک گردهمایی هنری عازم آمریکا بود، در فرودگاه با حکم ممنوع الخروجی مواجه شد.