نگاه دیگر

نویسنده
یوسف محمدی

3 پنجره سبز به جهان هنر

نگاه دیگر صفحه ی جدید بخش کتاب است. صفحه ای که بنا دارد به کتاب هائی که به “ روز” می رسند نگاه  کند وجائی بایستد میان معرفی ونقد… نخستین شماره ی این صفحه سه کتاب متفاوت را از لحاظ گذرانده است….

 

این باغ دلگشا

موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظرسه پنجره سبز به جهان هنر گشوده است. از پنجره ای باغ دلگشای نقاشی” مکتب قهوه خانه ای” پیداست، دیگری به “ هنر معاصردر فرانسه ” باز می شود وسومی “تاریخ هنر معاصر جهان” را مد نظر قرار می دهد.

 

کتاب درست در سال سفر همیشه حسن اسمعیل زاده در سال 1385 منتشر شده است. مرگی بی جانشین. بعد از اسمعیل زاده ، دوسه نفری بیشتراز نقاشی “ مکتب قهوه خانه ای” نمانده اند. حتی این مکتب که چشمه ا صلایش مذ هب است ، درجمهوری اسلامی درپناه نمانده.  تابلوهائی است که در زیر زمین ها می پوسند وآخرین بقایای نسل بزرگ نقاشان قهوه خانه ای که در عزلت می میرند. مگر همین کتابها بمانند که هم درخود زندگی نامه وحر فهای نقاش را دارند، هم مجموعه نفیسی ازکارهایش را.

کتاب از نظر چاپ وصفحه بندی وکیفیت عالی است.

 

هنر معاصر فرانسه

 کاترین میه از نویسندگان برجسته هنرمعاصر در فرانسه است. دوکتاب ارزشمند “هنر معاصر در فرانسه” و” هنر معاصر” ا زمهم ترین آثار این نویسنده ومنتقد فرانسوی به حساب می آیند.کتاب”هنر معاصر در فرانسه” که چاپ نخست آن در سال 1987 به انجام رسیده ،حاصل تلاش گسترده او در تدوین مهمترین رخدادهای هنر معاصر در کشور فرانسه است.

 تاریخ نگاری هنر فرانسه بادر نظر گرفتن جریان های متنوع، پر اهمیت و د رنهایت ماندگار هنر معاصر، اقدامی جسورانه ودارای اهمیت بوده که میه به خوبی و درستی

 ا زعهده آن بر آمده است.

بر این معرفی موجز وگویا – به  نقل از مقدمه کتاب-  بایدافزود که مشهید نونهالی هم از عهده برگردان این متن سنگین بفارسی بخوبی بر آمده است.

چاپ کتاب نفیس و همراه باتصاویرمتعدداست.

 

اوج و افول مدرنیسم

علیرضا سمیع آذر د رمقام ریاست موزه هنرهای معاصر تهران ، دیدگاهی مدرن را نمایندگی می کرد. او سر انجام مجبور شد روانه خانه شودتا کسانی سر رشته کار را دراین موزه بدست گیرند که نه باهنر نسبتی دارند ونه معنای مدرن را در می یابند.

سمیع آذر به ناچار وقت را صرف تدریس وتالیف کرد. ازاولین دست آوردهای این فرصت تحمیلی ،کتاب حاضر است بعنوان مجلد اول از کتاب “تاریخ هنر معاصر جهان”.

کتاب مانند دوکتاب دیگر چاپی نفیس دارد وتصاویر متعدد زیبا.