ادامه اعتصاب زنان تا عذرخواهی مسئولین

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مصاحبه روز با خانواده های زندانیان

خانواده های زندانیان سیاسی زن که از روز سه شنبه دست به اعتصاب غذا زده اند، در مصاحبه با “روز” اعلام کردند که اعتصاب غذای آنها تا عذرخواهی مسئولان زندان و دادن تضمین مبنی بر عدم تکرار چنین رفتارهایی ادامه خواهد داشت.

خانواده مهسا امرآبادی و شیوا نظرآهاری به “روز” گفتند که این زندانیان سیاسی زن در اعتراض به هتک حرمت و آزار جنسی صورت گرفته از سوی ماموران زندان، اعتصاب غذا کرده اند.

خانواده بهاره هدایت هم اعلام کرده اند که اعتصاب کنندگان از سوی مسئولان زندان تهدید به لغو ملاقات با خانواده و انتقال به سلول انفرادی شده اند.

همزمان خانواده نسرین ستوده نیزاعلام کردند که این حقوقدان و وکیل دادگستری که از ۲۰ روز پیش در اعتراض به فشارهای امنیتی و قضایی که بر خانواده‌اش اعمال می‌شود دست به اعتصاب غذا زده، به سلول‌های فوق امنیتی بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است.

رضا خندان، همسر خانم ستوده که پیشتر در مصاحبه با “روز” وضعیت همسرش را نگران کننده توصیف کرده بود، اکنون می گوید که پس از حمله ماموران به بند زنان زندان اوین، خانم ستوده را از این بند خارج کرده اند.

او که روز گذشته برای ملاقات با همسرش به زندان اوین مراجعه کرده بود می گوید که مسئولان سالن ملاقات اوین به او گفته اند خانم ستوده به سلول های فوق امنیتی بند ۲۰۹ زندان اوین که بند متعلق به وزارت اطلاعات است منتقل شده و ممنوع الملاقات است.

آقای خندان با این توضیح که “ما اکنون حتی برای تشویق نسرین به شکستن اعتصاب غذایش هم هیچ دسترسی به او نداریم” می افزاید: در بی خبری مطلق هستیم و به شدت نگران وضعیت جسمانی او که به شدت تحلیل رفته است. پیش از این وقتی در بند زنان بود به دلیل افت فشار و ضعف جسمانی شدید ناشی از اعتصاب غذا کارش به بهداری زندان کشیده بود و اکنون نمیدانیم اصلا در چه وضعیتی است. فقط میدانیم که وقتی او را از بند عمومی برده و حتی اجازه نداده اند لباس ها، عینک و وسایل شخصی اش را بردارد.

بهاره هدایت، ژیلا بنی یعقوب، مهسا امرآبادی، حکیمه شکری، شیوا نظرآهاری، ژیلا کرم زاده مکوندی، نازنین دیهمی، راحله زکایی و نسیم سلطان بیگی، ۹ زندانی سیاسی زن از روز سه شنبه دست به اعتصاب غذا زده اند.

به گفته امین احمدیان، همسر بهاره هدایت، از میان این زندانیان سحر زکایی به اعتصاب خود پایان داده.

شهرزاد کریمان، مادر شیوا نظرآهاری هم که روز گذشته با او ملاقات داشته در مصاحبه با “روز” میگوید: حال عمومی شیوا خوب بود اما هم او و هم دیگر بچه ها وزن کم کرده اند و فشار خون شان افتاده بود. از آنها خواهش کردیم که به اعتصاب خود پایان دهند و امیدواریم این کار صورت بگیرد چون تا یکشنبه بعد که روز ملاقات است از آنها بی خبریم.

خانم کریمان می افزاید: اعتراض بچه ها به بدرفتاری و هتک حرمت از سوی ماموران زندان است که دیروز هم یک نمونه اش را ما شاهد بودیم و جلو خود ما اتفاق افتاد که به بچه ها فحاشی کردند.

از خانم کریمان می پرسم چه کسی فحاشی کرد و قضیه چه بود؟ میگوید: از ساعت ۱۰ صبح آنجا بودیم و نزدیک ۲ اجازه ملاقات دادند که خیلی کوتاه بود. تا خواستیم درباره اعتصاب با بچه ها حرف بزنیم و بگوییم اعتصاب شان را بشکنند، گفتند زمان تمام شده بچه ها اعتراض کردند و یکی از خانم های زندان بان شروع به فحاشی کرد که با اعتراض خانواده ها هم مواجه شد. ببینید وقتی جلو ما چنین رفتاری با بچه های ما دارند آن داخل چه خبر است و چه رفتاری دارند که بچه های ما به اینجا می رسند که دست به اعتصاب غذا بزنند.

مادر شیوا نظرآهاری می افزاید: بچه ها گفتند ما خواسته عجیبی نداریم، و چیز زیادی نمیخواهیم، فقط میخواهیم دیگر به خود اجازه ندهند چنین زننده از ما هتک حرمت کنند. مثل کسانی که خلاف های خیلی سنگین و سابقه حمل مواد مخدر با خود داشته اند با بچه های ما رفتار و آنها را بازرسی بدنی کرده اند.

شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر و دانشجوی ستاره دار، به ۴ سال حبس تعزیری، تبعید به زندان شهر کرج و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

مریم نقی، مادر مهسا امرآبادی نیز که روز گذشته با این روزنامه نگار ملاقات کرده در مصاحبه با “روز” می گوید: وقتی از بچه ها شنیدیم واقعا ماندیم که چه باید بگوییم. رفتار ماموران با بچه ها به شدت زننده بوده. در حقیقت بچه ها مورد آزار جنسی قرار گرفته اند و به همین مساله هم اعتراض دارند.

خانم نقی می افزاید: ما از بچه ها خواهش کردیم اعتصاب غذای خود را تمام کنند و گفتیم که اعتراض شان به گوش همه رسیده اما واقعا امیدواریم چنین رفتارهایی تکرار نشود.

مادر مهسا سپس درباره مسعود باستانی، همسرمهسا که در زندان رجایی شهر زندانی است می گوید: خانواده مسعود یک هفته در میان با او ملاقات دارند اما هیچ یک از پی گیری های ما برای انتقال مسعود به زندان اوین نتیجه ای نداشت. حتی اجازه تماس تلفنی و ملاقات هم به این دو بچه نمیدهند، یکی در اوین است دیگری در رجایی شهر و واقعا برای ما سئوال است که چرا نمی گذارند زندانیانی که همسرانشان هم در زندان هستند حداقل با آنها به صورت تلفنی صحبت کنند؟ چه دست هایی در کار است که مهسا و ژیلا و فاران نباید بتوانند با همسران زندانی شان در رجایی شهر، حداقل تلفنی صحبت کنند؟ واقعا آقایان نمی فهمند بی خبری در زندان چقدر آزاردهنده است؟

امین احمدیان، همسر بهاره هدایت نیز اعلام کرده است که دو روز پیش بر اثر ضعف و افت فشار، ژیلا بنی یعقوب، شیوا نظرآهاری، مهسا امرآبادی و نسیم سلطان بیگی که به بهداری منتقل شده بودند، دیروز هم به لغو ملاقات و انتقال به سلول انفرادی تهدید شده اند.
آقای احمدیان در صفحه فیس بوک خود نوشته است: بعد از پایان وقت ملاقات برای پیگیری اتفاقات هفته گذشته به همراه آقای خشایار دیهیمی به نمایندگی از خانواده ها با یکی از مسئولین ارشد زندان اوین دیدار و گفتگو کردیم که ایشان هم در نهایت قول مساعد برای پیگیری شکایت زنانِ زندانی و رسیدگی به اعتراض آنان را داد.کماکان امیدواریم بااعمالِ کمی درایت و عقلانیت از سوی مسئولین و اعاده حیثیت از زنانِ زندانی این اعتصاب به پایان برسد..خانواده ها به شدت نگران وضعیت سلامتی عزیزان خود هستند!
او پیشتر در مصاحبه با “روز” توضیح داده بود: سه شنبه بعد از ظهر، زندانیان سیاسی زن را به حیاط زندان برده و همزمان گارد داخل بند نگهداری آنها شده و پس از تفتیش بند، بعضی از وسایل شخصی آنها را با خود برده اند. هنوز مشخص نیست این مساله در چه راستایی صورت گرفته؛ گویا دنبال وسیله ارتباطی یا گوشی موبایل بوده اند. بازرسی بدنی توهین آمیزی از زندانیان سیاسی زن کرده و آنها هم به خاطر هتک حرمتی که صورت گرفته دست به اعتصاب غذا زده اند. اعتصاب کننده ها خواستار اعاده حیثیت از خود هستند و همچنین میخواهند وسایل شخصی شان که توسط ماموران ضبط شده به آنها بازگردانده شود.

مریم اکبری منفرد، مهسا امرآبادی، بسمه الجبوری (تبعه عراقی)، کبری بنازاده امیرخیزی، ژیلا بنی یعقوب، مطهره بهرامی، مریم جلیلی، نگار حائری، ریحانه حاجی ابراهیم دباغ، فاران حسامی، لوا خانجانی، نوشین خادم، نازنین دیهیمی، راحله ذکایی، بهناز ذاکر، میترا زحمتی، نسرین ستوده، نسیم سلطان بیگی، مهوش شهریاری، هانیه صانع فرشی، صغری غلام‌نژاد، ژیلا کرم‌زاده مکوندی، محبوبه کرمی، فریبا کمال آبادی، شبنم مددزاده، صدیقه مرادی، لادن مستوفی، کفایت ملک محمدی، منیژه نجم عراقی، منیژه نصرالهی، شیوا نظرآهاری، بهاره هدایت، نازنین دیهیمی، فائزه هاشمی رفسنجانی، حکیمه شکری، زهرا منصوری و عالیه تبرائی، ۳۷ زندانی سیاسی زن هستند که در بند زنان زندان اوین نگهداری می شوند.

ژیلا بنی یعقوب، مهسا امرآبادی و فارانِ حسامی، سه زندانی سیاسی زن هستند که از ملاقات با همسران زندانی خود محروم اند. بهمن احمدی امویی، مسعود باستانی و کامران رحیمیان، همسران آنها، در زندان رجایی شهر زندانی هستند.