مراقب باشید انتخابات خبرگان گم نشود

سروش فرهادیان
سروش فرهادیان

» مهمان روز

آیت الله احمد جنتی و آیت الله محمد یزدی در یک رقابت شرکت می کنند. همینطور آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، آیت الله احمد خاتمی و آیت الله احمد علم الهدی.

رقابت آیت الله ها هیجان خودش را دارد، آن هم آیت الله های حاکم. کم پیش می آید، تقریبا هر هشت سال یک بار. آن هم نه به اهمیت و هیجان این دوره خاص.

این فرصت را نباید از دست داد. فرصت تاثیرگذاری بر رقابت کسانی که خودتان بهتر می شناسیدشان.

تاریخ و جغرافیایشان را می دانید. مدام در رادیو و تلویزیون رسمی کشور درباره شان می شنوید و می بینید. و سالهاست نتیجه عملکردهایشان را دیده اید.

سرشناسان جریانی هستند که اصلاح طلبان در انتخابات خبرگان پنجم قصد رقابت با آنان را داشتند و دارند، با آنان و زیرمجموعه های مشخص شان.

از قضا این سرشناسان بر سمت های حکومتی مهمی هم تکیه زده اند؛ رسمش این است گویا. عضو شورای نگهبان، خطیب جمعه تهران و مشهد و مناسبی حاکمیتی ازاین دست.

مصباح هم که سال هاست در موسسه اش با بودجه عمومی کار خودش را می کند.

تاکید برتلاش برای تاثیرگذاری بر رقابت آیت الله های سرشناس، نه اقدام علیه امنیت ملی است و نه تشویش اذهان عمومی. هیچ بند دیگری از قانون مجازات اسلامی را هم نمی توان برای این تلاش مانع دید.

اگر انتخابات است، که ذات آن رقابت است و رقابت این حرف ها را هم دارد. نامزد انتخابات مخالف دارد، موافق هم. منتقد دارد، معترض هم.

 ورود به چالش های مبتنی بر عرضه و تقاضا همین است دیگر. گله ای هم نمی تواند و نباید باشد. نه به شکل قضایی، نه امنیتی. دستکم باید قاعده رقابت را رعایت کرد دیگر.

نامزد انتخابات شدن و داشتن انتظار ننشستن گردی از رقابت بر وجود، مانند این می ماند که کسی به دریا برود و انتظار خیس نشدن داشته باشد. حالا اگر تا کنار دریا برود، شاید خیلی خیس نشود اما نمی شود تا گردن در آب رفت و خیس شدن را برنتافت.

پس بازی انتخابات است. بالا و پایین دارد. صبر نامزدها، از سر رعایت ظاهر هم که شده باید بالا باشد.

مثلا احمد جنتی و محمد یزدی، همین دو فقیه شورای نگهبان، وقتی وارد یک بازی انتخاباتی می شوند باید لوازم و تبعات آن را هم بپذیرند. ازحضورهمزمانشان در شورای نگهبان و در نقش بررسی کننده صلاحیت رقبای احتمالی خودشان یا جریان سیاسی شان که بگذریم از اینکه خودشان را در جایگاه رقابت نبینند می توان نگذشت. می توان در عرصه رقابت نشان داد اکثریت مردم کدام تفکر را می پسندند.

آیت الله احمد جنتی و آیت الله شیخ محمد یزدی نمادهای شورای نگهبان هستند. هرچند که در این زمینه کسی به پای جنتی نمی رسد. اما حالا در انتخاباتی شرکت کرده اند. پس باید شتافت و فرصت را از دست نداد.

خود اعضای شورای نگهبان وقتی نامزد انتخابات می شوند می خواهند منتقدان درک کنند که آنان با شخصیت های حقیقیشان در انتخابات شرکت کرده اند. پس در لحظه ها و فرایند رقابت هم باید بر همین شخصیت حقیقی باقی بمانند. شخصیت حقیقی هم که زور ویژه ای نمی تواند در یک رقابت داشته باشد. یعنی اصلش این است.

هرچند درک مبنای حقوقی نظارت بر یک انتخابات توسط افرادی که خودشان هم در آن انتخابات نامزد هستند کار دشواری است، اما این “درک” فعلا از بایدهای عرصه سیاست ایران است.

 رقابت در انتخابات خبرگان را باید زنده نگاه داشت. حتی اگر ۸۰ درصد نامزدهای انتخابات خبرگان در این دوره رد صلاحیت شده باشند.

نگاه این آیت الله ها به کشورداری با اصلاح طلبان تفاوتی جدی دارد. چه برسد به کسانی که رهبری نظام می گوید اگر “با نظام مسئله دارند هم در انتخابات شرکت کنند”.

اگر گزینه ای با سرلیستی نماد جریان منتقد در انتخابات خبرگان، هاشمی رفسنجانی، بود که رای دادن به آن بازگشت به اصل رقابت در انتخابات را پررنگ می کند. اگر هم نبود باز هم رای دادن مفید است. در حوزه هایی که برای هر کرسی تنها یک نفر وجود دارد هم می شود رقابت را ایجاد کرد.

رقابت تک نامزد تایید شده با برگه های رای به صندوق انداخته شده، رقابت میزان اقبال مردم به عملکرد تک نامزد باقیمانده و تعداد کسانی که در آن حوزه در انتخابات شرکت کرده اند. این تضاد درلحظه نخست شاید عجیب باشد. اما نوعی از رقابت است. شاید همان یک نفر هم در رقابت با خودش به صورت نمادین به دور دوم برود، جالب می شود.

این تفاوت رای ها، هم در یادها می ماند و هم بعدها در همان مجلس پنجم خبرگان تاثیرگذار است. یک جور کارکرد تاریخی- سیاسی پیدا می کند.

 می خواهید به رد صلاحیت ها اعتراض کنید، در انتخابات شرکت کنید.

نامزدهای انتخاباتی نزدیک به سلیقه شما را رد کرده اند، در انتخابات شرکت کنید.

از عملکرد آیت الله احمد جنتی در شورای نگهبان راضی نیستید، در انتخابات شرکت کنید.

مواضع آیت الله احمد علم الهدی و آیت الله محمدتقی مصباح یزدی را نمی پسندید، در انتخابات شرکت کنید.

خطبه هایی که آیت الله احمد خاتمی در نمازجمعه می خواند به مذاقتان خوش نمی آید، در انتخابات شرکت کنید.

درباره لیدری سیاسی و عضویت همزمان آیت الله محمد یزدی در شورای نگهبان ابهام دارید، در انتخابات شرکت کنید.

“انتخابات” یعنی رقابت. روح این رقابت را باید احیا کرد. حتی با وجود عدم تایید صلاحیت بسیاری از نامزدهای متفاوت. حفظ رقابت هم مدافع می خواهد. مدافعانی که لازم نیست جان برکف باشند و هزینه زیادی بدهند، مدافعانی که رای می دهند و اقبال به صندوق های رای را بیشتر می کنند.

هزینه اش این است که در هفتم اسفند، کفش هایتان را بپوشید و تا نزدیکترین حوزه انتخابیه بروید. تعرفه شرکت در انتخابات خبرگان را بگیرید وخطی بنویسید. بعد هم برگه رای را حتما تا کنید و در صندوق بیندازید.

این البته یک نسخه دائمی نیست. اما برای انتخابات مجلس خبرگان پنجم صادق است.

مراقب باشید انتخابات خبرگان پنجم درهیاهوی انتخابات مجلس دهم گم نشود. رقابت آیت الله ها سرنوشت ساز است. هوای انتخابات خبرگان را داشته باشید.

منبع: رو به رو