جاذبه جاسمین آبی و بهترین بازیگر زن

نویسنده
کسری رحیمی

» حکایت/ اسکار۲۰۱۴

اسامی نامزدهای دریافت هشتاد و ششمین دوره جوایز اسکار روز ۱۶ ژانویه ۲۰۱۴ [۲۶ دی ۱۳۹۲] اعلام شد. اعلام اسامی مانند هر سال شور و هیجانی در جهان سینما ایجاد کرده و علاقه مندان به هنر هفتم در انتظارند تا ببینند در روز مراسم که قرار است در تاریخ ۲ مارس [۱۱ اسفند ۱۳۹۲] برگزار شود، چه کسانی جایزه اسکار را دریافت خواهند کرد. شرط بندی ها از هم اکنون آغاز شده و فیلم های “کلاهبرداری آمریکایی” [به کارگردانی دیوید او. راسل]، “جاذبه” [به کارگردانی آلفونسو کوارون] و “۱۲ سال بردگی” [به کارگردانی استیو مک کویین] جزو فیلم های پرطرفدار هستند. در میان ۲۴ بخش جوایز اسکار، چهار بخش بازیگری همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده: بخش های بهترین بازیگران [مرد و زن] و بهترین بازیگران مکمل [مرد و زن]. در این گزارش بخش بهترین بازیگر زن را مورد بررسی قرار داده ایم.

 

۱- ایمی آدامز، کلاهبرداری آمریکایی [کارگردان: دیوید او. راسل]

ایمی آدامز در این فیلم در نقش “سیدنی پراسر” ظاهر شده. سیدنی دوست یک کلاهبردار زیرک به نام ایروینگ رازنفلد [با بازی کریستین بیل] است. این دو به اجبار یک مأمور اف بی آی سر از دسته های مافیا درمی آورند و تلاش می کنند که یک شخصیت سیاسی فاسد به نام کارمین پولیتو [با بازی جرمی رنر] را به دام بیندازند.

فیلم ساختن با او. راسل به خودی خود یک امتیاز بزرگ در کسب جایزه اسکار محسوب می شود، چرا که او به مانند آهنربا جوایز را برای بازیگرانش جذب می کند [فیلم های “مشت زن” در سال ۲۰۱۰، و “دفترچه امیدبخش” در سال ۲۰۱۳]. ایمی آدامز برای فیلم “مشت زن” نیز نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مکمل زن شد، ولی این جایزه به “ملیسا لئو” رسید.

ایمی آدامز ۳۹ ساله که استعدادش بر اهالی سینما شناخته شده است، تاکنون یک جایزه گلدن گلوب بخاطر فیلم “کلاهبرداری آمریکایی” [۲۰۱۳] و یک جایزه انتخاب منتقدان را بخاطر فیلم “جون باگ” [۲۰۰۵] از آن خود کرده. او تاکنون ۴ بار نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مکمل زن شده و امسال اولین باری است که در بخش بهترین بازیگر زن به رقابت می پردازد. او با دریافت جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن برای همین فیلم، شانس زیادی برای برنده شدن خواهد داشت.

 

۲- کیت بلانشت، جاسمین آبی [کارگردان: وودی آلن]

کیت بلانشت در این فیلم در نقش جاسمین فرانسیس ظاهر شده. جاسمین زیبا، مرموز و ثروتمند است، ولی دنیای او به ناگهان فرومی پاشد و همه چیز خود را ازدست می دهد. او با افسردگی و رفتارهای جنون آمیز با زندگی جدیدش دست و پنجه نرم می کند و در این راه خواهرش که دارای دنیای متفاوتی است به کمک او می آید.

بازی کیت بلانشت ۴۴ ساله که به تازگی جایزه گلدن گلوب را دریافت کرده، از سوی مطبوعات و مردم مورد استقبال قرار گرفت. او با چهره خاص اش به خوبی از ایفای نقش زنان افسرده و تنزل یافته برمی آید و بازی اش بین شوخ طبعی و پلیدی در نوسان است.

 

از نکات منفی برای نامزدی کیت بلانشت می توان به این نکته اشاره کرد که فیلم “جاسمین غمگین” درنهایت در سه بخش نامزد دریافت جایزه اسکار شده و باید با فیلم های بزرگی همچون “۱۲ سال بردگی” به رقابت بپردازد. او می تواند با یادآوری اسکاری که در سال ۲۰۰۵ بخاطر نقش مکمل اش در فیلم “هوانورد” به دست آورد، قدری خود را تسلی دهد. این ششمین باری است که وی برای کسب جایزه اسکار نامزد شده که ۵ بار آن در بخش اسکار بهترین بازیگر زن بوده است.

 

۳- ساندرا بولاک، جاذبه [کارگردان: آلفونسو کوارون]

ساندرا بولاک نقش رایان استون را در این فیلم ایفا کرده. دکتر رایان استون، کارشناس برجسته در رشته مهندسی پزشکی اولین مأموریت خود را در یک سفینه فضایی انجام می دهد. در این سفر یک فضانورد کارکشته به نام مت کوالسکی [با بازی جرج کلونی] نیز او را همراهی می کند.

شیوه بازی ساندرا بولاک که در این فیلم در لباس فضانوردی به ایفای نقش می پردازد شگفت انگیز است. او بیننده را در لحظات سخت مأموریت اش سهیم و نفس را در سینه حبس می کند؛ لحظات بیشتر احساسی اند تا فیزیکی.

ساندرا بولاک ۴۹ ساله قبلاً در سال ۲۰۱۰ بخاطر فیلم “نقطه کور” [به کارگردانی جان لی هنکوک] موفق به دریافت اسکار بهترین بازیگر و همچنین جایزه گلدن گلوب شده است. این دومین باری است که وی برای حضور در رقابت های اسکار نامزد شده. شاید نگاه ها در زمان مراسم بیشتر معطوف به کیفیت فنی فیلم “جاذبه” شود. شانس دریافت جایزه بهترین کارگردان و جوایز مربوط به بخش فنی بسیار بالاست.

 

۴- جودی دنچ، فیلومنا [کارگردان: استیفن فیرز]

جودی دنچ در این فیلم در نقش فیلومنا لی ظاهر شده. فیلومنای ساده دل در ایرلند پس از جنگ باردار می شود. او که ازسوی خانواده اش طرد شده، برای مجازات بخاطر گناهش به یک صومعه فرستاده می شود. فرزند او را به زور می گیرند و به یک خانواده می سپارند. او ۵۰ سال بعد تصمیم می گیرد به کمک یک روزنامه نگار پرمدعا ردی از فرزند خود پیدا کند.

جودی دنچ ۷۹ ساله دارای شخصیتی تأثیرگذار است که قربانی یک رسوایی در کلیسای کاتولیک ایرلند شده و همین سوژه می تواند برای رأی دهندگان مراسم جالب باشد.

این فیلم بلند با درونمایه مسؤولیت پذیری و بخشش شاید در حد و اندازه های اسکار نباشد، چرا که باید با فیلم های پرطرفداری مانند “کلاهبرداری آمریکایی” و “جاذبه” به رقابت بپردازد. شانس دریافت اسکار برای این فیلم که به نوبه خود فیلمی تأمل برانگیز است، زیاد بالا نیست.

جودی دنچ که تاکنون ۷ بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده و یک بار توانسته بخاطر فیلم “شکسپیر عاشق” [به کارگردانی جان مدن] در سال ۱۹۹۸ برنده جایزه بهترین بازیگر مکمل شود، ممکن است مجدداً مورد توجه قرار گیرد.

 

۵- مریل استریپ، تابستان در شهرستان اوسیج [کارگردان: جان ولز]

 

مریل استریپ در این فیلم نقش وایولت وستون را ایفا کرده. یک مادر پارانویا که به مصرف هرگونه داروی ضدافسردگی پناه برده. وایولت پس از مرگ شوهرش با سه دختر خود تنها می ماند و همواره درحال کوبیدن شخصیت نزدیکان خود است. جولیا رابرتز نیز در نقش دختر او ظاهر شده. او نیز بخاطر بازی در این فیلم نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن مکمل شده است.

مریل استریپ ۶۴ ساله این هنر را دارد که هر فیلم بلندی را به یک رقیب قدرتمند برای شرکت در اسکار تبدیل کند. آیا به راستی فیلم “شیطان پرادا می پوشد” بدون حضور او لطفی داشت؟ او در فیلم “تابستان در شهرستان اوسیج” به خوبی از بازی در نقش یک زن نابود شده برآمده و جایگاه اش برای نامزدی در اسکار کاملاً موجه است.

از نقطه ضعف های مریل استریپ می توان به تعداد بالای نامزدی او در اسکار اشاره کرد، چرا که دریافت چندین اسکار از لطف و هیجان آن می کاهد. او تاکنون ۳ بار جایزه اسکار را به دست آورده و درمجموع ۱۸ بار نامزد دریافت این جایزه شده که ۱۵ بار آن در بخش بهترین بازیگر بوده است. بی شک این آمار که به واقع یک رکورد در عالم بازیگری محسوب می شود، چندان به نفع او نیست.

مسؤولان عوض می شوند، شرایط فرق می کند، بازیگران جدید می آیند، ولی مریل استریپ همچنان در اسکار حضور دارد و حضور هر از گاه او در این مراسم کم کم به یک عادت تبدیل شده.

منبع: پیور پیپل