گزارش شورا خوانده نشد، استعفا بلاتکلیف ماند

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» یک ماه از آتش‌سوزی خیابان جمهوری گذشت

بهمن ماه هم به پایان رسید اما وعده شورای شهر برای رسیدگی به موضوع آتش‌سوزی خیابان جمهوری هنوز به سرانجام نرسیده است. شورای شهر تهران که هنوز نمی‌داند با استعفای سومین عضوش در همین مدت کوتاه چه کند، برای مقصر دانستن مدیریت شهری یا رفع اتهام از آن در حادثه منجر به مرگ دو کارگر زن، دچار تردید و دودستگی شده است.

 

حضور نیمه‌کاره مسجد جامعی

در جلسه روز سه‌شنبه، ۲۹ بهمن شورای اسلامی شهر تهران، از آن روزی که مقرر شده بود مهلت برای تحقیقات یک هفته تمدید شود، دو هفته می‌گذشت اما احمد مسجد جامعی که خود، تمدید کننده این مهلت بود، تنها از “تلفیق” سه گزارش مختلف شورا و “حذف بخش‌هایی از آن در گزارش نهایی” خبر داد. او اعلام کرد که بر اساس گزارش نهایی، شورا “خواستار تقویت و تجهیز ناوگان آتش نشانی و تقویت و اصلاح مدیریت این سازمان” شده است؛ عبارتی که می‌تواند هم به معنای درخواست برای تغییر مدیریت سازمان آتش‌نشانی باشد و هم به معنای یک تذکر جدی به شهردار، اما بدون درپی داشتن تغییر و تحولی در سازمان آتش‌نشانی. ضمن اینکه مشخص نشده جزییات گزارش نهایی چیست و چه بخش‌هایی دچار حذف و تغییر شده است. به گفته رییس شورا، متن نهایی گزارش، به دلیل “وقت‌گیر بودن” در جلسه قرائت نشد و پس از اصلاحات، در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

رییس شورای شهر تهران پس از آنکه از سرآمدن موعد ارائه گزارش نهایی حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری سرسری گذشت، بحث جنجالی استعفای احمد دنیامالی را هم به مرتضی طلایی، نایب رییس واگذار کرد و خود به جلسه‌ای در وزارت مسکن رفت.

آن گونه که وبسایت پیام‌نو گزارش داده است، با ترک جلسه از سوی مسجد جامعی و ادامه آن از سوی طلایی، نزدیک‌ترین متحد شهردار تهران در شورا، مسیر تحقیق و تفحص شورا به نفع محمد باقر قالیباف و شهرداری تهران، تغییر مسیر داده است. بنا به ادعای این وبسایت، مسجدجامعی، بدون توجه به صحبت های برخی اعضای شورا و مدارک متقن درباره تخلف آتش نشانی و شهرداری درباره تعمیر و بهینه سازی ماشین‌ها، جلسه را ترک کرد. مرتضی طلایی هم با بیان اینکه در حال حاضر قوه قضاییه پیگیرموضوع است و اگر لازم شد شورا ورود پیدا می کند، دیگر دستورهای جلسه را مهم‌تر دانست.

گویا موارد حذف شده از گزارش نهایی، مستندات نمایندگی شرکت تولیدکننده خودروهای آتش‌نشانی است. نمایندگی شرکت “ایویکو ماگیروس” در تاریخ ۲۵ تیر ماه ۹۲ خطاب عبداللهی، معاومت خدمات شهری شهرداری تهران تاکید کرده بود که “برخی از خودروهای سازمان آتش‌نشانی به علت نیاز مبرم به سرویس و تعمیرات اساسی مجدد، آماده عملیات نبوده و یا انجام عملیات با آنها بسیار خطرناک می‌باشد”.

این شرکت حتی هشدار داده بود که ممکن است انجام عملیات با این خودروها، “سبب اختلال در امدادرسانی در شرایط بحرانی” و “باعث بروز اشکالات و خرابی‌های بیشتر” و یا “سبب بروز حوادث جانی و مالی و تلخ و ناگوار دیگری” بشود.

اما حالا معصومه آباد، از حامیان قالیباف در شورای شهر که نقش پررنگی در تهیه یکی از گزارش‌های شورا داشته، از حذف این مستندات خبر می‌دهد.

احمد حکیمی پور، دیگر عضو شورای شهر تهران هم در گفت و گو با پیام نو در اعتراض به تلفیق سه گزارش و عدم تصویب مجدد آن در شورا تاکید کرده: “این گزارش، گزارش شورا محسوب نمی شود. من به عنوان عضو شورا معتقدم که مشکل مدیریتی و هماهنگی در این حادثه مطرح است.”

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا هم نسبت به حذف ادعاهای شرکت ایویکوماگیروس معترض است: “ متاسفانه در مورد اصلاحات گزارش به صورت کلی گفتند و من اطلاعی از این اصلاحات ندارم ولی نسبت به گزارشی که جلسه قبل در شورا مطرح شد، اعتراض دارم و معتقدم که گزارش دقیقی صورت نگرفته است. درخواست کردیم که این گزارش اصلاح شده در شورا خوانده شود اما متاسفانه گفتند به دلیل دستورات دیگرجلسه، فرصت این کار نیست.“  

 

 نردبام و شلنگ مقصر معرفی می‌شود؟

در جلسه روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن شورای شهر تهران، چهار روایت مختلف از حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری وجود داشت که سه تای آنها که از شهرداری و آتش‌نشانی رفع اتهام می‌کرد قرائت شد اما گزارش یکی از مدیران سابق شهرداری تهران که عضو این دوره شورای شهر است، قرائت نشد؛ همان گزارشی که “مدیر ارشد شهرداری” را مقصر معرفی کرده بود و به انتخاب‌های سیاسی مدیران غیرتخصصی در شهرداری اشاره داشت.

گزارش‌های ارائه شده از سوی برخی اعضا به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و آن را “جانبدارانه” خواندند. حالا مشخص نیست که همین گزارش‌ها بار دیگر تلفیق شده و به عنوان نظر نهایی شورای شهر تهران عنوان خواهد شد یا خیر. ضمن اینکه سازمان بازرسی شهرداری تهران هم، نردبام و تجمع مردم در صحنه حادثه را، تاثیرگذارترین عوامل مرگ دو زن کارگر معرفی کرده است. اما محمد حقانی، عضو شورا تاکید کرده بود که “ باید شهردار تهران به این پاسخ دهد که در دو دوره‌ای که در این صندلی نشسته چرا هنوز ساختار را چنان اصلاح نکرده که ما شاهد این اتفاق ها نباشیم؟ نمی‌شود هر اتفاقی افتاد دنبال یک مقصر عجیب و غریب بگردیم. اجازه نمی دهیم شلنگ آب یا بالابرنردبام را مقصر این فاجعه معرفی کنند.”

 

دنیامالی استعفا داده اما در شورا حاضر است!

با استعفای احمد دنیامالی، تعداد مستعفیان پارلمان ۳۱ نفره شهری به شماره سه رسیده است. مهدی حجت، معاونت و مسعود سلطانی‌فر، ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را به حضور در شورای شهر پایتخت ترجیح دادند و حالا، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورا، که به ریاست فدراسیون قایقرانی رسیده، از این سمت کناره‌گیری کرده است.

اما در جلسه شورا، با وجود اعتراض و تذکرات پی‌درپی اعضا، موضوع به جلسه هفته آینده موکول شد و طلایی عنوان کرد که “شورای شهر تهران در خصوص حضور اعضای شورا در فدراسیون‌های ورزشی از مجلس استفساریه گرفته است و منتظر پاسخ مجلس شورای اسلامی در این خصوص هستیم.”

اما علی صابری، عضو علی‌البدل شورا که از این جلسه رسما جای مسعود سلطانی‌فر را گرفته، نسبت به این تاخیر تذکر داد: “ برابر قانون باید امروز استعفای آقای دنیامالی مطرح می‌شد با توجه به اینکه آقای دنیامالی تا ۳۰ بهمن ماه فرصت دارند که استعفای خود را به وزارت ورزش بدهند و در این خصوص تعیین تکلیف کنند باید استعفای ایشان در جلسه امروز مورد بررسی قرار می گرفت.”

دفاع برخی اعضای شورا از حضور همزمان دنیامالی در شورا و فدراسیون قایقرانی، باعث اعتراض هادی ساعی شد که عنوان می‌کرد: “چرا زمانی که حق من و آقای جدیدی تضییع شد اینطور محکم و جدی از حق ما دو نفر دفاع نکردید؟ مگر ما عضو شورای شهر نبودیم؟”

ساعی و جدیدی، دو عضو ورزشکار شورا هم با مشکلی مشابه مواجه بودند اما حضور در شورای شهر را به فدراسیون‌های ورزشی ترجیح دادند.

یک عضو شورای شهر هم پیش از این در گفت‌وگو با روزآنلاین عنوان کرده بود که اقدام به استعفای دنیامالی، “رندی” است و در نهایت منجر به جدا شدن او از جمع اعضای شورای شهر پایتخت نخواهد شد.