خیانت مکرر سران قوای سه گانه جمهوری اسلامی

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» هشدارهای آیت الله خامنه ای خریدار ندارد

“از امروز تا روز انتخابات هرکس احساسات مردم را در جهت ایجاد اختلاف بکار گیرد قطعا به کشور خیانت کرده است.” این جملات را آیت الله علی خامنه ای کمتر از دوماه پیش طی یک سخنرانی هشدارآمیز خطاب به سران قوای سه گانه جمهوری اسلامی مطرح کرد.هرچند در پی آن روسای این قوا در نامه هایی مراتب اطاعت خود از رهبرجمهوری اسلامی اعلام کردند اما پس از کوتاه زمانی دوباره بی اعتنا به هشدار او هر روز اتهامات تازه تری را هم علیه یکدیگر مطرح می کنند.

در تازه ترین بروز این اختلافات، علی لاریجانی در جریان جلسه علنی روز گذشته بدون نام بردن از محمود احمدی نژاد او را “متوهم” خواند که در پی “غبارآلود کردن فضا” است و گفت که “امروزه مساله یکی به دوهای کم‌حاصل سیاسی نیست که البته کار نادرست و فرصت‌سوزی است، مجلس در شرایط فعلی وظیفه خود را صبوری می‌داند؛ لکن مساله تورم و گرانی و بیکاری امری نیست که ذیل تعارفات و توهمات انتخاباتی قرار گیرد.”

وی در ادامه با گفتن اینکه “برخی آرا که این روزها مطرح شده است نه تنها کمکی به رونق تولید و کنترل تورم نمی‌کند که تورم سرسام‌آوری را بر ملت تحمیل می‌نماید” و اشاره به مشکلات اقتصادی کشور افزود: “این موضوع نه تنها رونقی را در تولید ایجاد نمی‌کند که تولید را به سمت قهقرا می‌برد؛ لذا باید دقیق و از سر مسئولیت‌شناسی مسائل را مورد بررسی قرار داد؛ چرا که موضوع حوزه منافع کشور است و حقوق ملت در اینجا قرار دارد.”

او بدون ذکر نام احمدی نژاد به اظهارات اخیر وی درباره اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها هم پرداخته و تصریح کرده است: “رهبر معظم انقلاب بارها به حق تذکر دادند که در این مسائل همانند هدفمندی یارانه‌ها موضوع به تصمیم مجلس مربوط است و طرح این مسائل در جامعه قبل از اینکه به مجلس داده شود و مورد بررسی کارشناسی واقع گردد و به تصمیم رسیده شود چه فایده دارد، جز این است که تورم را افزایش می‌دهد همان‌گونه که این روزها قیمت ارز افزایش یافت؟ مجلس شورای اسلامی قطعا تحت فشار تصمیم نخواهد گرفت و مبنای کار مجلس، کارشناسی واقع‌بینانه اقتصادی خواهد بود.”

رییس مجلس نهم همچنین با تاکید بر اینکه “با توجه به شرایط کشور، طرح اینگونه امور جز متلاطم کردن فضای سیاسی کشور اثری بر آن ندارد” دعا کرد که “خداوند همگان را در طرق هدایت خود قرار دهد.”

اظهارات امروز علی لایجانی در واکنش به گفته های اخیر محمود احمدی نژاد در یک گفت و گوی زنده تلویزیونی و همچنین اظهارات متعدد وی در هفته گذشته برمی گردد.

محمود احمدی نژاداز هفته گذشته تاکنون مجلس و قوه قضاییه را به دخالت در امور دولت و کارشکنی متهم کرده، مصوبه مجلس در ارتباط با اصلاحیه قانون هدفمندی یارانه ها را که اجرای مرحله دوم این قانون را تا پایان تابستان سال آینده ممنوع کرده، اشتباه خوانده و اعلام کرده که تنها راه دور زدن و عبور از تحریم های بین المللی و رفع مشکلات اقتصادی کشور اجرای مرحله دوم این قانون است.

او شنبه هفته گذشته اعلام کرده بود که “۳۰۰ نفر در کشور ۶۰ درصد پول‌های کشور را در جیب خود گذاشته و پس نمیدهند” و البته با گفتن اینکه “متأسفانه در کشور عده‌ای هم پیدا شده‌اند که فقط به فکر خود هستند و از این افراد دفاع می‌کنند” این اتهام را متوجه قوه قضاییه کرده بود.

رییس دولت جمهوری اسلامی چهارشنبه هفته گذشته نیز در جریان مراسمی که به مناسبت سالروز آغاز اجرای هدفمندی یارانه ها برگزار شد مجلس و قوه قضاییه را متهم کرد که طی سال گذشته “می خواستند دولت را بزنند، اقتصاد را زدند. اصل را زدند.”

او با اشاره تلویحی به ماجرای اختلاس بزرگ ۳ هزارمیلیاردی و بازداشت عده ای از مدیران و نزدیکان دولت مدعی شده بود که “این دولت پاک‌ترین دولت تاریخ این کشور است و من این را اثبات می‌کنم. گرچه عده‌ای بسیج شده‌اند یک لکه به این دولت بچسبانند، البته نتوانستند.”

محمود احمدی نژاد همچنین افزوده بود: “پارسال در کشور چه خبر بود؟ به بهانه‌ی تخلف یک گروه در کشور چه بساطی درآوردند؟ چرا همه را متهم می‌کنند؟ چه رعب وحشتی ایجاد شد؟ با رعب و وحشت نمی‌شود اقتصاد را هدایت کرد. من آخرش هم «نفهمیدم» چه شد!”

اختلافات و اتهام زنی اخیر اما تنها به این اظهارات خلاصه نشد. پس از این گفته های محمود احمدی نژاد، صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه در مقام پاسخگویی اعلام کرد: “در برخورد با فساد اقتصادی اخیر از دو جهت تحت فشار بودیم. نخست از جهت رسانه‌ای که تعبیر اختلاس ۳ هزار میلیاردی را مطرح کردند که ما از اول با این تعبیر مخالف بودیم و دیگر اینکه عده‌ای سعی کردند آن را بپوشانند. واقعا فساد کلانی بود و دستگاه قضایی کار بسیار بزرگی انجام داد و در سیر رسیدگی‌ها تخلفات و ‌جرم‌های عدیده‌ای کشف شد. وقتی فردی میلیاردی به کارمندی رشوه می‌دهد، این جرم است.”

او در ادامه رییس دولت جمهوری اسلامی را “نفهم” خطاب کرده و گفته بود که “عده‌ای می‌گویند ما نفهمیدم چه شد؛ خودشان را به نفهمی می‌زنند و الا مردم کوچه و بازار می‌فهمند چه شد.”

او همچنین با “عوامفریب” خواندن احمدی نژاد درباره ۳۰۰ نفری که او مدعی شده بود ۶۰ درصد سرمایه کشور را در اختیار گرفته اند و با آنها برخورد نمی شود نیز گفته بود که “گاهی بحث‌ها صورت سیاسی پیدا می‌کند. شخصا بسیار مقاومت کردم در اینکه بخواهند برخی سرمایه‌گذاران را در مورد چیزی که احراز نشده، تعقیب کنند. گاهی لیست بلند بالایی را می‌آورند که ما می‌خواهیم به دنبال این افراد برویم که من شخصا مقاومت کردم و گفتم باید در ابتدا سند و دلیل بیاورید.”

 اختلافات روسای سه قوه جمهوری اسلامی در شرایطی طی روزهای اخیر افزایش یافته است که پیش از این در مهرو آبان سال جاری در جریان درخواست محمود احمدی نژاد برای بازدید از زندان اوین و همچنین طرح اعضای مجلس نهم برای سئوال از رییس دولت نیز روسای قوای مجریه، قضاییه و مقننه برعلیه یکدیگر موضوع گیری و اتهامات مختلفی را علیه هم مطرح کرده بودند.

این اختلافات به اندازه ای بود که رهبرجمهوری اسلامی مجبور شد طی اظهاراتی در ۱۰ آبان ماه به سران قوای تحت نظرش هشدار دهد و بگوید: “من به مسئولان و رؤسای قوا هشدار میدهم که مراقب باشند و اختلافات را به میان مردم نکشانند… نامه نگاریهای اخیر و مطالب آن به هیچ وجه موضوع مهمی نیست اما این اختلاف نظرها نباید به میان مردم کشانده و دست مایه ای برای جنجال و هیاهوی رسانه های بیگانه و دشمنان شود.”

آیت الله علی خامنه ای در جریان دیداری با دانش آموزان اعلام کرد که “مسئولان به ویژه سران سه قوه باید با وظیفه شناسی و درک شرایط حساس کنونی، از هرگونه کشاندن اختلاف‌ها به میان مردم خودداری کنند و بدانند از امروز تا روز انتخابات، هر کسی که بخواهد از احساسات مردم در جهت اختلافات استفاده کند، قطعاً به کشور خیانت کرده است.”

پس از این اظهارات هرکدام از سران سه قوه در نامه هایی که در خبرگزاری های کشور در صدر اخبار قرار گرفت به صورت ظاهری مراتب اطاعت خود از رهبرجمهوری اسلامی را اعلام کردند با این حال  به “خیانت” مورد نظر آیت الله خامنه ای ادامه دادند.

موضوع اختلاف به مدت چند هفته در سطح رسانه ای مطرح نشد و حتی رهبر جمهوری اسلامی در اولین روز آذرماه برای خاموش کردن آتش اختلافات جلو طرح نمایندگان مجلس برای سئوال از احمدی نژاد را نیز گرفت.

او طی جلسه ای با بسیجیان خطاب به اعضای مجلس که دنبال سئوال از محمود احمدی نژاد و فشار به دولت بودند گفت: “طرح سئوال از رییس‌جمهور تا اینجا کار مثبتی بود، هم نشان‌دهنده احساس مسئولیت مجلس و هم آمادگی مسئولان دولتی برای پاسخگویی است اما ادامه این کار آن چیزی است که دشمن می‌خواهد. از نمایندگان محترم تقاضا می‌کنیم از اینجا به بعد ادامه ندهند.”

با این همه اما اتهامات اخیر روسای سه قوه جمهوری اسلامی نشان می دهد که آنها علیرغم اعلام اطاعت از آیت الله خامنه ای، در عمل توجه و اعتنایی به اظهارات و هشدارهای رهبر جمهوری اسلامی ندارند. اختلافاتی که به یک فهرست بلند بالا طی سالهای اخیر تبدیل شده است؛ موضوعی که نهاد امنیتی حکومت جمهوری اسلامی معتقدند در راستای سرنگونی آن خواهد بود.